PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Na zagranicznych rynkach konkurujemy ceną. Brakuje strategii i marki parasolowej

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez De Heus

Dodano: 17-10-2017 14:37

Polska żywność ma szansę odnieść sukces za granicą, ale niezbędna jest odpowiednia strategia. Podstawą ekspansji zagranicznej jest patriotyzm zakupowy na rodzimym rynku. To główne wnioski z debaty "Made in Poland - jak wykreować modę na polskie produkty. Polska żywność - szanse i perspektywy", która odbyła się 14 października w ramach Agro Days. Dni Hodowcy 2017 w Warszawie.



O aktualnej sytuacji na rynku i perspektywach rozmawiali przedstawiciele rządowych agend oraz eksperci.

- Polski konsument jest dziś zupełnie inny, niż 20 lat temu. Bogatszy i bardziej świadomy, co wpływa na jego preferencje zakupowe - mówił Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. - Powinniśmy kształtować świadomość konsumentów i utrwalać dobre nawyki, aby zaistniał synonim: polski, czyli dobry - dodał.

Jak wyjaśniał Witold Obidziński, Dyrektor regionu Europy Centralnej i Pd.-Wsch. w De Heus: - W Polsce da się zauważyć "patriotyzm konsumencki". Trudno dziś jednak wyraźnie rozróżnić na półce produkt polski od zagranicznego. Dlatego jak najszybciej powinniśmy opracować wyraźne oznaczenia oraz ramy, które określą, jaki produkt może być określony jako "polski".

Zdaniem Leszka Hądzlika, Prezydenta Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, do promocji polskiej żywności za granicą konieczne jest wykorzystanie naturalnych ambasadorów, takich jak choćby Polacy mieszkający za granicą. Potrzebna jest też konsolidacja producentów oraz stworzeniem wspólnej platformy sprzedaży.

- Rośnie zainteresowanie producentów oznakowaniem żywności. Od stycznia tego roku mamy ustawowe oznakowanie "Produkt Polski", a Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyznaje rocznie około 200-300 produktom prawo do znaku "Poznaj Dobrą Żywność" - wyjaśniał Andrzej Romaniuk, Główny Inspektor Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych.

- Branża drobiowa odniosła duży sukces w ciągu ostatnich 10 lat. Mamy możliwość powtórzyć ten sukces na rynkach zagranicznych. Dziś zagraniczni konsumenci wybierają polski drób ze względu na wysoką jakość i konkurencyjna cenę, a nie z powodu jego pochodzenia. Aby wypromować kraj pochodzenia potrzebna jest strategia i marka parasolowa. Jesteśmy dopiero na początku drogi - dodał Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa.

Spostrzeżenia te potwierdził Michał Koleśnikow, dyrektor departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w BGŻ BNP Paribas: - Tylko 40 proc. polskich firm podkreśla polskie pochodzenie produktów. Na krajowym rynku bardziej liczy się regionalizm. Jednocześnie 20 proc. firm twierdzi, że polskość nie pomaga w sprzedaży zagranicznej.

Polskie znaczy lepsze

W trakcie debaty uczestnicy podkreślali konieczność budowania popytu wewnętrznego i promowanie pochodzenia polskich produktów na rodzimym rynku. Jak zatem Polacy postrzegają polską żywność? Temu zagadnieniu poświęcono badania przeprowadzone wśród polskich konsumentów na zlecenie firmy De Heus. - Z naszych badań wynika, że Polacy doceniają produkty "Made in Poland" i uważają, że są lepszej jakości, niż ich zagraniczne odpowiedniki. Szczególnie cieszy fakt, że wysoka jakość i skład produktu są o wiele bardziej cenione, niż niska cena - mówi Rafał Wiecheć, kierownik marketingu z firmy De Heus.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na zlecenie De Heus, ponad 90% Polaków sądzi, że polska żywność jest smaczna. W większym stopniu przekonane są o tym panie (94% odpowiedzi) niż panowie (88% wskazań). Przekonanie o wyjątkowym smaku polskiej żywności rośnie wraz z wiekiem respondentów. Podczas gdy w grupie do 24 rż. odpowiedzi twierdzącej udzieliło 85% ankietowanych, to w grupie powyżej 50 rż. już 93%.

Dla ponad połowy Polaków największym wyróżnikiem polskiej żywności jest jej smak. W drugiej kolejności wskazywana jest jakość. Na trzecim miejscu znajduje się pochodzenie, czyli lokalność. Co ciekawe, atrybut pochodzenia docenia dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn (36% vs. 19%). Dla Panów ważniejsze są - choć nieznacznie - jakość i smak.

Najmłodsi konsumenci przywiązują mniejszą wagę, niż inne grupy wiekowe, do jakości, czy smaku. Stosunkowo ważniejsza jest dla nich cena i różnorodność.

Ponad połowa ankietowanych uważa, że polskie mięso, wędliny i przetwory mięsne są lepsze od produktów zagranicznych. Niewiele mniejszy odsetek wskazuje na pieczywo i wypieki (48%), a co trzeci badany - na warzywa i owoce.

Dla prawie połowy respondentów informacja o braku konserwantów byłaby przekonująca do zakupu danego produktu spożywczego. 44% ankietowanych zwraca uwagę na wysoką jakość, a 40% - na brak modyfikacji genetycznych. Niemal żaden z respondentów nie wskazał na certyfikaty, czy znak jakości.

Zgoła inaczej lista odpowiedzi wygląda w przypadku osób do 34 rż. Wśród tej grupy najważniejsza jest wysoka jakość, następnie - skład produktu i brak modyfikacji genetycznej. Brak konserwantów jest dopiero na 4. miejscu.

Polacy doceniają wysoką jakość produktów także za pomocą portfela. Ponad 60% ankietowanych jest w stanie zapłacić więcej za żywność wysokiej jakości. Ponad 80% respondentów wybrałoby polski produkt zamiast zagranicznego, gdyby był w tej samej cenie.

O badaniu: Badanie zrealizowano w dniach 04-06.09.2017 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 520 ankiet z osobami powyżej 18 roku życia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.150.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!