PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy opodatkowanie tuczu kontraktowego powinno być zmienione?

Czy opodatkowanie tuczu kontraktowego powinno być zmienione? fot. I.Dyba

Tucz kontraktowy budzi wiele emocji wśród krajowych producentów trzody chlewnej. Niektórzy, zwracają też uwagę, że taka działalność powinna mieć inną formę opodatkowania, bo w praktyce jest to wyłącznie wykonywanie usługi na zlecenie zewnętrznej firmy. Czy można tak jednoznacznie zawyrokować o typie tej działalności? Pytamy o to ekspertów.



Według dra Tomasza Schwarza z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie tucz kontraktowy wciąż pozostaje działalnością rolniczą. A przy ewentualnej zmianie opodatkowania należałoby rozważyć taką zmianę wielostronnie.

- Rolnik, jako zleceniobiorca, mógłby na koniec tuczu wystawić fakturę, opodatkowaną 23 proc. VAT-em. Jednak to prawdopodobnie rozłożyłoby całą ideę tuczu kontraktowego prowadząc do likwidacji tego typu produkcji. Miałoby to znaczenie nie tylko społeczne ale i gospodarcze. Wyeliminowanie tych tuczarni wywołałoby kolejne tąpnięcie liczebności w pogłowiu świń, które aktualnie i tak nie zaspokaja potrzeb rynku wewnętrznego. Dlatego eliminację tej produkcji należałoby uznać za działanie na szkodę gospodarki krajowej. Skutkowałoby to kolejnym zwiększeniem importu wieprzowiny, która nie zawsze jest materiałem pierwszego sortu. Dlatego należy wziąć pod uwagę szereg czynników, które należy rozpatrywać mówiąc o zmianie opodatkowania dla tuczu kontraktowego. Nie jest to zagadnienie, które można ocenić wyłącznie z punktu widzenia prawa podatkowego - mówi nam w rozmowie dr Schwarz.

Z kolei, Aleksander Dargiewicz z Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej, mówi że nie można podjąć tak pochopnej decyzji jaką byłoby wyróżnienie tej działalności spośród innych działalności rolniczych.

-  W temacie zmiany opodatkowania dla tego typu działalności, to myślę, że rolnicy w tuczu kontraktowym robią dalej to, co robiliby nie mając takiej współpracy. Nadal prowadzą chów świń, żywią i opiekują się zwierzętami. Wyróżnianie tego sposobu produkcji świń spośród innych działalności rolniczych nie byłoby dobrą decyzją. Nie można też ograniczać rolników, bo każdy jest w innej sytuacji. Jeśli rolnikowi tucz na kontrakcie daje szansę dalszej produkcji świń, to trzeba pozwolić aby prowadził i rozwijał swoją działalność. Patrząc ogólnie, jeśli mielibyśmy powiedzieć, że tucz kontraktowy jest całkowicie złym rozwiązaniem dla rolników, to na pewno nie powiększałaby się skala produkcji w tym systemie, a widać, że idzie to w tym kierunku – wyjaśnia.

Więcej informacji na temat prowadzenia i opłacalności tuczu, a także różnych opcji współpracy z odbiorcami żywca znajdziesz w październikowym wydaniu "Farmera".

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Marcin 2018-10-13 09:13:16
    Niech zgadnę dla kogo pracuje ekspert Pan Schwarz.
  • . 2018-10-11 23:29:31
    Słuchajcie, jeśli cena bylaby stabilna to nikt by dla takiej firmy nie tuczyl. Nie kazdy ma tyle ziemii by wyzywic obsade na którą pozwalaja budynki czy przyszle inwestycje. Ze skupem tez jest różnie. Sam tucze dla firmy i wiecie dlaczego? Bo sytuacja mnie do tego zmusila. Poza tym mam tez i wygode bo wszystko podstawione pod nos. Nie chodze do macior, nie miele zboza ani nie kombinuje jak tu chlopa co chce mi sprzedac zboże owalic na parę kilo. Myślisz, ze gdyby nie bylo tuczy kontraktowych to cena bylaby lepsza? Ciagneli by nasi wagonami z zachodu na wpol zgnite z robalami. Zejdzcie na ziemie, to już nie te czasy. Jesli podatek na tucz to i na krowiarzy i na buraka i fakturkę na uslugi oczywiście.
  • Lol 2018-10-11 21:53:46
    Nie rozumiem czyj interes reprezentują te osoby które udzieliły takiego wywiadu. Mówiąc o załamaniu się rynku wewnętrznego niech wyjaśnij o jakim niby rynku mowa bo z tego co Wiem to już zadnego rynku w kraju nie ma skoro opieramy się na giełdzie niemieckiej więc niech nie klepią farmazonow to po pierwsze. A po drugie im mniej tuczarni tego typu tym większe prawdopodobieństwo odbicia ceny od dna. Nie trzeba być żadnym analityków żeby dojść do takich wniosków. Niech wywiady udzielają praktycy a nie pseudo ludzie którzy chronią tylko rynki zagraniczne!
  • Gosc 2018-10-11 19:18:49
    Ci ludzie na kontakcie sami zakladaja sobie sznur na głowe. Nie udało sie
    komunistom chłopa znacjolnalizować to teraz tym molochom na litere C sie oddali jak potulne baranki...
  • Rolnik 2018-10-11 15:53:25
    A jeżeli już chcą taką działalność prowadzić to ok, ale z zastrzeżeniem, że całość produkcji musi trafić do kraju pochodzenia prosiąt, oraz pasza musi pochodzić od lokalnych rolników.
  • Oliwier 2018-10-11 15:31:49
    Na tucz kontraktowy decyduja sie tylko rolnicy nie poradni zyciowo Tyle w temacie
    • bamber 2018-10-11 15:42:23
      Pisz wprost; to nieudacznicy
  • Rolnik 2018-10-11 14:13:15
    Oczywiście, że powinno być zmienione. Jest to działalność jak każda inna, powinien być płacony VAT 23% i podatek dochodowy. Oczywiście pracujący w takiej chlewni powinni płacić ZUS.
    • Mazowieckie 2018-10-11 15:28:53
      Jeszcze podatek dochodowy 19% nałożyć,
    • Michu 2018-10-12 07:47:23
      Dokładnie , po wszystkich podatkach zapłacić Rolnikowi 4 zł i niech pracuje za darmo !
    • normalny 2018-10-15 18:58:25
      rolnictwo to też działalność jak każda inna .
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.15.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!