PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

EFSA: Polowania na dziki ograniczą epidemię ASF

EFSA: Polowania na dziki ograniczą epidemię ASF fot. Shutterstock

Autor: Iwona Dyba

Dodano: 12-07-2018 09:44

Tagi:

Dziki odgrywają ogromną rolę w rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń. Dlatego EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) określił strategię zarządzania dzikami na różnych etapach epidemii afrykańskiego pomoru świń (ASF): co należy zrobić przed, w trakcie i po.



W opublikowanej opinii naukowej eksperci EFSA badają zagęszczenie populacji dzików w Europie i oceniają środki mające na celu zmniejszenie ich populacji i ograniczaniu zarażania się dzików. Identyfikują również sposoby wczesnego wykrywania choroby.

Aby zmniejszyć ryzyko wybuchu epidemii, należy wdrożyć takie środki, jak intensywne polowania i nie karmienie dzików. Kiedy epidemia jest w toku, należy unikać działań, które mogą zwiększyć ruch dzików (np. Intensywne polowania na zwierzynę).

Przypomnijmy, że EFSA zmieniała swoje poglądy. Jeszcze w 2014 r. tamtejsi eksperci ds. weterynaryjnych twierdzili, że nie jest możliwe ograniczenie populacji dzików na drodze polowań. W 2015 r. proponowali, by przeprowadzić intensywny odstrzał i szybkie usuwanie padłych dzików. Ostatnia opinia z 2017 r. mówiła o tym, że w celu ograniczenia szerzenia się ASF odstrzał jest skuteczny, gdy stosuje się go w regionach okalających obszary już zakażone. Szerokość stref odstrzału należy wyznaczyć w oparciu o sytuację epidemiologiczną, uwarunkowania geograficzne i biologię dzika.  

Eksperci nie ustalili progu zagęszczenia dzików, poniżej którego wirus nie byłby w stanie się rozprzestrzenić, ponieważ zdarzały się przypadki gdy choroba szerzyła się pomimo niskiego zagęszczenia.

Aktualna opinia podkreśla też znaczenie regularnego dialogu między wszystkimi zainteresowanymi stronami w celu zwiększenia gotowości.

Christian Gortazar, przewodniczący grupy roboczej EFSA ds. ASF, powiedział: - Eksperci zgodzili się, że budowanie świadomości społecznej i dostarczanie zachęt osobom, które zgłaszają tuszki z dzika są niezbędne do walki z chorobą.

Kolejna sprawa to nadzór bierny, czyli zgłaszanie znalezienia martwego dzika - pozostaje najskuteczniejszym sposobem wykrywania nowych przypadków ASF we wczesnym stadium na obszarach wolnych od chorób.

W opinii podkreślono też potrzebę zharmonizowania sposobu gromadzenia informacji na temat dzików w całej UE, aby dane były bardziej porównywalne.

Aby wypełnić te luki, EFSA finansuje projekt - ENETWILD - mający na celu gromadzenie i harmonizację danych dotyczących rozmieszczenia geograficznego i liczebności dzików w całej Europie.

Poniżej film informacyjny przygotowany przez EFSA, przedstawiający drogi szerzenia się wirusa ASF

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (19)

  • Zwieros 2018-07-13 10:27:40
    Najgorszym rozwiązanie pozwalającym zwalczyć tę groźną chorobę wirusową jest właśnie masowe zabijanie dzików, ponieważ w tym czasie człowiek pośredniczy w rozprzestrzenianiu tej choroby. Tu najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie zakazu chowu świń tam gdzie są dziki.
    • baca56 2018-07-13 18:45:30
      Masz rację. Kompletnie nie rozumiem czemu te wsioki upierają się przy tych swoich brudnych, śmierdzących wieprzkach. Coś bełkoczą o żywności...
      Przecież mają tyle unijnych dotacji, po dwa mercedesy w stodole, to nie stać ich żeby sobie normalnie kupić mięso w Biedronce czy w Lidlu?
      • Krzysztof 2018-07-13 19:04:21
        ...albo jeść kotlety z soi genetycznie modyfikowanej.
      • Mieczysław 2018-08-25 21:25:48
        baca jesteś głupi i śmierdzący jak baca od capów. Nawet nie wiesz głupku, skąd bierze się mięso w Biedronce i Lidlu. Śmierdzisz, buraku, również niewiedzą a na to lekarstwa nie wymyślili.
      • Darude 2018-08-25 22:04:34
        baca pisze to w żartach jako szydera.
    • Adk 2018-07-13 21:42:13
      Czyli świnie będziemy chorować na Antarktydzie bądź gdzieś na środku morza bądź oceanu ? Bardzo mądra i przemyślana rada....
  • Paweł 2018-07-13 02:50:39
    przepraszam za błędną pisownie.
    żali się na myśliwych
    a rolnicy się odczepili
  • Paweł 2018-07-13 02:43:22
    kolejną Pisowska propaganda,aż nie mogę w to uwierzyć. Na Tvp1 leci program pprzeciwko myśliwym i jacy to mordercy, a TVP info w tym samym czasie minister środowiska żałuję się na myśliwych ,że nie wiedzieć czemu nie chcą wymordować wszystkich dzików,żeby oni przejęli szkody i rolnicy się od nich doczekali i słupki wyborcze rosły.Tyle tylko zapomnieli wspomnieć,że to oni właśnie skrucili okresy ochronne np na jelenie.Chodzi o czas kiedy ładnie prowadzą cielęta.I oni nas hipokryci uczą etyki .Chcą się wydłużyć myśliwym i. , a póżniej zrobić z nich bestie.Żałosna logika,wstyd
    • RRo 2018-07-13 18:23:20
      program Alarm w TVP-1 był rzeczywiście wyjątkowo dziwny, szczególnie że Kowalczyk jest szefem PZŁ a Ardanowski rozkazuje myśliwym strzelać i strasz swoim nowym Państwowym Związkiem Łowieckim Rolników Indywidualnych.

      Ale co do odstrzału łań i cielaków jelenia od 1 września, zamiast jak poprzednio 1 października to nie masz racji. Cielęta już są samodzielne. A jeleń stał się na niektórych terenach Polski utrapieniem, i są koła, które mają do odstrzału 200 łań. Odstrzelić tyle łań od października do 15 stycznia jest bardzo trudno. Tam się przyda miesiąc wcześniej. Tam, gdzie jeleni jest mało i tak odstrzały się zaczną w listopadzie. Nikt nie musi strzelać od września, ale może. . Łanie większe, cielęta większe.
  • bi dżej 2018-07-12 13:16:03
    a czy jakiś rolnik wyjaśni mi w jaki sposób dziki przenoszą chorobę ASF na trzodę chlewną tj. świnie - cały czas się mówi ze dziki są winne, ale ja nigdy nie widziałem żadnego w chlewie ze świniami a podobno musi być kontakt z zarażonym dzikiem , wszyscy chłopi mają maty porozkładane przed chlewami ,. nie sprzedają na lewo i prawo tusz świń , jak mają podejrzenie że coś może się dziać to niewyprzedają nielegalnie świnie za połowę ceny byle by tylko nie stracić- to w jaki sposób ten dzik roznosi tę chorobę ??
    • rolnik polski 2018-07-12 14:33:45
      Gdybyś miał elementarną wiedzę o hodowli świń to byś wiedział że paszę robi się ze zboża, jęczmień, pszenica, pszenżyto itd, które to rośnie na polu gdzie dziki w najlepsze goszczą się na stołówce. Po skoszeniu zboże wędruje po całym kraju.
      Są hodowle gdzie świnie utrzymywane są ściółce ze słomy. A słoma jest pozostałością z uprawy zboża na polu, więc jak wyżej dzik stołujący się na polu roznosi zarazę, która następnie trafia do chlewni. To tak z grubsza jak przenosi się wirus. Dlatego w okresie żniw jest nasilenie wirusa w hodowli świń.
      • Ekolog 2018-07-12 17:24:25
        Czyli w sumie to głównie rolnicy dokarmiają dziki !
      • Zwieros 2018-07-13 06:46:38
        Czy wiesz jak długo żyje ten wirus poza organizmem dzika?
      • Zwieros 2018-07-13 07:08:15
        Jeśli jest prawdą, że to dziki roznoszą tego wirusa, to należałoby - zamiast polowań na te dzikie ssaki - wprowadzić zakaz chowu świń na tych terenach gdzie są dziki. U mego ojca, który miał prawie 40 ha dziki nie wyrządzały szkód, ponieważ ich tam nigdy nie było.
    • a to na filmie masz 2018-07-12 15:32:03
      obejrzyj:)
    • Adk 2018-07-13 21:48:03
      A czy ktoś doszedł jak ta chorobą się roznosi droga kropelkową przez bezpośredni kontakt czy przez odchody a może krąży w powietrzu już dwa lataamy asf a nigdzie nikt nie mówi jak to się roznosi i magicznie na wschód od Wisły jest a na zachód niema . Chya na wschodzie jakieś inne powietrze jest.....
  • Czyli na zachodzie nie będzie dzików a w Polsce nie zaleca się polowań to ASF będziemy mieli 100 lat 2018-07-12 12:35:51
    Zxc
    • Zwieros 2018-07-13 10:20:54
      Tu, masowe zabijanie dzików jest najgorszym rozwiązaniem, lepszym - będzie wprowadzeniem zakazu chowu świń tam, gdzie są dziki, skoro ten czynnik chorobotwórczy przenoszony jest z pól, gdzie żerują dziki, do chlewni.
  • Biała 2018-07-12 10:57:13
    Proponuje ekspertów od syfa, aby jak najprędzej udali się do czeskich kolegów. Dopytali się u źródła kogo likwidować gdy syf jest w środowisku.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.164.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!