Głównym problemem, który zauważa wiele osób z branży, jest powszechna obecność zagranicznego mięsa w sieciach handlowych. Taka sytuacja wydaje się nielogiczna, skoro nadal jeszcze mamy krajową produkcję świń, a zatem również mięsa i wędlin, które są promowane w dalekich zakątkach świata, jak Korea czy Chiny, ale przede wszystkim powinny być chętnie kupowane przez polskich konsumentów.

Wszystko wydaje się proste. Jednak gdy zerkniemy na sieci handlowe, które dominują w miastach, da się zauważyć, że obecny w nich asortyment sprzedawanego mięsa jest różny, jeśli chodzi o kraj pochodzenia. Nie wszędzie dominuje polska wieprzowina, a czasami wcale jej nie można znaleźć. Trudno się dziwić, skoro większość wielkopowierzchniowych sklepów ma kapitał zagraniczny, który jest powiązany umowami handlowymi ze swoimi producentami mięsa lub krajami, gdzie po prostu surowiec będzie najtańszy.

Szansą na zmianę tej sytuacji mogłoby być lepsze budowanie "patriotyzmu konsumenckiego" przez krajową branżę mięsną. Jeśli sami kupujący szukaliby w sieciach polskiego mięsa, to sklepy byłyby choć trochę zmuszone do tego, aby taki produkt zapewnić w sprzedaży. Dlatego już nawet sami rolnicy coraz częściej zwracają uwagę, iż należy uświadamiać konsumentów, że w dużej części sieci handlowych jest sprzedawane mięso pochodzące z z agranicznych hodowli.

MAMY DO TEGO NARZĘDZIA

Zagadnienie pochodzenia mięsa dostępnego w sprzedaży nie dotyczy wyłącznie Polski. Większość krajów europejskich już dawno zauważyła, że konsumentów należy uczyć, aby nie zapominali o krajowych produktach. Takie kampanie, dokładnie informujące o pochodzeniu mięsa, już od wielu lat są prowadzone w Wielkiej Brytanii, Francji czy Austrii. Tam produkty, które w 100 proc. zostały wyprodukowane w danym kraju z zachowaniem wyznaczonych standardów są oznakowane znakami graficznymi, które zawierają np. flagę danego kraju.

Działania takie były prowadzone wewnętrznie przez poszczególne państwa. Rosnąca świadomość konsumentów pociągnęła za sobą wprowadzenie rozporządzeń unijnych opisujących szczegółowo informacje przekazywane konsumentom na etykietach produktów. Przepisy obejmują również pakowane świeże, schłodzone i zamrożone mięso ze świń i innych gatunków zwierząt.