PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

MŚ: Wg zaleceń UE dzików w Polce powinno być o połowę mniej

MŚ: Wg zaleceń UE dzików w Polce powinno być o połowę mniej Resort informował, że związku z afrykańskim pomorem świń (ASF) zwiększony odstrzał dzików ma być prowadzony na terenie całego kraju, a nie tylko na wschód od Wisły. Fot. Shutterstock

W Polsce - zgodnie z rekomendacjami UE - powinno żyć 135, 5 tys. dzików - wynika z informacji resortu środowiska. Tymczasem jest ich ok. 245 tysięcy. MŚ - w związku z nowymi ogniskami ASF - zlecił myśliwym zwiększenie odstrzału.



Resort informował, że związku z afrykańskim pomorem świń (ASF) zwiększony odstrzał dzików ma być prowadzony na terenie całego kraju, a nie tylko na wschód od Wisły. MŚ dodało też, że zgodnie z rekomendacjami UE "bezpieczna" liczba dzików to pięć osobników na 1 tys. ha (statystycznie - 0,5 osobnika na km kw.).

Rzecznik resortu środowiska Paweł Mucha wyjaśnił, że krajowa populacja dzików (stan na 10 marca 2016 r.) wynosi 245 tys. osobników, natomiast zagęszczenie - 0,9 osobnika na km kw.

- Operowanie liczbami bezwzględnymi jest trudne, gdyż stan populacji nie jest wartością stałą. Zwierzęta rozmnażają się w ciągu roku łowieckiego. Docelowo, przy zagęszczeniu 0,5 osobnika na km kw. stan krajowej populacji dzika powinien wynosić 135,5 tys. osobników - dodał.

Decyzja o zwiększonym odstrzale zapadła podczas spotkania wiceministra środowiska Andrzeja Koniecznego z wiceministrem rolnictwa Rafałem Romanowskim oraz przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego Lechem Blochem.

Pierwszego września ministerstwo zleciło myśliwym i leśnikom zwiększony odstrzał na wschód od Wisły. Docelowo populacja dzika na tych terenach ma wynieść 0,5 osobnika na kilometr kwadratowy.

ASF pojawił się w Polsce w połowie lutego 2014 r. W ub. roku choroba atakowała głównie dziki, wirusa wykryto jednak też w trzech małych gospodarstwach rolnych. Od końca lipca w gospodarstwach odnotowano już 16 ognisk wirusa. Dotychczas w Polsce wykryto 19 ognisk ASF, a choroba wyszła poza województwo podlaskie - pojawiła się w gospodarstwach na Lubelszczyźnie i Mazowszu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • mysliwiec f-34.2 2016-09-15 09:08:11
    rolniku polski,
    Trochę pachnie mi twoja wypowiedź jak chodzenie na łatwiznę. Siedzisz sobie w domku, ciężko pracujesz za dnia a wy myśliwi pilnujcie mi pola bo to wasz obowiązek. Nie, nie zgadzam się. Nie ma takiego obowiązku. Jakbyś wstąpił do koła to składek zapłacisz rocznie - no około 1000 zł, więc pisanie, że będziesz płacił na swoje odszkodowania ze swojej kasy jest chyba lekkim nadużyciem z twojej strony. Zasadnicza część kasy kół pochodzi ze strzelonej zwierzyny. Miałbyś więc pole do popisu: więcej strzelisz, więcej kasy to więcej kasy dla ciebie z odszkodowania. Jeżeli myślisz o tym, że łowiectwo to zabawa i rozrywka, to bardziej sie mylisz niż masz racji. Wstąp to zobaczysz. Ja swojego łowiska nie mam za płotem tak jak pewnie ty swojego pola a już z pewnością nie 150 km jak ja mam. Jakie ja koszty ponoszę za tą tzw rozrywkę to juz nie piszę ale możesz napisać, że nikt ci nie kazał był myśliwym. I tu masz rację. Tylko kto odpowiadałby za zmniejszanie populacji np. dzików, bo sama przyroda z pewnością tego nie zrobi, i tu chyba sie zgadzamy. Ja rolnikiem nie jestem ale jak wygląda praca rolnika wiem. Wiem jak wygląda krowa, jak wygląda dojenie, jak sie kuje konie, jak sie kosi siano, jak zborze, jak sie (...) w pocie czoła przy żniwach - nie bizonowych ale z kosą i kociarką - długo by wymieniać. Oczywiście nie chcę się porównywać do ciecie - prawdziwego - mam nadzieję - rolnika a nie obszarnika i wyzyskiwacza. Ale cos tam wiem, i tyle. Temat PZŁ to temat woda. Długo by również pisać o tej tzw. prołowieckiej organizacji. A tak w skrócie to też mi sie nie podoba wydawanie naszych łowieckich pieniędzy na inwestycje, imprezki, i inne nikomu niepotrzebne akcyjnki.

    Kończąc, wstąp do koła a zobaczysz, że przyjemność polowania kończy się z chwilą oddania strzału. ... Dalej napiszę jak będziesz chciał
  • rolnik polski 2016-09-14 10:23:44
    @myśliwiec f-34- czytania ze zrozumieniem w szkole nie nauczyli. Napisałem wyraźnie że nie mam zamiaru wstępować do żadnego koła. Bo wstępując było by to równoznaczne zrzeknięciem się odszkodowań (sam sobie mam płacić) oraz płaceniem składek za ochronę efektów swojej (uwierz) ciężkiej pracy. Nie masz pojęcia co to jest cały dzień w ciągniku, a tych dni jest naprawdę sporo. Co do własności to jak zrobię boisko czy otwarte pole golfowe to wtedy będzie mógł śmigać po nim każdy, dziś jest to własność prywatna i tabliczka z taką informacją powinna wystarczyć by tam nie wchodzić. Może kiedyś wybierzesz się na wycieczkę do USA i zobaczysz co znaczy teren prywatny. Nie łap mnie za słówka czym różni się kozioł od sarny bo nie to jest sednem dyskusji. Rozmawiamy o ASF i dlaczego się rozłazi po kraju. Powodem jest liczebność zwierzyny. A liczebność wzrasta w postępie geometrycznym bo myśliwi nie polują a tylko prowadzą swoje hobby kosztem rolników, hodując na polach rolników zwierzynę do odstrzału. I na koniec PZŁ rocznie osiąga przychód z tytułu sprzedanej dziczyzny i polowań dewizowych 400 mln zł a rolnikom wypłacane odszkodowania wynoszą ok 100 mln zł. W tym modelu łowiectwa chodzi tylko o kasę, duuuuużżżą kasę.
  • saszeta 2016-09-14 06:48:14
    do mysliwiec f-34.2
    nie musi być w kole żeby polować na swoim polu. Więc składek nie zapłaci.
    do saren nikt nie strzela, do kozłów tylko dewizowcy
    A dzików w lubuskim w 2013 było już 20szt/1000ha. I @Imen dobrze napisał żeby zacząć strzelać od zachodu
  • mysliwiec f-34.2 2016-09-13 13:27:47
    rolniku polski,

    czytam te głupoty, które wypisujesz i jestem za aborcją takich egzemplarzy naszego społeczeństwa ja TY !!!!!!!!!!!!!!!.
    Chcesz prawo do sztucera to wstąp do koła łowieckiego a będzie miał prawo i do "n" sztucerów. Będziesz sobie pilnował , strzelał te trzysta dwa dziki rocznie a do saren nie wspomnę (pisanie, że nikt nie strzela do saren i kozłów jest czystym brakiem wiedz ale i brakiem wiedzy o prawie łowieckim i innych dokumentach. Jakeś taki mądry więc to napisz jaka jest różnica pomiędzy sarną a kozłem hahaha ???) . Będziesz panem i władcą na swoich włościach. Piszesz o składkach. No cóż , zamiast wydać na wódę i imprezy wydasz na koło, które przecież z takich składek żyje również i daje możliwość do polowania. I nie pisz mi o własności bo sam w miastach podążasz po terenach prywatnych np. terenach wspólnot mieszkaniowych, sklepach (nikt nie każe ci płacić za chodzenie tylko za kupowanie ITD ITD !!!!!!!!!).

    A na koniec podsumowując - wnioskuje po tych twoich wypocinach, że jesteś zwykłym hipokrytą i leniem. I tyle.
  • warmiak 2016-09-12 17:01:45
    Jak można zalecać większy odstrzał jak plany odstrzału dzików zostały zatwierdzone przez ALP już w marcu.Odstrzał sanitarny to jeszcze rozumiem.Takie gadanie ... a myśliwi w głębokim poważaniu mają MŚ
  • Rolnik z lubelskiego 2016-09-12 16:14:26
    Polski Rolnik ma całkowitą rację
  • rolnik polski 2016-09-12 11:00:26
    Tylko natychmiastowe prawo do sztucera i odstrzału dzika na własnym polu dla rolników skutecznie może obniżyć populację. Myśliwym na tym nie zależy, strzelą sobie ze dwa dziki rocznie i im mięsa wystarczy. Nikomu się nie chce uganiać za zwierzyną nocami po polach i lasach. Teraz myśliwi nastawiają się głównie na strzelenie solidnego byka a cała reszta zwierzyny praktycznie ich nie interesuje. Saren i koziołków nie strzelają wcale a na naszych polach pasą się tego coraz bardziej liczne stada. Zgryzione zboże daje plon o 15% mniejszy ale tej szkody nikt nawet nie szacuje bo przecież zboże odrosło, jeszcze wpierają że lepiej się rozkrzewiło. Jak ASF ogarnie cały kraj a to tylko kwestia czasu to może ktoś z rządzących się wreszcie obudzi i da prawo do pilnowania pól właścicielowi, bo tylko jemu zależy na ograniczeniu liczebności zwierzyny wyrządzającej spore szkody. I proszę mi nie pisać że nikt rolnikowi nie broni zostać myśliwym. Bo ja nie mam zamiaru być myśliwym, wstępować do koła płacić składki, zrzec się odszkodowań itp. ja chce prawo do obrony mojej własności, co niby konstytucja mi gwarantuje a prawda jest taka że to moje prawo ogranicza się do płacenia podatków od nieruchomości. A prawda jest taka że z buciorami włażą na moją nieruchomość nie tylko myśliwi ale koncerny energetyczne, wodociągowe, gazowe, telekomunikacyjne, leśniczy, konserwator zabytków, drogowcy i cholera wie kto jeszcze.
  • Imen 2016-09-12 07:57:35
    Dawno pisałem żeby zacząć od zachodu strzelać do dzików a oni zaczęli od wschodu i asf roznieśli .
  • rolnik 2016-09-11 18:10:31
    Ilość dzików jest mocno zaniżona /50%/ Tyle dzików w kraju nie było chyba od 50 lat
  • C#@12YT 2016-09-11 15:20:35
    W Polsce obowiązuje inna, wyższa "obsada" dzików na 1 ha. I nie myśliwi to ustanowili a władcy którzy chowają teraz głowy w piasek. Myśliwym zgodnie z tymi zasadami wolno jest tylko odstrzelić ustawowy procent populacji dzików by zachować "podstawowe stado". Odstrzelenie nawet 1 sztuki ponad zatwierdzany plan roczny jest karane a nawet traktowane jako kłusownictwo Więc pretensje nie do myśliwych panowie krytycy.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.86.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!