Japonia jest trzecim największym producentem wieprzowiny w regionie Azji i Pacyfiku, który odpowiada za 58 proc. światowej produkcji (dane za rok 2012). Jednakże, połowa spożywanego w Japonii mięsa pochodzi z importu. W 2012 roku kraj ten był największym na świecie importerem wieprzowiny, nadal nim pozostaje, a ten trend utrzymuje się już od 2005 r. Zapotrzebowanie to wynika z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co zaburzyło relacje popytu i podaży.
Największymi dostawcami mięsa do Japonii są kraje Ameryki Północnej – USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65 proc. importu wieprzowiny. Jednakże polscy producenci również skorzystali z japońskiego apetytu na wieprzowinę. Japonia była trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę – eksport w 2011 r. był wart ponad 200 mln zł. Do lutego 2014, do czasu wykrycia w Polsce przypadków ASF, polskim hitem eksportowym do Japonii było mięso wieprzowe mrożone i wędliny.

- Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć, to rynek o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć – podsumowuje Witold Choiński prezes Związku Polskie Mięso – organizator kampanii.

Z ostatnich informacji przekazywanych przez Komisje Europejska wynika, że rynek ten zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami. Aktualnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF. W marcu 2016 r., japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej pozytywnej opinii, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii. Zniesienie japońskich barier dla polskiej wieprzowiny w kontekście sytuacji wywołanej ASF będzie miało pozytywny wydźwięk dla innych azjatyckich krajów, dzięki czemu kolejne z nich mogą stać się ponownie otwarte dla polskiego mięsa.

Podczas targów Japan Meat Industry Fair w Tokio na stoisku Związku Polskie Mięso, realizowanym w ramach kampanii ,,Let’s meat”, były prowadzone działania informacyjno-promocyjne oraz liczne pokazy kulinarne i degustacje.

Mięso wieprzowe jest bardzo cenione przez Japończyków. Wieprzowina z Danii ma 30 proc. udziałów w japońskim rynku wieprzowiny, a ponad 50 proc. Japończyków jest świadomych jej wysokiej jakości i walorów smakowych. W europejskiej wieprzowinie Japończycy cenią delikatność, smak umami oraz posmak tłuszczu.