Zmieniły się jednak kierunki eksportu. Polska sprzedaje do Niemiec duże ilości tańszego mięsa, zaś do Stanów Zjednoczonych produkty o wysokiej cenie jednostkowej, dzięki temu wartość tego eksportu jest największa. 

Jak wynika z analizy wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. Polska wyeksportowała 324,5 tys. t nieprzetworzonego mięsa wieprzowego. Oznacza to wzrost o 8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. oraz o 17,3 proc. w relacji do pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. Ta wartość jest też wyższa niż w ostatnim roku przed wystąpieniem w Polsce pierwszych przypadków ASF. W trzech pierwszych kwartałach 2013 r. Polska wyeksportowała 321,6 tys. t nieprzetworzonej wieprzowiny.

– Dzięki wyższej przeciętnej cenie jednostkowej, wartość eksportu wieprzowiny wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 11,4 proc. i wyniosła 575,7 mln euro. Była ona też większa niż w trzech pierwszych kwartałach 2014 r., kiedy to Polska wyeksportowała wieprzowinę o wartości 523,4 mln euro – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Dep. Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Jednak, mimo większego wolumenu eksportu, jego wartość w bieżącym roku jest wciąż niższa niż w analogicznym okresie 2013 r., kiedy to sprzedaliśmy za granicę mięso warte 665,8 mln euro – dodał Michał Koleśnikow.

Istotne zmiany następują w kierunkach eksportu. O ile w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 r. najwięcej wieprzowiny Polska sprzedała do Chin (36,6 tys. t), to w porównywalnym okresie w kolejnych trzech latach najwięcej mięsa wieprzowego eksportowaliśmy do Włoch. W 2016 r. trafiło tam  43,7 tys. t wieprzowiny, czyli ponad 13 proc. całego eksportu. Na drugim miejscu w latach 2014-2016 plasowały się Niemcy. W 2016 r. na trzecim miejscu znalazł się Hongkong, na czwartym Stany Zjednoczone, a na piątym Czechy. 

W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, największym odbiorcą polskiej wieprzowiny pod względem wartości były Stany Zjednoczone. Trafiło tam mięso warte 67,6 mln euro. Oznacza to wzrost o 66,7 proc. wobec analogicznego okresu w poprzednim roku. Przeciętna cena jednostkowa wyniosła 2,66 euro/kg w porównaniu z 1,16 euro/kg w przypadku Niemiec. Na drugim miejscu pod względem wartości eksportu są Włochy (66,1 mln euro), a na trzecim Czechy (55,4 mln euro).

Mimo drugiego miejsca pod względem ilości, Niemcy zazwyczaj plasowali się na dalszych pozycjach pod względem wartości eksportu. W 2014 r. było to czwarte miejsce, w 2015 r. piąte, a w 2016 r. ponownie czwarte. Pokazuje to, że przeciętna jednostkowa cena mięsa eksportowanego do zachodnich sąsiadów jest niska.