PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polskie organizacje dobrze wykorzystują unijne mechanizmy promocji wieprzowiny

Polskie organizacje dobrze wykorzystują unijne mechanizmy promocji wieprzowiny Polskie organizacje branżowe aktywnie uczestniczą w unijnej polityce promocyjnej. fot. PTWP

Polska wieprzowina straciła na swojej wartości w handlu zagranicznym w momencie pojawienie się afrykańskiego pomoru świń na terenie Polski. Dlatego, przedstawiciel Wielkopolskiego Forum Trzodowego pyta rząd jak zamierza nadrobić te wizerunkowe straty i odbudować na dalekich rynkach dobrą markę polskiego mięsa.



Minister rolnictwa odpowiedział na interpelację posła PSL Krzysztofa Paszyka, członka zespołu utworzonego przy Wielkopolskim Forum Trzodowym, pytającego o plany rządu mające na celu promocję polskiej wieprzowiny za granicą - celem uzupełnienia strat polskiego eksportu wynikłych z obecności ASF na terenie Polski.

W odniesieniu do kwestii promocji polskiej wieprzowiny, Departament informuje, że -  w ramach realizowanej polityki promocyjnej mającej na celu poprawę konkurencyjności polskich produktów sektora rolno-spożywczego na rynku światowych, wspiera działania informacyjno-promocyjne realizowane przez organizacje branżowe w ramach jednego z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” – czytamy w odpowiedzi ministra.

Krzysztof Jurgiel podkreśla jednocześnie, że polskie organizacje branżowe aktywnie uczestniczą w unijnej polityce promocyjnej – dotychczas pozyskały one wsparcie na realizację 12 wieloletnich kampanii promocyjno-informacyjnych dotyczących mięsa wieprzowego i jego przetworów. Całkowity budżet ww. programów wyniósł ponad 37 mln EUR, z czego 50 proc. stanowiło dofinansowanie ze środków UE, natomiast 30 proc. środków pochodziło z budżetu państwa. Obecnie realizowanych jest 6 kampanii dot. promocji mięsa wieprzowego i jego przetworów, o łącznym budżecie ponad 18 mln EUR, na rynkach takich jak: Algieria, Białoruś, Chiny, Singapur, Tajwan, Nowa Zelandia, RPA, Kazachstan, Japonia, Stany Zjednoczone Ameryki Płn., Korea Płd., Wietnam, Kanada, Tajwan.

Nowa wspólnotowa polityka promocyjna zakłada zwiększenie unijnego poziomu finansowania, a także znaczący, sukcesywny wzrost środków na promocję produktów rolno-spożywczych, w tym mięsa i jego przetworów, z 61,5 mln EUR w roku 2013 aż do 200 mln euro w 2020 r. - W związku z trudną sytuacją na rynku m.in. wieprzowiny Komisja Europejska zwiększyła budżet na 2016 r. na promocję produktów rolno-spożywczych, o dodatkowe 30 mln euro na programy promocyjne dotyczące m.in. sektora mięsa wieprzowego. A zatem, w roku 2016 Komisja Europejska przeznaczyła na promocję ponad 111 mln EUR, z czego blisko 68 mln euro to środki ukierunkowane na działania promocyjne realizowane na rynkach krajów trzecich. Dotychczas roczny budżet KE na promocję produktów rolno-spożywczych wynosił rocznie 50 mln EUR – wyjaśnia w odpowiedzi MRiRW. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • anek 2016-05-07 18:55:45
    koło nas jest chlewnia na 50 djp, nie da się z tym życ

    tu wszyscy modla się, żeby swiniarz miał wypadek :( 50 lat rodzice tu mieszkają i wszystko było ok, 200 metrow dalej wcisnal miedzy domy kilka chlewow, smrod fatalny, przy zachodnim wietrze najczesciej nie da się wyjść z domu
  • Pies Muchomor 2016-05-07 18:50:36
    Wszystkie procedury związane z krzewami i owocami, zbożami - są epizodyczne. Nie ma tutaj specjalnie z czym dyskutować. Tradycyjne rolnictwo też, nie oszukujmy się, ma zasięg 30-50 metrów. Rzadko wychodzi poza gospodarstwo, może najwyżej co do sąsiada. Dwa razy w tygodniu. Wieczorem po robocie.

    Co innego tuczarnie. Smród permanentny z wentylacji ciągnący się setkami lub tysiącami metrów. Kurniki. Rozlewanie gnojowicy pod samymi domami.

    Wszelkie gospodarstwa powyżej 10-15 DJP powinny być lokalizowane co najmniej 1000 metrów od skupisk ludzkich. Powyżej 60 DJP - co najmniej 2000 metrów i oddzielone zielenią.

    WIEŚ NIE ŚMIERDZI. Śmierdzą tylko i wyłącznie ŚWINIARNIE, TUCZARNIE, KURNIKI.

    To jest nawet ekonomicznie nieuzasadnione. Tak naprawdę utrata wartości domów, działek - jest większa niż całościowy zysk przez 40 lat danego świniarza. Jak to policzyć?

    250 000 utraty wartości domu x 20 domów = 5 000 000 zł
    40 lat x 5000 zł/miesiąc x 12 m/rok x 2 (świniarz+żona) = 4 800 000 zł

    Czyli co? Okradamy ludzi?

    Tworzenie wartości nie może odbywać się kosztem innych. Wszystko co szkodzi Z DALEKA OD 98 DOMÓW KTÓRE STAŁY SIĘ JEDNORODZINNE W WYNIKU NIEUNIKNIONEJ KONCENTRACJI ROLNICTWA.

    Ustawa odorowa powinna:

    1. Dać czas (np. 3-5 lat).
    2. Dofinansować lokalizację w bezpiecznym miejscu.
    3. Zablokować jakiekolwiek dopłaty dla rozwoju czy lokalizowania gospodarstw w szkodliwych miejscach.

    NIC KOSZTEM INNYCH LUDZI. Szczególnie gdy zysk jest mniejszy niż to co im zabieramy. Pamiętajmy, że te 98 ludzi to często ludzie naprawdę biedni, którym NIC NIE ZOSTANIE gdy ich dom obejmie smród świniarza-drobiarza.
  • OBSERWATOR 2016-05-06 22:34:37
    Komu na wsi śmierdzi to niech lepiej z miasta nie wyjeżdza i nie kupuje ,,chaty na wsi,,Prawda , że te wielkie fermy to nie powinny być lokalizowane w zabudowie wiejskiej, najlepiej to u własciciela na podwórzu , tylko on tam nie mieszka , a truje innych.
  • maja 2016-05-06 20:32:16
    A może omijać tych co sadzą krzewy i owoce. Z szacunku dla reszty. Opryski są szkodliwe, wymagają kursów chemizacyjnych i specjalnych świadectw a wdychać musimy wszyscy. Gówno jak to gówno wiadomo że śmierdzi ale nie jest tak szkodliwe jak chemia
  • Pies Muchomor 2016-05-06 15:32:44
    Radzę wszystkim omijać wieprzowinę z daleka. W szczególności polską wieprzowinę. Z szacunku dla innych ludzi i własnego zdrowia.

    Plaga chlewni i tuczarni na wsiach osiąga powoli punkt krytyczny. Smród, brak szacunku do innych mieszkańców, brak jakiejkolwiek poprawy, lokalizowanie "przybytków" kilka metrów od domów innych ludzi.

    Kiedyś wieś to było 100 gospodarstw po 2ha. Teraz to jest 2 gospodarstwa po 100ha a pozostałe 98 domów to domy jednorodzinne. FERMY, CHLEWNIE, TUCZARNIE MUSZĄ być lokalizowane z daleka od domów.

    Potem dziwimy się, że nie ma dzieci, że ludzie uciekają do miast, że nie mają gdzie mieszkać, pracują na zmywaku by kupić kawalerkę. Dlaczego? Bo wielopokoleniowy dom rodziców nie nadaje się już do niczego. Nie da się godnie żyć.

    USTAWA ODOROWA, poprawne lokalizowanie takich przybytków - z dala od osad ludzkich. Zamknięcie szkodliwych gospodarstw. Przywrócenie życia SETKOM ROLNIKÓW którzy akurat mają krzewy, sady, zboża i nie hodują świń czy kur.

    To KRYTYCZNE.
  • Stefan Ławski 2016-05-06 13:12:44
    NIe zapominajmy, że Unia nie pozwala i nie daje pieniedzy na promowanie POLSKICH produktów spożywczych tylko EUROPEJSKICH, a promocję POLSKIEGo ŻAREŁKA musimy bulic z własnej kieszeni. Taka jest prawda. z ta promocja z pienędzy UE to nie jest taka prosta sprawa.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.31.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!