PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Prawo, które ogranicza rozwój produkcji świń

Prawo, które ogranicza rozwój produkcji świń

POLSUS w przygotowanej Strategii rozwoju sektora produkcji trzody chlewnej do 2030 r. zwraca uwagę na to, że nadprodukcja regulacji prawnych w obrębie UE, a przez to i w naszym kraju nie zawsze idzie w parze z jakością przygotowanych przepisów. W praktyce często te przepisy są przyczyną ograniczania rozwoju i specjalizacji w produkcji świń.



Nikogo nie trzeba przekonywać, że rosnąca ilość regulacji prawnych na co dzień nie ułatwia prowadzenia i rozwoju produkcji świń polskim producentom.  Dlatego Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej przez powołanie specjalnego Konsorcjum przygotował specjalne wytyczne legislacyjne w przygotowanej strategii rozwoju tego sektora do 2030 r. W opracowaniu znalazły się przykłady przepisów i praktyk hamujących rozwój i funkcjonowanie wielkotowarowych producentów trzody chlewnej.

Na bazie dwóch ustaw: z dn. 19 października  1991 r o gospodarowaniu nieruchomościami  rolnymi Skarbu Państwa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 1187) oraz ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (tekst. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 803), eksperci przytoczyli przykłady ograniczeń dla producentów świń jakie niosą ze sobą te dwa akty prawne.

Przede wszystkim jest tu wskazane niewystarczające współdziałanie Agencji Nieruchomości Rolnych z dzierżawcami w celu sprawnego realizowania inwestycji budowlanych na fermach, które wydzierżawili  w stanie nienadającym się często do produkcji. Często własnym kosztem i staraniem doprowadzili do używalności  lub ich rewitalizacji z własnych środków.

Eksperci zauważają, że podczas  współpracy  pomiędzy ANR, a rolnikiem, Agencja często wykorzystuje swoją silniejsza pozycję. Można to zauważyć w momencie, gdy przychodzi do ustalenia umowy, nie są one negocjowane na równych warunkach.

ANR domaga się często nadmiernych zabezpieczeń, ustalenia są jednostronnie zmieniane, a mimo deklarowanej możliwości likwidacji obiektów budowlanych, które nie nadają się do prowadzenia w nich racjonalnej gospodarki rolniczej, które często są zużyte technicznie, funkcjonalnie lub środowiskowo i idącej za tym możliwości obniżenia czynszu. Występuje w praktyce obligowanie dzierżawców do utrzymywania tych obiektów celem zawyżania czynszów.

Stosowanie podwójnego mechanizmu podwyższania czynszów, polegającego na zastrzeganiu w umowie dzierżawy możliwości podwyższenia czynszu dzierżawnego co 10 lat nawet do 25 proc., co przy zastosowaniu ceny równowartości odpowiedniej ilości pszenicy  jako czynszu i występowaniu nagłych wzrostów  cen pszenicy powoduje okresowo znaczny wzrost czynszu. Tym bardziej, że spekulacja na rynkach surowców rolnych, nasiliła się po załamaniu rynków finansowych w 2008 r.

Istotny przejaw ograniczeń rozwojowych dla producentów świń wynika również z ustawy z dn. 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa  oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 233, poz.1382).

Na gruncie tej ustawy można wskazać następujące ograniczenia: nałożenie przez ustawodawcę  konieczności wprowadzenia do umów dzierżawy, także zawieranych na czas  oznaczony, postanowienia o możliwości wypowiedzenia przez ANR umowy dzierżawy w zakresie  wyłączenia 30 proc. powierzchni użytków rolnych będących przedmiotem  dzierżawy.

Prawo Agencji do żądania od dzierżawcy, wyłączenia z dzierżawy 30 proc. powierzchni użytków rolnych będących przedmiotem umowy dzierżawy pod rygorem utraty prawa pierwszeństwa do nabycia dzierżawionej ziemi wraz z utratą  prawa do przedłużenia umowy w trybie bezprzetargowym dzierżawy – w kontekście art.18 ust.1 pkt.2 ustawy o nawozach i nawożeniu nakładającego na dużych producentów trzody obowiązek zagospodarowania 70 proc. gnojówki i gnojowicy na użytkach rolnych, których są posiadaczami. Prowadzi to do zmuszenia producentów ograniczenia produkcji trzody z powodu braku zbilansowania wielkości produkcji gnojówki i gnojowicy z ilością posiadanych gruntów, co stoi w sprzeczności z założeniem do dążenia do specjalizacji w produkcji świń.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.30.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!