- Obecnie czekamy na otrzymanie certyfikatu uprawniającego do produkcji tuczników w systemie QAFP. Uważam, że chów świń zgodnie z systemem jakości będzie w przyszłości nam gwarantował stałą wyższa cenę za tucznika i pewny skup naszych zwierząt w zakładach mięsnych. Jest to bardzo ważne, bo im bardziej stabilna cena skupu tuczników, tym ich produkcja bardziej nam się opłaca – mówi Andrzej Cisłak, producent świń z woj. kujawsko-pomorskiego.

Jesteśmy po premierze kulinarnego mięsa wieprzowego wyprodukowanego przez producentów trzody chlewnej zgodnie z zasadami systemu jakości QAFP. Mięso pochodziło z Zakładów Mięsnych Salus, który jest pionierem w produkcji wieprzowiny kulinarnej właśnie w tym systemie.

- Warto zauważyć, że zakład stworzył odrębne cenniki dla tuczników wyprodukowanych zgodnie z zasadami tego programu. Na takiej tuszy rolnicy w ZM Salus mogą dodatkowo zarobić około 50 gr/kg netto. Trzeba jednak zauważyć, że oferowane dodatki do podstawowej ceny są, lub w przyszłości będą indywidualnie ustalane przez zakłady mięsne – tłumaczy Barbara Wilczek, Dyrektor UPEMI.

Projekt dopiero się rozwija. Ciągle zgłaszają się producenci, którzy chcą przystąpić do programu. Obecnie w systemie jest ubijanych około 150 tys. tuczników/rok. Zarówno UPEMI jak i zakłady mięsne prowadzą teraz rozmowy z sieciami handlowymi. Głównym celem jest zwiększenie dystrybucji i jednocześnie dostępność wieprzowiny QAFP dla konsumentów.

- Aktualnie prowadzimy rozmowy z siecią Biedronka i sektorem HoReCa (Hotele Restauracje Catering) w celu nawiązania stałej współpracy, która zapewniłaby nam dystrybucję produktu, zakrojoną na szeroka skalę.  Rozmowy nie są łatwe, są to poważni partnerzy, którzy potrzebują regularnych i dużych ilości dostarczanego surowca, którego zaplecze jest obecnie budowane – mówi Barbara Wilczek.

W sklepie firmowym ZM SALUS w Golince tego rodzaju wieprzowina - bez wad jakościowych i charakteryzująca się odpowiednimi cechami, różowo-czerwoną barwą i odpowiednim przetłuszczeniem - znalazła swoich stałych odbiorców wśród klientów sklepu. To potwierdza, że odbiorcami nie muszą być wyłącznie zamożni konsumenci z dużych miast.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z  premiery mięsa kulinarnego QAFP. Firma Janex, która podczas prezentacji mięsa kulinarnego QAFP, była odpowiedzialna za przygotowanie wieprzowiny do degustacji, oceniła mięso na bardzo wysokim poziomie, pod względem jego kruchości, smakowitości i łatwości w obróbce kulinarnej - podkreśla Barbara Wilczek. Podobał się artykuł? Podziel się!