PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rada o produkcji wieprzowiny

Polska wieprzowina nie jest konkurencyjna na rynku europejskim. Nie ma możliwości wyprodukowania tańszego żywca wieprzowego bez koncentracji chowu - uważa przewodniczący Rady Gospodarki Żywnościowej prof. Stanisław Zięba.



Na czwartkowym posiedzeniu Rady Zięba powiedział, że sytuacja na rynku wieprzowiny jest istotna nie tylko dla producentów trzody i branży mięsnej, ale określa "stan nastrojów społecznych".

Według niego, ceny wieprzowiny są "wrażliwe politycznie". Trzoda chlewna stanowi 40 proc. dochodów rolniczych, a w strukturze wydatków ludności na żywność mięso stanowi aż 30 proc. Wieprzowina zaś jest podstawowym gatunkiem mięsa spożywanym przez Polaków. Konsumpcja wynosi 42 kg rocznie na osobę.

Mimo że Polska jest krajem wieprzowiny (zajmuje pod tym względem 4. miejsce w UE), to rolnicy mają kłopoty ze zbytem mięsa. Od ponad roku produkcja wieprzowiny jest nieopłacalna, a rolnicy protestują na drogach przeciwko niskim cenom skupu trzody. Według producentów trzody, ceny żywca spadły w ostatnich dniach do poziomu 2,8-3,0 zł/kg.

Według Zięby, trzeba odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w Polsce koszty produkcji mięsa wieprzowego są tak wysokie. Jego zdaniem koszty te są uzależnione od wielkości ferm.

Według danych przedstawionych przez wiceprezesa Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus Bogumiła Roja, ponad 53 proc. producentów trzody ma nie więcej niż 9 świń w stadzie. W Danii, Niemczech czy Belgii w stadach znajduje się po kilka tysięcy sztuk zwierząt. W Danii jest 7 tys. producentów trzody, w Polsce chów świń prowadzi ok. 600 tys. gospodarstw.

W Polsce jest zaledwie 6 proc. ferm, w których znajduje się powyżej 200 sztuk świń. Z badań Instytutu Zootechniki w Krakowie wynika, że najmniejsze opłacalne stado świń w gospodarstwach to ok. 500 szt. i 20 macior - zaznaczył szef Rady.

Zdaniem profesora, tzw. "przemysłowe fermy tuczu" są w kryteriach europejskich zaledwie średnimi fermami. Łączny ich udział w ogólnej produkcji surowca wynosi ok. 12 proc.

Prezes Zarządu Związku Polskie Mięso Witold Choiński uważa, że bez zwiększenia eksportu nie da się ożywić rynku wieprzowiny. Najwięcej nadziei pokłada w otwarciu rynku rosyjskiego i białoruskiego. Jednocześnie zauważył, że brakuje promocji polskiego mięsa, marki naszych wędlin są nieznane, a wahania kursowe przeszkadzają w handlu.

Zupełnie inaczej rozwiązanie problemu nadmiaru mięsa widzą producenci trzody. Rolnicy chcą wsparcia dla grup producenckich. Optują także za ściślejszą współpracą z przemysłem mięsnym. Bogumił Roj przyznał, że w Polsce duże jest rozdrobnienie produkcji trzody.

Zwrócił także uwagę, że niezależnie od skali produkcji, koszty żywienia świń w ostatnim okresie były wyższe niż przychody rolników. Wyjaśnił, że takie badania przeprowadzono na grupie rolników, która sprzedawała 20 tys. tuczników rocznie. Według niego rolnicy ci ponieśli stratę w wysokości ponad 2 mln zł.

Wiceszef Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP Jan Trzepanowski zaproponował, aby powrócić do interwencyjnego skupu trzody.

Minister rolnictwa Marek Sawicki powiedział, że oczekuje, by Rada przygotowała długofalowe propozycje dotyczące rynku wieprzowiny. Do przedstawienia takich wniosków zobowiązał się jej przewodniczący.

Źródło: PAP

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.71.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!