PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnicy z Wielkopolski szykują zmiany dla krajowej produkcji świń

Producenci świń z Wielkopolski spotkali się, aby wypracować strategię, która stworzy dobry klimat do produkcji trzody chlewnej w Polsce i chociaż częściowo wytyczy drogę do złagodzenia skutków obecnego kryzysu.



Wielkopolska Izba Rolnicza, Wielkopolski Związek Hodowców Trzody Chlewnej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zorganizowali 9 lutego br. spotkanie w Poznaniu, w którym uczestniczyli nie tylko producenci i hodowcy świń ale także przedstawiciele przetwórstwa.

W trakcie spotkania rolnicy mieli okazję wysłuchać informacji o bieżącej sytuacji rynkowej na krajowym i europejskim rynku wieprzowiny, skonsultować się z pracownikami Terenowego Oddziału Agencji Rynku Rolnego w Poznaniu w zakresie planowanej pomocy finansowej dla producentów trzody chlewnej, a także zapoznać się z aktualnymi danymi na temat zwalczania choroby Aujeszkyego w kraju. Tę sytuację nakreślił Bartłomiej Raj, Zastępca Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w Poznaniu. Omówił również prawdopodobny scenariusz uwalniania Polski od tej choroby – bardziej korzystne byłoby, gdyby uwalnianie następowało poprzez tworzenie regionów wolnych z połączonych powiatów, a niejako uwalnianie całych województw – tłumaczył.

Po prezentacjach zaproszonych gości producenci i hodowcy świń oraz przedstawiciele związków branżowych przeprowadzili debatę na temat najbardziej aktualnych problemów w prowadzeniu produkcji świń. Dyskusja posłużyła do sformułowania głównych założeń, które wymagają natychmiastowej zmiany. W podsumowaniu kilku uczestników zgłosiło się do stworzenia grupy roboczej, która będzie pracowała na rzecz wdrażania wniosków tej dyskusji.

Eksperci uczestniczący w debacie podkreślali, że to właśnie region Wielkopolski, skąd pochodzi ok. 30 proc. produkcji krajowej produkcji wieprzowiny odnotowuje zawsze najniższe ceny i najwyższą podaż mięsa. Według danych Wielkopolskiego Ośrodku Doradztwa Rolniczego przedstawionych w trakcie spotkania poziom niskich cen skupu żywca wieprzowego obserwujemy już od października 2014 r. W tym czasie zakres cen żywca mieścił się w przedziale 3,49-4,18 zł/kg netto.

Jak podkreślał w trakcie spotkania Grzegorz Majchrzak Prezes Zarządu WZHTCH trwająca od dłuższego czasu destabilizacja na rynku trzody doprowadziła do tego, że otrzymywana obecnie cena w skupie żywca na poziomie 3,20-3,35 zł/kg nawet nie rekompensuje producentom ponoszonych kosztów. – Stąd właśnie inicjatywa „Forum Trzodowego”. Jest to pierwsze tego typu spotkanie, które ma wyłonić grupy robocze, które będą pracowały nad zagadnieniami wymagającymi poprawy lub zmiany dla poprawy funkcjonowania producentów świń na krajowym rynku. Tak aby zahamować trwający kryzys i stworzyć dobre warunki dla tych rolników, którzy chcą się rozwijać.

Wielu słuchaczy w trakcie debaty podkreślało konieczność pracowania nad promocją polskiej wieprzowiny ale nie na rynkach trzecich, czasami bardzo egzotycznych, tylko wewnętrznie, czyli na rynku krajowym. Tak, aby budować lokalny patriotyzm wśród polskich konsumentów. Dzisiejszym problemem jest też słaba dostępność polskiego mięsa w krajowych sklepach - wielu konsumentów chętnie kupiłoby polską wieprzowinę, gdyby przede wszystkim była obecna w sklepach oraz przejrzyście oznakowana krajem pochodzenia – mówił Józef Konarczak ze Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. Podkreślił też, że problem afrykańskiego pomoru świń powinien być rozdzielony pomiędzy chorobą występującą u dzików, a ogniskami u świń, których już od ponad roku nie ma na terenie Polski. - Ten problem już za długo psuje handel polską wieprzowiną – mówił.

Z kolei, Kornel Pabiszczak z Wielkopolskiej Izby Rolniczej zwrócił uwagę na rozbieżność ceny w skupach płaconych rolnikom, a późniejszą realną wartością wyrębów z tuszy oferowanych detalicznie. Różnica pomiędzy wartością tucznika w skupie, a jego wartością w handlu to ponad 565 zł – co wydaje się wyjątkowo niezrozumiałe, gdy cena tuczników jest śmiesznie niska.

Kolejnym zagadnieniem poruszanym w debacie przez Ryszarda Mołdrzyka, prezesa „POLSUS” było bardziej właściwe i celowane wydawanie pieniędzy z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego i skończenie z finansowaniem promocji wieprzowiny, która jest importowana do Polski, a później sprzedawana przez zakłady mięsne poza Polską i krajami UE. Warto też lepiej przyjrzeć się wypełnianiu obowiązku dokładnego etykietowania mięsa krajem pochodzenia. - Dużą bolączką jest również to, że przez tyle lat nadal nie mamy partnera w zakładach mięsnych. Rolnikom ciężko jest rozmawiać i negocjować swoje warunki – podkreślał prezes "POLSUS".

Więcej informacji z pierwszego „Forum Trzodowego” i dalszych prac zespołu roboczego - wkrótce na portalu farmer.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • knur 2016-02-18 02:04:38
    powodzenia widze twarze ktore cale lata pracowaly na obecna sytuacje....ile mozna sie spotykac powtarzac to samo i nic z tym nie robic??? jeszcze pewnie wydali kase z funduszu promocji miesa
  • OBSERWATOR 2016-02-14 16:22:10
    Dużo ciekawych założeń , tylko nie wiadomo ile z tego będzie zrealizowane ?????
  • rolnik podlaski 2016-02-11 09:47:23
    mało tych producentów, a podobno najwięcej
  • Rolnik z Kujawsko pomorskiego 2016-02-10 18:57:39
    Jak widzę tych co przez 8 lat uzdrawiali Rolnictwo i hodowle trzody chlewnej a tą trzodą to ci co na tym zięciu widzę byłych posłów z PSL tylko wam interesy były w głowach a nie polskie rolnictwo z tym grubasem Posłem który ustawę obrotu ziemią ustawiał pod siebie szok Wielkopolska
    nie daj się od tych cho sztaplerów czekam na wyjaśnienia
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.7.173
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!