PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Szansa na eksport polskiej wieprzowiny do Japonii

Szansa na eksport polskiej wieprzowiny do Japonii Fot. Fotolia

Związek Polskie Mięso w ramach unijnej kampanii „Rozsmakuj się w Europie" promowało w tym tygodniu mięso na targach w Tokio. Japonia to ważny rynek, tym bardziej, że wkrótce tamtejsze władze mogą ponownie zezwolić na import wieprzowiny z Polski.



Niemal wszystkie kraje pozaunijne, w tym Japonia, wstrzymały zakupy polskiej wieprzowiny, po wykryciu w lutym 2014 r. wirusa afrykańskiego pomoru świń w naszym kraju. Z tego powodu tracą polscy rolnicy i cała branża mięsna. Polska od dłuższego czasu stara się o wznowienie eksportu wieprzowiny m.in. do Japonii.

Z ostatnich informacji Komisji Europejskiej wynika, że rynek ten zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami. Obecnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF - poinformował Związek Polskie Mięso.

W marcu 2016 roku, japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej pozytywnej opinii, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.

W opinii Związku, zniesienie japońskich barier dla polskiej wieprzowiny będzie miało pozytywny wydźwięk dla innych azjatyckich krajów, dzięki czemu kolejne z nich mogą stać się ponownie otwarte dla polskiego mięsa.

Japonia kilka lat temu była trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę. W 2011 r. wywieziono tam mięso (wieprzowinę mrożoną i wędliny) o wartości ponad 200 mln zł. "Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć, to rynek o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć" - tłumaczy organizator kampanii, prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński.

Związek Polskie Mięso w tym tygodniu brał udział w targach Japan Meat Industry Fair w Tokio. Celem działań realizowanych w ramach kampanii "Rozsmakuj się w Europie" (Let's meat",) było przekonanie m.in. japońskich dystrybutorów, importerów, przedstawicieli sieci handlowych o wysokiej jakości polskiego mięsa, które jest wytwarzane z przestrzeganiem wyśrubowanych norm i standardów. Odbyły się pokazy i liczne degustacje wieprzowiny przygotowanej z japońskimi dodatkami.

Japonia jest trzecim największym producentem wieprzowiny w regionie Azji i Pacyfiku, ale także (2012 r.) największym na świecie importerem tego gatunku mięsa. Połowa spożywanego w Japonii mięsa pochodzi z importu, wynika to z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co dodatkowo zaburzyło relacje popytu i podaży - wyjaśnia Związek Polskie Mięso.

Największymi dostawcami mięsa do Japonii są kraje Ameryki Północnej - USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65 proc. importu wieprzowiny. (PAP)

awy/ pz/

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • ja 2016-04-18 16:32:55
    To już kiedyś było - my Im szyny kolejowe, Oni nam zegarki z tych szyn wykonane.
    Teraz my im wieprzowinę, Oni nam sprzęt elektroniczny. Relacje cen podobne.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.189.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!