Przy Wielkopolskiej Izbie Rolniczej 8 lutego br. podczas Wielkopolskiego Forum Trzodowego w Poznaniu powstał zespół monitorujący branżę trzody chlewnej. W jego składzie znaleźli się producenci i hodowcy świń, a także przedstawicieli branży mięsnej, wśród nich:

Grzegorz Majchrzak – Wielkopolski Związek Hodowców Trzody Chlewnej

Narcyz Perz – Zarodowa hodowla trzody chlewnej

Eugeniusz Koczorowski – Grupa Producentów Trzody Chlewnej Blondyna

Maciej Marciniak – Spółdzielnie Producentów Trzody Chlewnej Piotrowo i Rataje

Marek Beer – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

Jacek Marcinkowski – Ogólnopolski Cech Rzeźników – Wędliniarzy – Kucharzy

Waldemar Jaworski – Technolog rolno-spożywczy

Józef Konarczak – Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP

Janusz Białoskórski – Gospodarstwo Rolne FARMA Rosko

Tadeusz Przybecki – Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

Kornel Pabiszczak – Wielkopolska Izba Rolnicza

Wnioski i postulaty z debaty, nad którymi będą pracować członkowie powstałego zespołu, to:

Promocja polskiego mięsa wśród konsumentów:

- Zdefiniowanie polskiego mięsa, jako pochodzącego od sztuk urodzonych i poddanych ubojowi w Polsce;

- Oznakowanie (etykietowanie) produktów z polskiego mięsa;

- Utworzenie marki „Polskie Mięso”;

- Informowanie o prozdrowotnych właściwościach mięsa czerwonego;

- Naukę „patriotyzmu konsumenckiego” rozpocząć już w szkołach (współpraca resortów edukacji, rolnictwa i zdrowia;

- Środki z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego kierować wyłącznie na promocję polskiego mięsa;

- Uświadomienie konsumentom, że w większości dużych sieci handlowych oferowane jest mięso ze sztuk pochodzących z zagranicznych hodowli;

- Promowanie w mediach dobrych rodzimych hodowli i przetwórstwa mięsa. Jednocześnie konieczne jest informowanie o powszechnych praktykach zastępowania mięsa w wędlinach substytutami typu MOM, wypełniacze, ulepszacze, konserwanty.

Uregulowanie relacji producent – przetwórca – handel:
- Upowszechnienie kontraktacji z określeniem ceny np. wg giełd europejskich;

- Ceny w sklepach muszą odzwierciedlać sytuację na rynku surowcowym;