PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zespół ekspertów z Wielkopolski ma działać na rzecz poprawy sytuacji na rynku świń

Zespół ekspertów z Wielkopolski ma działać na rzecz poprawy sytuacji na rynku świń Powstał zespół ekspertów z Wielkopolski, który ma monitorować sytuację na rynku trzody chlewnej. fot. PTWP

Powstał zespół, który ma monitorować sytuację na rynku trzody chlewnej oraz pracować nad wdrożeniem w życie wniosków i postulatów dyskusji zgłoszonych podczas Wielkopolskiego Forum Trzodowego.



Przy Wielkopolskiej Izbie Rolniczej 8 lutego br. podczas Wielkopolskiego Forum Trzodowego w Poznaniu powstał zespół monitorujący branżę trzody chlewnej. W jego składzie znaleźli się producenci i hodowcy świń, a także przedstawicieli branży mięsnej, wśród nich:

Grzegorz Majchrzak – Wielkopolski Związek Hodowców Trzody Chlewnej

Narcyz Perz – Zarodowa hodowla trzody chlewnej

Eugeniusz Koczorowski – Grupa Producentów Trzody Chlewnej Blondyna

Maciej Marciniak – Spółdzielnie Producentów Trzody Chlewnej Piotrowo i Rataje

Marek Beer – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

Jacek Marcinkowski – Ogólnopolski Cech Rzeźników – Wędliniarzy – Kucharzy

Waldemar Jaworski – Technolog rolno-spożywczy

Józef Konarczak – Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP

Janusz Białoskórski – Gospodarstwo Rolne FARMA Rosko

Tadeusz Przybecki – Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

Kornel Pabiszczak – Wielkopolska Izba Rolnicza

Wnioski i postulaty z debaty, nad którymi będą pracować członkowie powstałego zespołu, to:

Promocja polskiego mięsa wśród konsumentów:

- Zdefiniowanie polskiego mięsa, jako pochodzącego od sztuk urodzonych i poddanych ubojowi w Polsce;

- Oznakowanie (etykietowanie) produktów z polskiego mięsa;

- Utworzenie marki „Polskie Mięso”;

- Informowanie o prozdrowotnych właściwościach mięsa czerwonego;

- Naukę „patriotyzmu konsumenckiego” rozpocząć już w szkołach (współpraca resortów edukacji, rolnictwa i zdrowia;

- Środki z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego kierować wyłącznie na promocję polskiego mięsa;

- Uświadomienie konsumentom, że w większości dużych sieci handlowych oferowane jest mięso ze sztuk pochodzących z zagranicznych hodowli;

- Promowanie w mediach dobrych rodzimych hodowli i przetwórstwa mięsa. Jednocześnie konieczne jest informowanie o powszechnych praktykach zastępowania mięsa w wędlinach substytutami typu MOM, wypełniacze, ulepszacze, konserwanty.

Uregulowanie relacji producent – przetwórca – handel:
- Upowszechnienie kontraktacji z określeniem ceny np. wg giełd europejskich;

- Ceny w sklepach muszą odzwierciedlać sytuację na rynku surowcowym;

- Zwiększenie integracji producentów rolnych, by były istotnymi partnerami dla przetwórstwa;

- Zwiększenie partnerstwa pomiędzy przetwórstwem a producentami rolnymi;

- Konieczne jest zwiększenie udziału rolników w przetwórstwie mięsa i handlu.

Likwidacja barier wynikających z zagrożeń chorobami zwierząt:
- Zmniejszenie populacji dzików, jako wektorów ASF;

- Rzetelna informacja, że jak dotąd problem ASF dotyczy w Polsce dzików, a nie świń;

- Wyciszenie sztucznie wywołanej paniki wokół ASF w Polsce.

Uwagi producentów rolnych pod adresem resortu rolnictwa:
- Rozbieżność danych o liczebności zwierząt podawanych przez różne instytucje podważa wiarygodność tych danych;

- Większe zaangażowanie resortu w łagodzenie kryzysu w branży trzody chlewnej;

- Znaczące włączenie sektora bankowego do finansowania przedsięwzięć rolniczych (na wzór zachodu);

- Konieczność stabilizacji przepisów i wymogów dotyczących rolnictwa – dobre prawo dla rolnictwa;

- Zbyt szczegółowe i restrykcyjne prawo (np. w zakresie dobrostanu zwierząt) obniża opłacalność prowadzonej produkcji rolnej;

- Egzekwowanie prawa z zakresie znakowania wyrobów mięsnych;

- Podwyższenie progu wielkości ekonomicznej gospodarstw przy dostępie do działań pomocowych PROW;

- Wyrównanie szans uzyskania wsparcia z PROW dla grup producenckich przez grupy niezależnie od ich wielkości, czy przez spółdzielnie rolnicze;

- Stworzenie listy zaniedbań w sektorze rodzimej produkcji wieprzowiny i stopniowe niwelowanie przeszkód;

- Budowanie strategii i planów działania w branży trzody chlewnej;

- Polskie rolnictwo jest zróżnicowane i polityka rolna nie powinna pomijać mniejszych gospodarstw.

Pozostałe wnioski:
- Zwiększenie współpracy pomiędzy zakładami przetwórczymi;

- Zwiększenie współpracy pomiędzy organizacjami producenckimi;

- Potrzeba stworzenia jednej, silnej organizacji branżowej, z którą liczyłby się rząd;

- Organizacja cyklicznych spotkań poświęconych problemom branży, praca w podgrupach;

- Uświadamianie rolnikom, że zakup prosiąt z importu jest istotna przyczyną załamania rodzimej hodowli;

- Podwyższanie świadomości producentów rolnych odnośnie wpływu ekonomicznych wyników swojej działalności na podejmowane decyzje gospodarcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.51.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!