PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zespół ekspertów z Wielkopolski ma działać na rzecz poprawy sytuacji na rynku świń

Zespół ekspertów z Wielkopolski ma działać na rzecz poprawy sytuacji na rynku świń Powstał zespół ekspertów z Wielkopolski, który ma monitorować sytuację na rynku trzody chlewnej. fot. PTWP

Powstał zespół, który ma monitorować sytuację na rynku trzody chlewnej oraz pracować nad wdrożeniem w życie wniosków i postulatów dyskusji zgłoszonych podczas Wielkopolskiego Forum Trzodowego.



Przy Wielkopolskiej Izbie Rolniczej 8 lutego br. podczas Wielkopolskiego Forum Trzodowego w Poznaniu powstał zespół monitorujący branżę trzody chlewnej. W jego składzie znaleźli się producenci i hodowcy świń, a także przedstawicieli branży mięsnej, wśród nich:

Grzegorz Majchrzak – Wielkopolski Związek Hodowców Trzody Chlewnej

Narcyz Perz – Zarodowa hodowla trzody chlewnej

Eugeniusz Koczorowski – Grupa Producentów Trzody Chlewnej Blondyna

Maciej Marciniak – Spółdzielnie Producentów Trzody Chlewnej Piotrowo i Rataje

Marek Beer – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

Jacek Marcinkowski – Ogólnopolski Cech Rzeźników – Wędliniarzy – Kucharzy

Waldemar Jaworski – Technolog rolno-spożywczy

Józef Konarczak – Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP

Janusz Białoskórski – Gospodarstwo Rolne FARMA Rosko

Tadeusz Przybecki – Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

Kornel Pabiszczak – Wielkopolska Izba Rolnicza

Wnioski i postulaty z debaty, nad którymi będą pracować członkowie powstałego zespołu, to:

Promocja polskiego mięsa wśród konsumentów:

- Zdefiniowanie polskiego mięsa, jako pochodzącego od sztuk urodzonych i poddanych ubojowi w Polsce;

- Oznakowanie (etykietowanie) produktów z polskiego mięsa;

- Utworzenie marki „Polskie Mięso”;

- Informowanie o prozdrowotnych właściwościach mięsa czerwonego;

- Naukę „patriotyzmu konsumenckiego” rozpocząć już w szkołach (współpraca resortów edukacji, rolnictwa i zdrowia;

- Środki z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego kierować wyłącznie na promocję polskiego mięsa;

- Uświadomienie konsumentom, że w większości dużych sieci handlowych oferowane jest mięso ze sztuk pochodzących z zagranicznych hodowli;

- Promowanie w mediach dobrych rodzimych hodowli i przetwórstwa mięsa. Jednocześnie konieczne jest informowanie o powszechnych praktykach zastępowania mięsa w wędlinach substytutami typu MOM, wypełniacze, ulepszacze, konserwanty.

Uregulowanie relacji producent – przetwórca – handel:
- Upowszechnienie kontraktacji z określeniem ceny np. wg giełd europejskich;

- Ceny w sklepach muszą odzwierciedlać sytuację na rynku surowcowym;

- Zwiększenie integracji producentów rolnych, by były istotnymi partnerami dla przetwórstwa;

- Zwiększenie partnerstwa pomiędzy przetwórstwem a producentami rolnymi;

- Konieczne jest zwiększenie udziału rolników w przetwórstwie mięsa i handlu.

Likwidacja barier wynikających z zagrożeń chorobami zwierząt:
- Zmniejszenie populacji dzików, jako wektorów ASF;

- Rzetelna informacja, że jak dotąd problem ASF dotyczy w Polsce dzików, a nie świń;

- Wyciszenie sztucznie wywołanej paniki wokół ASF w Polsce.

Uwagi producentów rolnych pod adresem resortu rolnictwa:
- Rozbieżność danych o liczebności zwierząt podawanych przez różne instytucje podważa wiarygodność tych danych;

- Większe zaangażowanie resortu w łagodzenie kryzysu w branży trzody chlewnej;

- Znaczące włączenie sektora bankowego do finansowania przedsięwzięć rolniczych (na wzór zachodu);

- Konieczność stabilizacji przepisów i wymogów dotyczących rolnictwa – dobre prawo dla rolnictwa;

- Zbyt szczegółowe i restrykcyjne prawo (np. w zakresie dobrostanu zwierząt) obniża opłacalność prowadzonej produkcji rolnej;

- Egzekwowanie prawa z zakresie znakowania wyrobów mięsnych;

- Podwyższenie progu wielkości ekonomicznej gospodarstw przy dostępie do działań pomocowych PROW;

- Wyrównanie szans uzyskania wsparcia z PROW dla grup producenckich przez grupy niezależnie od ich wielkości, czy przez spółdzielnie rolnicze;

- Stworzenie listy zaniedbań w sektorze rodzimej produkcji wieprzowiny i stopniowe niwelowanie przeszkód;

- Budowanie strategii i planów działania w branży trzody chlewnej;

- Polskie rolnictwo jest zróżnicowane i polityka rolna nie powinna pomijać mniejszych gospodarstw.

Pozostałe wnioski:
- Zwiększenie współpracy pomiędzy zakładami przetwórczymi;

- Zwiększenie współpracy pomiędzy organizacjami producenckimi;

- Potrzeba stworzenia jednej, silnej organizacji branżowej, z którą liczyłby się rząd;

- Organizacja cyklicznych spotkań poświęconych problemom branży, praca w podgrupach;

- Uświadamianie rolnikom, że zakup prosiąt z importu jest istotna przyczyną załamania rodzimej hodowli;

- Podwyższanie świadomości producentów rolnych odnośnie wpływu ekonomicznych wyników swojej działalności na podejmowane decyzje gospodarcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.183.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!