PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

80 Modeli z jednej fabryki

Autor: Karol Wieteska

Dodano: 10-06-2017 06:31

Tagi:

Producentów oferujących wozy paszowe jest na rynku co najmniej kilkunastu. Jednym z nich jest firma CNH Industrial Kutno Sp. z o.o. reprezentująca markę Kongskilde, która w kutnowskiej fabryce wytwarza aż 80 modeli paszowozów. W jaki sposób przebiega produkcja i jak firma dba o standardy jakości - o tym przekonaliśmy się, odwiedzając zakład.



Zakład w Kutnie ma już ponad 20 lat własnej historii. Pierwsze maszyny opuściły mury fabryki w 1995 r., jeszcze pod szyldem Danagri-pol. Od 1997 r. wyjeżdżają już pod nazwą Kongskilde. Przełomowy w historii firmy był rok 2015, kiedy to do Kutna przeniesiono z Danii produkcję maszyn przeznaczonych do zbioru i przygotowania pasz objętościowych: kosiarek, przetrząsaczy, zgrabiarek oraz właśnie wozów paszowych JF (wcześniej firma JF-Stoll), które w ramach ujednolicania nazewnictwa produkowane są pod marką Kongskilde. Od 1 lutego 2017 r. nastąpił zaś kolejny etap działalności - spółkę przejął koncern CNH Industrial. Na razie nie ma jednak planów zmiany nazwy czy sieci sprzedaży maszyn.

PRODUKCJA IDZIE PEŁNĄ PARĄ

Kutnowska fabryka zatrudnia prawie 400 pracowników, z których większość stanowią osoby zajmujące się produkcją i montażem maszyn. W zakładzie znajduje się również biuro konstrukcyjne, w którym opracowuje się i doskonali maszyny wykonywane przez zakład. Praca przy produkcji podzespołów odbywa się na 2 lub 3 zmiany, a montaż na jedną, tzw. wydłużoną zmianę (ok. 10 h). Taka organizacja pracy wynika z dużego zapotrzebowania na produkowane wyroby i pozwala na dotrzymywanie terminów dostaw, liczących od 2 do 4 tygodni w zależności od rodzaju maszyny. Tak sprawna produkcja nie byłaby możliwa bez współpracy z prawie 350 poddostawcami dostarczającymi do zakładu tzw. normalia, których we własnym zakresie się nie produkuje (np. śruby, felgi itp.), oraz część elementów wykonywanych na konkretne zamówienie firmy z materiałów przekazanych przez Kongskilde i nierzadko także wytwarzanych na obrabiarkach należących do firmy. Jak podkreśla Włodzimierz Spryszyński, dyrektor działu sprzedaży maszyn rolniczych CNH Industrial Kutno Sp.z o.o., dzięki obowiązującej zarówno w zakładzie, jak i u poddostawców normie jakości ISO, można być pewnym, że produkowane wyroby spełniają określone standardy i nie ma problemu z definiowaniem jakości i różnym sposobem jej pojmowania. Standard jest jeden i m a być zawsze spełniony.

SYSTEM GNIAZD MONTAŻOWYCH

W zakładzie produkowanych jest obecnie 80 modeli wozów paszowych o pojemnościach od 6,5 do 45 m3, z 1, 2 lub 3 ślimakami mieszającymi. Nie ma tutaj typowej linii montażowej, na której składane są maszyny tylko jednego rodzaju, ponieważ dostępnych modeli i możliwości konfiguracji jest zbyt dużo, a ponad 90 proc. z nich powstaje na konkretne zamówienie klienta, co uniemożliwia masową produkcję. Dlatego system opiera się na tzw. gniazdach montażowych, na których produkuje się dane elementy bądź montuje maszyny. Produkcja rozpoczyna się od dostarczenia na stanowiska spawalnicze elementów składowych konstrukcji wykonanych pod konkretną specyfikację techniczną.

W przypadku wozów o pojemnościach do 20 m3 ściany zbiornika wykonuje się z drobnoziarnistej stali typu S650, o grubości 6 mm, a przy większych konstrukcjach dolny płat ściany o wysokości 65 cm, który jest narażony na największe obciążenia, powstaje ze stali o grubości 8 mm. Po wstępnym połączeniu elementów zbiornika na specjalnym uchwycie montażowym konstrukcja jest przenoszona na tzw. obrotnicę, na której wykonywane jest końcowe spawanie. Podobnie sprawa ma się ze ślimakiem mieszającym, którego zwoje tworzą płaty blachy z drobnoziarnistej stali S500 o grubości 15 mm. Po wstępnym połączeniu na uchwytach montażowych całość jest przenoszona na jeden z 5 robotów spawalniczych.

LAKIEROWANIE I MONTAŻ KOŃCOWY

Po zakończeniu spawania wszystkie elementy poddawane są procesowi śrutowania na jednej z dwóch linii śrutujących oraz przechodzą proces fosforanowania, który zabezpiecza elementy przed korozją. Po tych zabiegach części składowe maszyn są gotowe do malowania. Te elementy, które nie mają bezpośredniej styczności z przygotowywaną paszą, są malowane proszkowo na zautomatyzowanej linii lakierniczej. Natomiast największe elementy, takie jak zbiorniki, są malowane metodą na mokro. Taka technologia wynika m.in. z niemożliwości równomiernego nagrzewania tak dużych elementów, które jest wymagane w przypadku malowania proszkowego i przede wszystkim z konieczności spełnienia norm dotyczących dobrostanu zwierząt. Jak wyjaśnił nam Włodzimierz Spryszyński, w czasie mieszania paszy naturalne jest ścieranie się warstwy farby w zbiorniku. Farby proszkowe poprzez proces wypalania bardzo ściśle przylegają do pokrywanego materiału i dlatego ścierają się wraz z cząsteczkami metalu, co może niekorzystnie wpływać na stan zwierząt.

Kiedy już wszystkie elementy zostaną polakierowane, przychodzi czas na montaż końcowy, czyli połączenie zbiornika ze ślimakiem oraz podwoziem, a także zainstalowanie dodatkowego wyposażenia, takiego jak np. centralny system smarowania czy magnes neodymowy do wychwytywania metalu, jaki mógłby się znaleźć w przygotowywanej paszy. Sprawdza się również działanie elektroniki oraz kalibruje system wagowy, który jest standardowym wyposażeniem wszystkich wozów paszowych Kongskilde.

 

Artykuł ukazał się w czerwcowym numerze (6/2017) miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.111.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!