PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Aby ciągnik dobrze służył także zimą

Aby ciągnik dobrze służył także zimą Dla niektórych maszyn sezon trwa przez cały rok fot. KH

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 10-01-2017 09:11

Tagi:

W wielu gospodarstwach zima wcale nie oznacza odstawienia ciągnika do garażu. Dlatego zestawiliśmy najważniejsze czynności, o których warto pamiętać, aby nasza maszyna służyła nam wiernie bez względu na aurę.




Warto pamiętać o zweryfikowaniu stanu i poziomu oleju w silniku, przekładni i mostach. Jeżeli używamy oleju sezonowego, należy zmienić go na wariant zimowy, w przypadku olejów wielosezonowych wystarczy sprawdzić poziom i w miarę potrzeby uzupełnić.

Czytaj więcej: Czym smarować maszyny – oleje silnikowe, cz.3

Zbiornik paliwa starajmy się tankować regularnie i zawsze do pełna – dzięki temu unikniemy kondensacji pary wodnej wewnątrz zbiornika. A ta może być nie tylko przyczółkiem korozji ale także poważnie uszkodzić układ paliwowy, zwłaszcza jeżeli w naszej maszynie znajduje się Common Rail

Jeżeli zatankowaliśmy zimowy olej napędowy to dobrze, natomiast jeżeli w baku pozostało paliwo letnie można je uszlachetnić samodzielnie przy pomocy (nie denaturatu czy benzyny – a przynajmniej nie w wypadku nowych maszyn) depresatorów dostępnych na stacjach paliw w cenie kilkunastu-kilkudziesięciu złotych. Pamiętajmy przy tym, że nie dodanie depresatora kiedy maszyna nie da się uruchomić z powodu zgęstniałego paliwa, jest "musztardą po obiedzie". Depresator trzeba aplikować przed nadejściem większych mrozów i powinien być on wymieszany z paliwem.

Układ chłodzenia – jeżeli korzystamy z płynów do chłodnic powinniśmy sprawdzić ich krzepliwość i w razie potrzeby uzupełnić poziom lub wymienić płyn.

Więcej na ten temat: Jak sprawdzić czy płyn chłodzący nie zamarznie

Jak wybrać płyn do chłodnicy

W przypadku „zalewania wodą” sprawa jest oczywista: na czas spoczynku maszyny należy ją spuścić. Warto przyjrzeć się także pracy termostatu, zbyt długie nagrzewanie się maszyny może być spowodowane jego usterką. Może zdarzyć się tak, że i przy poprawnie działającym termostacie maszyna potrzebuje dużo czasu na osiągnięcie temperatury pracy. Wtedy warto zastosować osłonę chłodnicy, ale pamiętajmy aby kontrolować temperaturę, zwłaszcza gdy z dnia na dzień pogoda staje się łaskawsza.

Pamiętajmy, aby regularnie usuwać wodę z odstojników oraz z układu pneumatycznego, w zimie jest to szczególnie istotne. Zamarzająca woda może uszkodzić elementy  instalacji, a ponadto będzie powodem korozji.

Jeżeli nasz ciągnik jest wyposażony w układ hamulcowy nie bazujący na oleju, a płynie hamulcowym (jak w autach osobowych), dobrze jest zweryfikować jego stan. Jako że jest to substancja higroskopijna (przyciągająca wodę także z powietrza), dość szybko traci swój podstawowy parametr - wysoką temperaturę wrzenia, a to obniża skuteczność hamowania.

Czytaj więcej: Wymiana płynu hamulcowego w starszych Ursusach i Zetorach

Zabezpieczmy uszczelki i inne gumowe elementy przy pomocy smarów silikonowych lub wazeliny. Podobnie jak w aucie, zgromadzona podczas odwilży woda, może przez noc zamarznąć uniemożliwiając nam np. otworzenie drzwi, lub co gorsza przy mocniejszym szarpnięciu wyrwać uszczelkę – tubka wazeliny za kilka zł. I przezorność oszczędzą nam tego kłopotu.

Pamiętajmy o regularnym używaniu klimatyzacji, ułatwi to nie tylko osuszenie kabiny, lecz także pozwoli na nasmarowanie układu i sprężarki – o czym pisaliśmy już wcześniej.

Nawet jeżeli nie używamy podnośnika (przedniego czy tylnego), warto od czasu do czasu poruszać nim w górę i dół tak, aby tłoczysko i ścianki cylindra zostały nasmarowane.

Jeżeli maszyna jest wyposażona w grzałkę płynu chłodniczego, lub ogrzewanie postojowe warto z nich skorzystać.

Zobacz: Grzałka nie tylko dla rozruchu

Przykład wykonania prostej modyfikacji do Ursusów C360 i C330 opisywaliśmy tutaj.

Starajmy się unikać krótkich czasów pracy oraz uruchamiania „zimnej” maszyny na chwilę. Czasem jest to niezbędne, wówczas warto pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu naładowania akumulatora. Podczas rozruchu pobór prądu jest znaczny a więc częste uruchamianie maszyny i krótki czas pracy na pewno nie pozwolą na jego pełne doładowanie.

Kilka innych przydatnych gadżetów w okresie zimowym opisywaliśmy tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • xm 2017-01-15 09:22:07
    No na stacji przy markecie to ladnie placisz za paliwko..
  • alan 2017-01-14 11:25:33
    ja też nić nie robiłem i paliwo mi zamarzło przy -20* tankowane w grudniu na stacjach przy marketach
  • Farmer z Wlkp 2017-01-10 21:58:30
    W "polarnych " MTZ które trafiły do naszego klimatu są przypadki pękania wału korbowego. Jest to efekt luźniej spasowanych panewek do pracy na gęstszym od zimna oleju.
  • velo 2017-01-10 11:51:09
    u mnie NH 6050 odpala lepiej niż MTZ82. Ale do MTZ zamontowałem grzałkę i teraz jest git
  • dziadek 2017-01-10 11:03:22
    wuju mtz nie jest niezniszczalny tylko przystosowany do klimantu polarno kontynentalnego dlatego wsiadasz odpalasz silnik i w pole a nie trzeba sie piescic jak ze swoja stara w sobote
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.170.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!