Warto pamiętać o zweryfikowaniu stanu i poziomu oleju w silniku, przekładni i mostach. Jeżeli używamy oleju sezonowego, należy zmienić go na wariant zimowy, w przypadku olejów wielosezonowych wystarczy sprawdzić poziom i w miarę potrzeby uzupełnić.

Czytaj więcej: Czym smarować maszyny – oleje silnikowe, cz.3

Zbiornik paliwa starajmy się tankować regularnie i zawsze do pełna – dzięki temu unikniemy kondensacji pary wodnej wewnątrz zbiornika. A ta może być nie tylko przyczółkiem korozji ale także poważnie uszkodzić układ paliwowy, zwłaszcza jeżeli w naszej maszynie znajduje się Common Rail

Jeżeli zatankowaliśmy zimowy olej napędowy to dobrze, natomiast jeżeli w baku pozostało paliwo letnie można je uszlachetnić samodzielnie przy pomocy (nie denaturatu czy benzyny – a przynajmniej nie w wypadku nowych maszyn) depresatorów dostępnych na stacjach paliw w cenie kilkunastu-kilkudziesięciu złotych. Pamiętajmy przy tym, że nie dodanie depresatora kiedy maszyna nie da się uruchomić z powodu zgęstniałego paliwa, jest "musztardą po obiedzie". Depresator trzeba aplikować przed nadejściem większych mrozów i powinien być on wymieszany z paliwem.

Układ chłodzenia – jeżeli korzystamy z płynów do chłodnic powinniśmy sprawdzić ich krzepliwość i w razie potrzeby uzupełnić poziom lub wymienić płyn.

Więcej na ten temat: Jak sprawdzić czy płyn chłodzący nie zamarznie

Jak wybrać płyn do chłodnicy

W przypadku „zalewania wodą” sprawa jest oczywista: na czas spoczynku maszyny należy ją spuścić. Warto przyjrzeć się także pracy termostatu, zbyt długie nagrzewanie się maszyny może być spowodowane jego usterką. Może zdarzyć się tak, że i przy poprawnie działającym termostacie maszyna potrzebuje dużo czasu na osiągnięcie temperatury pracy. Wtedy warto zastosować osłonę chłodnicy, ale pamiętajmy aby kontrolować temperaturę, zwłaszcza gdy z dnia na dzień pogoda staje się łaskawsza.

Pamiętajmy, aby regularnie usuwać wodę z odstojników oraz z układu pneumatycznego, w zimie jest to szczególnie istotne. Zamarzająca woda może uszkodzić elementy  instalacji, a ponadto będzie powodem korozji.