Do chwili obecnej w przegubowych traktorach spod znaku Case IH nie były stosowane przekładnie bezstopniowe, ale obecnie ta sytuacja uległa zmianie. Rozwiązanie to nie trafi jednak do całej gamy tych maszyn, a tylko do trzech modeli: Quadtrac 470, 500 oraz 540 CVX o mocach maksymalnych odpowiednio 525 KM, 558 KM i 613 KM.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy, przekładnia CVXDrive posiada wiele zalet: łatwiejszą obsługę, zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych operatorów, szybsze przyspieszanie do prędkości docelowej w polu i na drodze, redukcję zmęczenia operatora, rozwijanie pełnej mocy przy niskiej prędkości jazdy przy specjalistycznych pracach lub stosowaniu specjalnych narzędzi roboczych oraz możliwość wykorzystania całego przepływu w układzie hydraulicznym przy jeździe z niską prędkością podczas wykonywania takich prac jak sadzenie lub siew. To z kolei przekładać się ma na wzrost wydajności, szybsze cykle robocze i maksymalną oszczędność paliwa.

Wyprodukowana przez firmę ZF przekładnia umożliwia płynną jazdę do przodu w zakresie prędkości od 0 do 40 km/h i do tyłu w zakresie od 0 do 18 km/h, a dodatkowo umożliwia zapisanie do pamięci trzech regulowanych prędkości docelowych pomiędzy 0-40 km/h, które można modyfikować za pomocą pokrętła i przycisków na Multicontrollerze.

Przekładnia posiada także funkcję redukcji biegu, która umożliwia maksymalne przyspieszenie. Prędkość jazdy 40 km/h jest osiągana przy zaledwie 1640 obr/min. Warto również dodać, że moc jest przenoszona w 100 proc. mechanicznie już przy prędkości poniżej 10 km/h, czyli takiej, na której są wykonywane ciężkie prace uprawowe. Jest to możliwe m.in. dzięki czterem zamontowanym w czterech zespołach przekładni planetarnych, wielotarczowych mokrych sprzęgłach, które pozwalają zmieniać zakres bez przerwy w dostarczaniu mocy, a równe prędkości sprzęgieł zapewniać mają płynną zmianę bez zużycia sprzęgła.

Nie można także nie wspomnieć o funkcji aktywnego zatrzymania, która zapobiega staczaniu się ciągnika przy zatrzymaniu się na pochyłości bez konieczności użycia hamulca nożnego lub ręcznego przez operatora. Po upływie 45 sekund następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego.

Maszyny z nowymi przekładniami będą dostępne w sprzedaży jeszcze w tym roku.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!