Od stycznia do września 2015 roku zarejestrowano 9795 nowych ciągników, czyli o ponad 1,5 tys. mniej niż w analogicznym okresie roku 2014 - wynika z danych agencji Martin & Jacob. W dziewiątym miesiącu największa liczba rejestracji – 161, dotyczyła ciągników New Holland. Było to więc o 10 proc. więcej niż w sierpniu i o 25 proc. mniej niż przed dwunastoma miesiącami.

Również John Deere zdołał utrzymać swoją pozycję. W omawianym miesiącu sprzedano 152 tych ciągników, czyli o 45 proc. więcej niż przed trzydziestoma dniami i o 14 proc. mniej niż przed rokiem. Podium z wynikiem 106 rejestracji zamyka Zetor. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 o 26 proc. nabywców więcej zdecydowało się na zakup czeskiego ciągnika.

We wrześniu br. do polskich gospodarstw rolnych trafiło w sumie 871 nowych ciągników. W poprzednim miesiącu liczba rejestracji była niższa o 24,6 proc. Według przedstawicieli New Holland, blisko 33-proc. wzrost sprzedaży w odniesieniu do sierpnia br. nie jest więc powodem do świętowania.

– Ten rok jest kolejnym okresem regresu w rejestracji nowych ciągników rolniczych. Szacujemy, że nowych ciągników zarejestrowanych w Polsce będzie około 12 tys. Nie jest to poziom, którego byśmy oczekiwali. Z perspektywy ostatnich pięciu lat łatwo zauważyć, że sprzedaż maszyn rolniczych podlega wahaniom podyktowanym przez harmonogram dopłat unijnych. W 2012 roku dla przykładu mieliśmy rekordową liczbę ponad 19 tys. nowych ciągników. Podobnych wzrostów powinniśmy się spodziewać w związku z uruchomieniem „Modernizacji gospodarstw rolnych” w nowej perspektywie unijnej. Dzisiaj jednak promowane są inne formy zagospodarowania tego budżetu dla rolników. Mówimy bardziej o infrastrukturze, mniej o zakupach nowych maszyn, które są kluczowe dla konkurencyjności produkcji rolnej. Stopień modernizacji polskiego rolnictwa jest coraz wyższy, ale wciąż wymaga sporych nakładów. Są one konieczne, by polscy rolnicy mogli wygrywać z rolnikami z innych państw europejskich – komentuje Tomasz Wieja, szef marketingu New Holland Polska.

Najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje New Holland TD 5.85. Tym razem zarejestrowano 35 ciągników o takim oznaczeniu. To o 9 proc. więcej niż w sierpniu i o blisko 192 proc. więcej niż przed rokiem.