PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy autonomiczne ciągniki zastąpią tradycyjne traktory?

Autor: Farmer.pl

Dodano: 01-03-2017 07:14

Tagi:

Podczas targów SIMA 2017 miała miejsce europejska premiera autonomicznego ciągnika Case IH ACV. Choć jest to na razie jedynie koncept, to firma wiąże z rozwojem tego typu technologii duże nadzieje, jako poprawiającej wydajność i opłacalność produkcji.



Autonomiczny pojazd koncepcyjny (ACV) marki Case IH został zaprezentowany kilka miesięcy temu w USA. Traktor powstał na bazie ciągnika z serii Magnum, ale od tradycyjnych maszyn różni się znacząco już na pierwszy rzut oka – brakuje mu kabiny, wygląda więc bardzo nienaturalnie. Ale kabina nie jest mu potrzebna, bo przecież maszyna pracuje bez operatora. Jest sterowany i monitorowany za pomocą nowoczesnych systemów kontroli i bezpieczeństwa. Przez wyeliminowanie pracy człowieka – według twórców koncepcji – maszyna zdecydowanie zwiększy wydajność rolnictwa na całym świecie, a ponadto mieć korzystny wpływ na ekologię i polepszyć warunki pracy.

Długie godziny pracy operatora ciągnika na polu wpływają negatywnie na jego koncentrację i sposób zarządzania ciągnikiem i maszyną. Problemem staje się też zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych i zaangażowanych kierowców. System powstał właśnie m.in. po to, aby odciążyć traktorzystów i ich pracodawców i zwiększyć intensywność pracy na przykład w czasie sprzyjającej dla danego zabiegu polowego pogody. Autonomiczny pojazd koncepcyjny (ACV) może zostać wprowadzony do floty maszyn i współpracować z innymi maszynami, a nawet samodzielnie dostosowywać się do warunków pogodowych.

- W pojeździe ACV ciągle mamy wiele z tradycyjnych technologii stosowanych we współczesnych ciągnikach; wykorzystuje on sieć RTK, czyli super dokładny system nawigacji GPS, umożliwiający prowadzenie maszyny po równoległych ścieżkach z dokładnością poniżej 2,5 cm, który już jest używany przez wielu rolników w celu zmniejszenia ilości nakładek i nieobrobionych fragmentów pola, aby pomiędzy przejazdami nie przekraczały one pasa o tej szerokości maksymalnej - wyjaśnia Dan Stuart z Case IH.

- Oprócz ograniczenia nakładów taki poziom dokładności sterowania maszyną ma kluczowe znaczenie przy mechanicznym usuwaniu chwastów pomiędzy rzędami uprawy czy też ograniczeniu użycia pestycydów, a w przypadku gospodarstw ekologicznych również pozwala zwiększyć rentowność. Pojazd jest wyposażony również w systemy telematyczne, które znajdują się już na wyposażeniu niektórych nowoczesnych ciągników, które zostały zaprojektowane, by rolnik lub menadżer floty wiedział, gdzie ciągnik się znajduje, co robi i jaki ma zapas paliwa - a wszystko to za pomocą tabletu lub komputera w biurze – dodaje Stuart.

ACV jest wyposażony m.in. w czujniki radarowe, skanery laserowe, czujniki zbliżeniowe, systemy bezpieczeństwa i technologię komunikacji bezprzewodowej umożliwiającą zdalne monitorowanie maszyny i sterowanie ją za pomocą komputera osobistego lub tabletu. Oznacza to, że kierowca ma stałą możliwość kontroli maszyny.

Jeśli ciągnik zbliży się do miejsca lub obiektu, który mógłby stanowić zagrożenie dla maszyny, zatrzymuje się i właściciel jest powiadamiany o zaistniałej sytuacji – maszyna nie podejmie z powrotem jazdy dopóki właściciel nie sprawdzi obrazów z kamery i nie podejmie decyzji co do jej kontynuacji. Jeśli na przykład na drodze ciągnika znajdzie się górka słomy, ciągnik może otrzymać rozkaz kontynuowania jazdy; natomiast jeśli na jego drodze podczas pracy na polu lub poruszania się po prywatnej drodze znajdzie się inny pojazd, ACV ruszy z miejsca dopiero wtedy, gdy drugi pojazd się oddali.

Gdy trasa dojazdu na pole przebiega po prywatnych drogach, ACV można zaprogramować w taki sposób, aby sam udał się na miejsce pracy. Rolnik lub menadżer floty maszyn może obserwować jazdę ciągnika na mapie wyświetlonej na tablecie lub komputerze PC, a dzięki kamerom mieć również podgląd na otoczenie ciągnika.

Jak przekonuje producent, w przyszłości ciągniki koncepcyjne będą mogły wykorzystywać duże i złożone zbiory danych, takie jak dostarczane przez system satelitów w czasie rzeczywistym dane pogodowe, by samodzielnie wykorzystywać okresy dobrej pogody bez żadnej ingerencji ze strony człowieka, zarówno w dzień, jak i nocą. Na przykład ciągnik zatrzymywałby się samodzielnie po otrzymaniu informacji o zmianie pogody, która utrudniłaby wykonywanie prac, i powracałby do pracy w przypadku znacznej poprawy warunków pogodowych. Ewentualnie mógłby sobie pojechać po prywatnych drogach na inne pole, gdzie panują lepsze warunki glebowe lub nie pada.

Obecnie ACV jest pojazdem koncepcyjnym, lecz rozpoczęła się już wstępna faza testów w rzeczywistych warunkach przy współpracy rolników. Kiedy może być wdrożony do produkcji i pracy w gospodarstwie? Tego na razie nie wiadomo, choć jak przekonywali przedstawiciele Case IH podczas konferencji prasowej na targach SIMA, czasu na dopracowanie technologii nie potrzeba już zbyt wiele, bo mogą to być zaledwie trzy lata. Ważną kwestią są tutaj także kwestie legislacyjne i bezpieczeństwa pracy, a tu dużo zależy od poszczególnych rynków.

W niedalekiej przyszłości niektóre rozwiązania technologiczne z ACV mogłyby zostać wdrożone w tradycyjnych ciągnikach, zarówno w tych o małych gabarytach, które na przykład znajdują zastosowanie w sadach, jak i w maszynach o mocy ciągnika zaprezentowanego na wystawie, który jest przeznaczony do prac przy kultywacji gleby i uprawie roślin w dużych gospodarstwach.

- Wiele technologii potrzebnych w pojazdach autonomicznych, jak na przykład systemy wykrywania przeszkód, jest już dostępnych na rynku. W miarę zwiększania zakresu zastosowania tych technologii w przemyśle samochodowym i wzrostu liczby ich zastosowań, spodziewamy się spadku cen. I choć pewnie w krótkiej perspektywie czasu bezkabinowe ciągniki nie staną się codziennością, to elementy tej technologii, wcześniej czy później, prawdopodobnie znajdą zastosowanie w nowych ciągnikach - podsumował Stuart.

Traktor został nagrodzony srebrnym medalem targów SIMA 2017.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • sapek 2017-03-02 08:20:55
    ... bedzie się blokował na staiskach jak pomocnik w Farming Simulator... :)
  • Fff 2017-03-02 02:30:43
    A ja tam chętnie bym sobie takiego kupił
  • Fff 2017-03-02 02:18:42
    @T9 to siać będziesz zwykłym ciągnikiem a ten będzie wykonywał inne prace. Wszystko będzie powoli dopracowywane metodą prób i błędów. Pierwsze ciągniki rolnicze też nie były idealne, też dopiero na polu wychodziły na jaw problemy, których nie przewidzieli konstruktorzy. I pewnie też sporo osób uwazalo że to się nie uda, bo jak to taką maszyną w polu robić a nie koniem? Ale powoli wszystkie problemy dopracowano i teraz nikt nie wyobraża sobie rolnictwa bez ciągnika.
  • T9 2017-03-01 20:22:36
    A załóżmy tak przykładowo ten ciągnik ma mi siać zboże i siewnik się zaklei to też będzie wiedział? Albo efekty pracy są niezadawalajace np. tu są bryły i trzeba przejechać 2 razy ? A jak jakiś bociek będzie w koło niego biegał i dziobal robaki to on wyczuwajac zagrożenie będzie się zatrzymywal co 20 metrów i pytał mnie co ma robić? Samo to się może coś spier... ale żeby się samo robiło to chyba niewykonalne.
  • precz z dronami 2017-03-01 18:54:37
    Akurat w tym całym rolnictwie to tylko jazda traktorem mi sie podoba
  • MTZ100koni 2017-03-01 16:26:03
    Elektronika nie może zastąpić człowieka, wystarczy jedna usterka, chwilowa przerwa w gps i nieszczęście gwarantowane, ale cieszmy się, ze Polski to nie dotyczy, bo za biedni jesteśmy na te zabawki.
  • Adam 2017-03-01 11:24:09
    Kolejny rok czekam na mozliwość skorzystania z wsparcia programu modernizacji.
  • ajato 2017-03-01 10:26:33
    za kumuny tez byly autonomiczne ciagniki... z tym ze dawalo sie frankowi z skru litra wodki i jezdzil sam po calym polu bez ingerencji czlowieka...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.130.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!