PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy trzeba zdejmować klemy przy ładowaniu akumulatora?

Autor: Łukasz Głuchowski

Dodano: 03-01-2017 09:11

Tagi:

Wokół zdawało by się prostej czynności jaką jest ładowanie akumulatora narastają pewne niejasności. Jedną z nich zalecenia odnośnie zdejmowania bądź też nie, klem podczas ładowania.



Odłączenie klem wiąże się z niedogodnościami, takimi jak zresetowanie ustawień radioodbiornika i zegarka. Dlatego też praktycy nie zalecają zdejmowani klem podczas ładowania.

Warto jednak pamiętać, że odłączenie akumulatora nawet na kilka miesięcy (na przykład przechowywanie poza maszyną na czas zimy), nie powinno mieć negatywnego wpływu na komputer czy inne elementy układów elektrycznych i elektronicznych.

Konstruktorzy wielu nowych ciągników stosują rozwiązania pozwalające na podłączenie prostownika bez bezpośredniego dostępu do akumulatora, tym bardzie bez odłączania klem. Są to specjalne końcówki, wyprowadzone w dostępne miejsce, do którego podłączamy "+" prostownika. "-" to masa, wystarczy więc końcówkę doczepić do dowolnego miejsca np. przy korpusie. Ważne aby przewodziło ono prąd, nie może więć być pokryte farbą lub jakąkolwiek inną "izolacją".

Ochrona elektroniki

Skąd więc wzięła się opinia, że podczas ładowania klemy powinny być zdjęte? Niektóre prostowniki mają wbudowane układy elektroniczne, dbające o to, żeby w miarę, jak akumulator jest coraz bardziej naładowany, ładowanie zostało przerwane lub zmniejszone było natężenie prądu ładującego.

Ponieważ ciągnik może zużywać prąd potrzebny do podtrzymania pamięci radia, sterowników i zegarka bądź do działania alarmu, powoduje to, że prostownik odczytuje błędnie, że ładowanie jeszcze się nie skończyło. Takie błędne wskazania elektroniki mogą prowadzić do nadmiernego wzrostu napięcia ładowania bądź też wydłużenia czasu tej czynności, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do uszkodzeń elektroniki ciągnika.

Wyłącznik zamiast zdejmowania klem

Jeśli obawiamy się o elektronikę w naszej maszynie podczas ładowania, nie musimy odłączać klemy przed każdorazowym użyciem prostownika. W wielu ciągnikach zamontowane są standardowo lub opcjonalnie wyłączniki prądu, które rozłączają obwód prądu od akumulatora, potocznie nazywane heblami. Taki wyłącznik powoduje, że obwód pozostaje otwarty, a ewentualne zbyt wysokie napięcie nie zagraża elektronice maszyny.

Warto pamiętać, że akumulator najlepiej ładować jak najmniejszym natężeniem prądu. Jest to najbardziej prawidłowa metoda i niestety najbardziej czasochłonna. Jednak jej stosowanie wydłuża żywotność baterii.

Zgodnie z zaleceniami, ładowanie akumulatora kwasowego należy przeprowadzić prądem stanowiącym do 10 proc. pojemności (czyli dla akumulatora o pojemności 150 Ah prąd o natężeniu 15 A).

Czytaj więcej: Jak prawidłowo naładować akumulator?

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • przemek 2017-01-11 14:54:23
    Obecne akumulatory to wytrzymują tyle ile gwarancji jest.w latach 80tych jak kupiliśmy T-25 to na oryginalnych akumulatorach to spokojnie 10lat się pojeździło i odpalalał przy -25stopniach mrozu a teraz wyjmowany na zimę akumulator 3letni i złom
  • Farmer z Wlkp 2017-01-06 22:51:47
    Moja żona wymaga częstszego ładowania niż stary akumulator. Czy to oznacza że jest do wymiany mimo że ma coraz lepsze parametry?
  • dzon dor 2017-01-03 18:05:39
    Mam to gdzies moje konie pociagowe to belarusy i tam jest taki najnowszej generacji wynalazek na licencji NASA zwany Hebel/wyl glowny malo popularny w zachodnich maszynach z uwagi wykluczenie awari zw z ladowaniem, rozruchem czy tez spawaniem maszyn na TUZ.Troche szkoda ze nie mam filtrow czasteczek czy adbubla ale czego CHCIC
  • imen 2017-01-03 17:10:29
    O ile ładowanie elektronice nie zaszkodzi to już odpalanie z funkcją rozruchu może. Ładujemy a potem przestawiamy na rozruch prostownik i czasami coś się spali ;)
  • komisarz od ładowania nie tylko akumulatorów 2017-01-03 16:15:43
    TAK TO PRAWDA Unia europejska nie nakłada obowiązku zdejmowania zacisków na akumulatorze w trakcie jego ładowania Zgodnie z dyrektywą UE/ 15987654310998887776655/2004
  • mazur 2017-01-03 15:52:53
    kiedyś (przed wojną) praktycznie każdy akumulator można było naprawić (zregenerować) i to w prosty i tani sposób. Nikogo to nie dziwiło, jak ktoś wymieniał bebechy i zalewał nowym elektrolitem. Teraz to co najwyżej klemy można wymienić i to też raczej nie w tych najnowszych i najdroższych bo łolaboga toż to hi-tech ! cud techniki, mega skomplikowany wyrób .... o takiej samej wydajności jak te kwasiaki pana Edisona
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.170.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!