Jeżeli mowa o środkach smarnych podział należy rozpocząć od wyselekcjonowania dwóch głównych grup: olejów oraz smarów. Jeżeli chodzi o smary to podgrup mamy naprawdę wiele, w zależności od miejsca zastosowania, temperatur pracy, składu, obciążenia czy zadań jakie mają realizować. Smary mogą mieć także różną gęstość, konsystencję (ciecz, ciało stałe, gaz).

 To co odróżnia smary od olejów, to fakt, że najczęściej należy aplikować je samodzielnie, wedle zaleceń producenta lub własnych doświadczeń. Niekiedy w droższych maszynach mamy do czynienia z centralnym układem rozprowadzającym smar do głównych węzłów tarcia. Wówczas musimy jedynie dbać o odpowiedni zapas smaru w układzie.

Smary litowe

 Największą grupę smarów stanowią smary litowe, często określane jako: uniwersalne, maszynowe, do łożysk itp. Są to produkty najbardziej uniwersalne, których parametry odpowiadają większości zadań (przeguby, łożyska, zawiasy, cięgna, prowadnice).

Maksymalna temperatura pracy smarów litowych wynosi około 130-150 oC zaś minimalna około -30 oC.

Oprócz działania w szerokim spektrum temperatur, zaletą smarów litowych jest także ich niska cena i dobra odporność na działanie wody. Dlatego są tak chętnie i powszechnie stosowane.

Dodanie dwusiarczku molibdenu do smaru litowego powoduje wzrost zakresu obciążeń w jakich można taki smar stosować, wówczas taki smar określany jest jako smar molibdenowy.

Smar miedziowy

 Smar na bazie miedzi powinien znajdować się w każdej skrzynce narzędziowej, zaraz obok smaru uniwersalnego. Cechuje go wyjątkowo duża odporność na wysokie temperatury, dochodzące nawet do 1200 oC, choć jego właściwości typowe dla smaru zanikają przy 300-330 oC. Powyżej tej temperatury smar miedziowy stanowi jedynie zabezpieczenie przeciwko zapiekaniu się powierzchni i działa jak smar suchy.

Choć nie ma sensu stosować go do elementów wykonujących ruch obrotowy, czy silnie obciążonych, smar miedziowy jest niezastąpiony jako element ochrony wszelakich połączeń rozłącznych (sworzniowych, gwintowych), bywa także pomocy podczas montażu rur, elementów układów hamulcowych czy wszelakich części pracujących w wysokich temperaturach.