PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czym smarować maszyny – oleje silnikowe, cz.3

Czym smarować maszyny – oleje silnikowe, cz.3 W jaki olej zainwestować aby silnik służył długo i bezawaryjnie? fot. A.Wawok PTWP

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 02-07-2016 07:05

Tagi:

Oleje w technice to prawdziwy temat rzeka, nawet, gdy sprawę zawęzimy tylko do olejów silnikowych. Jak poruszać się po zawiłym świecie olejów? W niniejszym artykule przyjrzeliśmy się klasyfikacjom SAE i ACEA.



 W poprzednim artykule przyjrzeliśmy się ogólnemu podziałowi olejów i parametrom według których są sklasyfikowane.

Klasyfikacja SAE zazwyczaj sprawa najmniej problemów, prawie każdy posiadacz jakiekolwiek pojazdu mechanicznego przynajmniej raz przerabiał ten temat przy okazji wymiany oleju w silniku. Kolejny podział olejów został wprowadzony przez Amerykański Instytut Nafty (API).

Te oznaczenia składają się z dwóch liter, na pierwszym miejscu znajdziemy S lub C. Litera S oznacza, że dany olej jest przeznaczony do silnika o zapłonie iskrowym (auta osobowe,  starsze ciągniki), zaś litera C przypisana jest do silników o zapłonie samoczynnym czyli tzw. Diesli.

Druga litera oznacza po prostu jakość, im dalej położona w alfabecie tym jakość takiego oleju jest wyższa. Przykładowo olej CD będzie zapewne dużo tańszy ale i gorszy od CF. Jeżeli ktoś oferuje nam olej rzekomo pochodzący z USA, Kanady lub Japonii czy Korei Południowej i nie posiada on certyfikatu API, to oferta powinna nam wydać się co najmniej podejrzana.

Klasyfikacja ACEA, czyli Stowarzyszenia Europejskich Konstruktorów Samochodowych – taką informację powinniśmy znaleźć na olejach wyprodukowanych w Unii Europejskiej. Tutaj mamy do czynienia z oznaczeniem składającym się z jednej litery i oraz cyfry (od 1-9). Litery A i B związane są z olejami przeznaczonymi do silników aut osobowych (A – zapłon iskrowy, B – diesle).

W przypadku maszyn rolniczych oraz silników aut ciężarowych powinniśmy szukać litery E, która oznacza, że dany olej jest specjalnie przygotowany z myślą o silnikach takich maszyn.

Jeżeli chodzi o cyfrę, to zgrubnie można powiedzieć, że im wyższa tym lepszy olej. Warto jednak pamiętać, że różne maszyny mogą mieć różne wymagania. Przykładowo jeżeli w maszynie mamy filtr cząstek stałych, powinniśmy wybierać oleje niskopopiołowe E6 lub lepsze (minimum API CL).

Układ Common Rail również podnosi wymagania silnika na jakość oleju (minimalnie E4 lub lepiej jeżeli takie są wytyczne producenta). Obecnie najlepszymi olejami wg. ACEA są oleje E9.

W przypadku kupowania olejów na terenie Federacji Rosyjskiej, warto pamiętać, że o ile olej został wyprodukowany w FR (początek kodu kreskowego 46), musi się na nim znajdować informacja, że został wykonany zgodnie z normą GOST. Ocena parametrów może być albo wg. API albo ACEA.

 To w końcu "mineral" czy "syntetyk"?

 To zależy, jeżeli mówimy o stosunkowo nowej maszynie, lub takiej która właśnie przeszła kapitalny remont, warto jest zainwestować w dobry olej syntetyczny. Nawet jeżeli ów remont dotyczył Ursusa C-330 i wymieniliśmy uszczelki, umyliśmy silnik, nic nie stoi na przeszkodzie aby przejść na w pełni syntetyczny olej.

Pytanie tylko po co? Skoro silnik nie jest aż tak wysilony żeby przydały mu się podwyższone parametry oleju syntetycznego. Takie rozwiązanie można więc pozostawić pasjonatom. Do starszych maszyn w zupełności wystarczą nam oleje mineralne lub semi. W przypadku nowszych maszyn, a zwłaszcza takich dla których producent przewidział pewne minimalne wymagania, trzeba inwestować co najmniej w to zaplanowane minimum.

Pozostaje jeszcze jedno pytanie, a co zresztą? Resztą w rozumieniu, gdy olej silnikowy jest używany także w hydraulice siłowej, przekładni, czy zanurzone są w nim wielotarczowe hamulce. Tu wkraczamy w konieczność zastosowania tzw. oleju uniwersalnego, o czym napiszemy niebawem.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Olek 2017-02-24 00:38:06
    Ja u siebie gdzie mogę stawiam na automatyzacje i centralne smarowanie. Gacol mi to ogarnia w na tyle dobrych cenach, że jeżeli tylko jest opcja przy danych maszynach montować, to montuję. Widać oszczędności od startu, już nie mówiąc o tym, ze jest to po prostu niesamowicie wygodne!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.112.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!