W poprzednim artykule przyjrzeliśmy się ogólnemu podziałowi olejów i parametrom według których są sklasyfikowane.

Klasyfikacja SAE zazwyczaj sprawa najmniej problemów, prawie każdy posiadacz jakiekolwiek pojazdu mechanicznego przynajmniej raz przerabiał ten temat przy okazji wymiany oleju w silniku. Kolejny podział olejów został wprowadzony przez Amerykański Instytut Nafty (API).

Te oznaczenia składają się z dwóch liter, na pierwszym miejscu znajdziemy S lub C. Litera S oznacza, że dany olej jest przeznaczony do silnika o zapłonie iskrowym (auta osobowe,  starsze ciągniki), zaś litera C przypisana jest do silników o zapłonie samoczynnym czyli tzw. Diesli.

Druga litera oznacza po prostu jakość, im dalej położona w alfabecie tym jakość takiego oleju jest wyższa. Przykładowo olej CD będzie zapewne dużo tańszy ale i gorszy od CF. Jeżeli ktoś oferuje nam olej rzekomo pochodzący z USA, Kanady lub Japonii czy Korei Południowej i nie posiada on certyfikatu API, to oferta powinna nam wydać się co najmniej podejrzana.

Klasyfikacja ACEA, czyli Stowarzyszenia Europejskich Konstruktorów Samochodowych – taką informację powinniśmy znaleźć na olejach wyprodukowanych w Unii Europejskiej. Tutaj mamy do czynienia z oznaczeniem składającym się z jednej litery i oraz cyfry (od 1-9). Litery A i B związane są z olejami przeznaczonymi do silników aut osobowych (A – zapłon iskrowy, B – diesle).

W przypadku maszyn rolniczych oraz silników aut ciężarowych powinniśmy szukać litery E, która oznacza, że dany olej jest specjalnie przygotowany z myślą o silnikach takich maszyn.

Jeżeli chodzi o cyfrę, to zgrubnie można powiedzieć, że im wyższa tym lepszy olej. Warto jednak pamiętać, że różne maszyny mogą mieć różne wymagania. Przykładowo jeżeli w maszynie mamy filtr cząstek stałych, powinniśmy wybierać oleje niskopopiołowe E6 lub lepsze (minimum API CL).

Układ Common Rail również podnosi wymagania silnika na jakość oleju (minimalnie E4 lub lepiej jeżeli takie są wytyczne producenta). Obecnie najlepszymi olejami wg. ACEA są oleje E9.

W przypadku kupowania olejów na terenie Federacji Rosyjskiej, warto pamiętać, że o ile olej został wyprodukowany w FR (początek kodu kreskowego 46), musi się na nim znajdować informacja, że został wykonany zgodnie z normą GOST. Ocena parametrów może być albo wg. API albo ACEA.