PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Deutz-Fahr 6 RCshift Agrotron– prawie jak TTV

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 08-09-2017 07:17

Tagi:

Kilka dni temu mieliśmy okazję przetestować nowe ciągniki Deutz-Fahr serii 6 Agrotron z nowymi przekładniami RCshift. Z założenia, to rozwiązanie pośrednie pomiędzy zwykłą skrzynią powershift i bezstopniową TTV. Czy rzeczywiście?



Do niedawna w ciągnikach serii 6 Agrotron marki Deutz-Fahr można było wybierać pomiędzy dwoma typami przekładni; zwykłą powershift i bezstopniową o nazwie TTV. Teraz dostępne jest także interesujące rozwiązanie pośrednie – skrzynia RC-shift.

O nowych przekładniach RC-shift wspominaliśmy już w ubiegłym roku przy okazji europejskiej premiery nowych traktorów Deutz-Fahr serii 6, która miała miejsce pod Dreznem w Niemczech. Na polski rynek ciągniki trafiły w lutym br., i zaczęły stopniowo zastępować dotychczasowe „szóstki” na placach dealerów Grupy SDF. Podczas specjalnie przygotowanego pokazu polowego zorganizowanego w gospodarstwie Pana Jerzego Lodzińskiego w m. Staw k. Gostynina, mieliśmy okazję przyjrzeć się ciągnikom bliżej i sprawdzić „na własnej skórze”, jak pracuje się nowymi ciągnikami.

Jedną z takich maszyn był wyposażony w przekładnię RCshift Deutz-Fahr 6165 Agrotron, w kabinie którego znalazł się również opcjonalny (standardowy dla wersji TTV) wielofunkcyjny podłokietnik MaxCom oraz panel iMonitor z 12-calowym ekranem dotykowym (ceny na końcu artykułu).

Standardem dla wersji RCshift jest wielofunkcyjny dżojstik – taki sam jak w ciągnikach z przekładnią bezstopniową. Spoglądając na cały panel sterowania nie sposób właściwie odróżnić, czy mamy do czynienia z ciągnikiem w wersji RCshift czy TTV. Zatem w ciągniku serii 6, można mieć praktycznie ten sam standard sterowania co np. w największej serii 9 TTV.

– Przyrządy są zunifikowane, a obsługa maksymalnie uproszczona. Dlatego nie będzie miała problemu z obsłużeniem maszyn osoba przesiadająca się między ciągnikami w wersji RCshift i TTV – mówi Stanisław Gozdek z SDF Polska.

Wszystkie elementy sterowania układają się w logiczną całość. Są one również oznaczone odpowiednimi kolorami, przyporządkowanymi do sterowania danymi zespołami maszyny (np. pomarańczowe dla funkcji silnika, niebieskie dla hydrauliki zewnętrznej, zielone – TUZ). To charakterystyczne oznakowania dla wszystkich maszyn Deutz’a.

Co do przekładni RCshift, to mechaniczna część samej skrzyni jest praktycznie taka sama jak standardowej powershift (jest niewielka różnica w zestopniowaniu przełożeń). Dostępnych jest więc 5 głównych zakresów, a na każdym z nich 6 półbiegów oznaczanych literami od A do F. Jeśli chodzi o jazdę do tyłu, półbiegi są trzy. To w sumie daje 30 przełożeń do przodu i 15 wstecz (60/30 jeśli skrzynia jest wyposażona w reduktor biegów pełzających). Przekładnia to produkt dostarczany przez markę ZF, ale unikalne rozwiązania dotyczące sterowania zostały opracowane wspólnie z inżynierami Grupy SDF.

Co daje przekładnia RCshift w porównaniu do powershift? To przede wszystkim zwiększona wygoda pracy, ekonomia (automatyczne dostosowanie przełożenia do obciążenia sielnika - SpeedMatching) i ogromny wachlarz możliwości nastawów pracy układu przekazania napędu. Przekładnia może bowiem pracować w trzech zasadniczych trybach:

  • automatycznym,
  • półautomatycznym,
  • manualnym.

W trybie automatycznym można wybrać jedną z dwóch opcji: „full auto field” lub „full auto road”. Jak wskazuje angielskojęzyczna nazwa, pierwszy tryb odnosi się do prac polowych, natomiast drugi – do transportu drogowego. Przykładowo, dla trybu polowego można ustawić zakres 2C-3B i tylko w takim zakresie (w tym przypadku 6 przełożeń) traktor będzie się poruszał, dostosowując bieg do obciążenia jednocześnie zachowując zaprogramowaną na tempomacie prędkość roboczą.

Jeśli w danym momencie będziemy mieli potrzebę zwiększenia prędkości o jeden półbieg, wystarczy dźwignię dżojstika pchnąć na moment do przodu. Jeśli chcemy zrzucić półbieg, dźwignią należy ruszyć do tyłu. Aby zmienić zakres na wyższy lub niższy, trzeba wykonać analogiczne czynności wciskając dodatkowo przycisk sprzęgła umieszczony z przodu dżojstika pod wskazującym palcem. Manualana zmiana biegu nie spowoduje przy tym wyjścia z trybu „auto” – komputer za chwilę przywraca sposób pracy dla danego trybu.

W „full auto road” biegi mogą się zmieniać automatycznie w pełnym zakresie prędkości, a więc od 1A do 5F. W praktyce jednak w transporcie nie ma potrzeby ruszania z najniższego biegu i w zależności przede wszystkim od ciężaru przewożonego ładunku można ustawić start np. na 3E i maksimum na najwyższy bieg 5F. Zakresy pracy przekładni można ustawić na iMonitorze lub na wyświetlaczu deski rozdzielczej używając do tego przycisków na panelu przy prawym słupku kabiny.

W tym miejscu warto podkreślić, że przekładnia RCshift ma konstrukcyjnie określoną prędkość maksymalną wynoszącą aż 72 km/h! nie oznacza to jednak, że użytkownicy tych ciągników będą się mogli rozpędzać do takiej prędkości, ponieważ jest ona zablokowana do dopuszczalnej prędkości określonej w przepisach państwa, w którym ciągnik jest sprzedawany. Oznacza to natomiast wysoką ekonomię jazdy, bo przy prędkości 40 km/h, silnik będzie pracował zaledwie na obrotach 1156 obr./min. przejazdy z lekkimi ładunkami staną się więc oszczędniejsze, a dodatkowym atutem będzie też niższy poziom hałasu w kabinie.

Przełączając tryb na półautomatyczy („semi-auto”), automatycznie zmieniane są półbiegi w ramach jednego zakresu, np. 1A-1F lub 4A-4F. Zakres trzeba zmienić ręczni używając przycisku wysprzęglającego i popychając dżojstik do przodu lub do tyłu.

Z kolei włączając tryb ręczny („manual”), zarówno zmiany głównych zakresów jak i półbiegów dokonuje operator, bez udziału automatyki.

Wybranie poszczególnego trybu pracy jest bardzo proste. Wystarczy użycie pomarańczowego guzika „APS”, gdzie po każdym naciśnięciu pojawia się napis z aktualnie wybranym typem zmiany biegów. Poniżej wyświetlany jest wybrany bieg oraz ustalony zakres automatycznej zmiany biegów.

Trzeba przyznać, że automatyczne tryby zmiany biegów robią bardzo dobre wrażenie podczas pracy. Zmiana półbiegów jest płynna i prawie niewyczuwalna. Sprawa ma się nieco gorzej, gdy zmieniane są główne zakresy. Tu szarpnięcia są wyczuwalne - mocniej lub słabiej, sporo zależy od obciążenia i tego jak mocno wciśniemy pedał gazu.

Warto wspomnieć również o tym, że podobnie jak w przypadku przekładni bezstopniowej, kierowca ma także wpływ na to przy jakich obrotach i z jaką dynamiką ma następować zmiana biegów. Służy do tego potencjometr, którym można określić czy zależy nam na maksymalnej mocy i wysokich obrotach silnika, czy może chcemy poruszać się bardziej ekonomicznie i biegi będą zmieniane w niższych zakresach obrotów.

Na dżojstiku, na tle pozostałych przycisków, wyróżnia się czarny guzik oznaczony trójkątem. To przycisk ComforTip, który służy do uruchamiania sekwencji zaprogramowanych czynności, co jest szczególnie przydatne podczas współpracy ze skomplikowanymi maszynami. Za jednym naciśnięciem można np. podnieść TUZ, zmniejszyć obroty silnika oraz uruchomić kolejne, niezbędne funkcje hydrauliczne. Dysponując iMonitorem, ustawienie funkcji nie ogranicza się jednak wyłącznie do ich aktywowania/dezaktywowania. Można tutaj m.in. ustalić czasy reakcji, wydatek przepływu oleju, stopień podnoszenia i opuszczania TUZ, dokładne momenty uruchamiania poszczególnych funkcji.

Ilość zaprogramowanych operacji jest praktycznie nieograniczona. Sekwencję czynności można też zaprogramować po prostu poprzez ich wykonanie (włączając przycisk programowania). Interesujące jest także to, że sekwencje czynności dla danej maszyny można zapisać w pamięci komputera, a w razie jej współpracy z innym ciągnikiem wyposażonym w iMonitor, zapis można przenieść na nośniku pamięci USB do tego ciągnika i uniknąć ponownej potrzeby programowania sekwencji czynności.

 Poznając bliżej możliwości przekładni RCshift można stwierdzić, że możliwości jakie daje stawiają te ciągniki w nie wyposażone tuż obok bezstopniowych maszyn TTV – zarówno pod względem działania jak i sterowania nimi. Oczywiście nie będzie to pełna funkcjonalność i komfort jaki daje „bezstopniówka” (np. brak priorytetu pracy WOM, wyczuwalna zmiana biegów – szczególnie między głównymi zakresami). Z drugiej strony jednak w porównaniu do standardowej przekładni powershift – komfort pracy i zakres możliwości będą znacząco wyższe.

Jeśli jeszcze na pokładzie RCshift’a znajdzie się iMonitor, możemy mówić właściwie o zupełnie innej klasie ciągnika. Trzeba mieć jednak na uwadze, że iMonitor - mimo iż jest to narzędzie dość intuicyjne w obsłudze - daje bardzo wiele możliwości użycia zaawansowanych nastawów i regulacji. Oprócz tego może obsłużyć m.in. narzędzia w standardzie Isobus i kamery. Pytanie: czy potencjalny użytkownik ciągnika, takie możliwości wykorzysta?

Oczywiście za dodatkowy luksus trzeba dopłacić. Przykładowo, cena podstawowego modelu 6165 powershift to około 309 tys. zł, natomiast za 6165 RCshift z iMonitorem trzeba zapłacić 354 tys. zł (ceny netto). Na pierwszy rzut oka różnica wydaje się spora, ale poznając bliżej możliwości jakie daje przekładnia i wykorzystania ogromu funkcji iMonitora, na pewno w wielu przypadkach dopłata rzędu 45 tys. zł będzie uzasadniona.

 Nowe ciągniki serii 6 Agrotron oferowane są z silnikami o mocach maksymalnych od 156 do 226 KM – zarówno 4-cylindrowymi (156-171) jak i 6-cylindrowymi (156-226 KM). W najbliższych dniach do oferty dołączą także mniejsze modele z 4-cylindrowymi silnikami o mocach 126, 130 i 136 KM w wersjach Powershift i TTV.

Podczas pokazu zaprezentował się również największy z oferty ciągników Grupy SDF - Deutz-Fahr 9345 TTV, do którego zaczepiono 6-skibowy pług Overum.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • wiocha 2017-09-08 20:10:06
    DF konkretne maszynki
  • Doratca Bankowy 2017-09-08 19:27:15
    Koledzy, wystarczy wziąć kredyt i każdy może go mieć.
  • Gargamel 2017-09-08 16:22:36
    Kosztuje ale marka godna polecenia :)
  • Trele 2017-09-08 12:18:47
    Fajnie tylko ze troche kosztuje :-)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.233.99
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!