Do niedawna w ciągnikach serii 6 Agrotron marki Deutz-Fahr można było wybierać pomiędzy dwoma typami przekładni; zwykłą powershift i bezstopniową o nazwie TTV. Teraz dostępne jest także interesujące rozwiązanie pośrednie – skrzynia RC-shift.

O nowych przekładniach RC-shift wspominaliśmy już w ubiegłym roku przy okazji europejskiej premiery nowych traktorów Deutz-Fahr serii 6, która miała miejsce pod Dreznem w Niemczech. Na polski rynek ciągniki trafiły w lutym br., i zaczęły stopniowo zastępować dotychczasowe „szóstki” na placach dealerów Grupy SDF. Podczas specjalnie przygotowanego pokazu polowego zorganizowanego w gospodarstwie Pana Jerzego Lodzińskiego w m. Staw k. Gostynina, mieliśmy okazję przyjrzeć się ciągnikom bliżej i sprawdzić „na własnej skórze”, jak pracuje się nowymi ciągnikami.

Jedną z takich maszyn był wyposażony w przekładnię RCshift Deutz-Fahr 6165 Agrotron, w kabinie którego znalazł się również opcjonalny (standardowy dla wersji TTV) wielofunkcyjny podłokietnik MaxCom oraz panel iMonitor z 12-calowym ekranem dotykowym (ceny na końcu artykułu).

Standardem dla wersji RCshift jest wielofunkcyjny dżojstik – taki sam jak w ciągnikach z przekładnią bezstopniową. Spoglądając na cały panel sterowania nie sposób właściwie odróżnić, czy mamy do czynienia z ciągnikiem w wersji RCshift czy TTV. Zatem w ciągniku serii 6, można mieć praktycznie ten sam standard sterowania co np. w największej serii 9 TTV.

– Przyrządy są zunifikowane, a obsługa maksymalnie uproszczona. Dlatego nie będzie miała problemu z obsłużeniem maszyn osoba przesiadająca się między ciągnikami w wersji RCshift i TTV – mówi Stanisław Gozdek z SDF Polska.

Wszystkie elementy sterowania układają się w logiczną całość. Są one również oznaczone odpowiednimi kolorami, przyporządkowanymi do sterowania danymi zespołami maszyny (np. pomarańczowe dla funkcji silnika, niebieskie dla hydrauliki zewnętrznej, zielone – TUZ). To charakterystyczne oznakowania dla wszystkich maszyn Deutz’a.

Co do przekładni RCshift, to mechaniczna część samej skrzyni jest praktycznie taka sama jak standardowej powershift (jest niewielka różnica w zestopniowaniu przełożeń). Dostępnych jest więc 5 głównych zakresów, a na każdym z nich 6 półbiegów oznaczanych literami od A do F. Jeśli chodzi o jazdę do tyłu, półbiegi są trzy. To w sumie daje 30 przełożeń do przodu i 15 wstecz (60/30 jeśli skrzynia jest wyposażona w reduktor biegów pełzających). Przekładnia to produkt dostarczany przez markę ZF, ale unikalne rozwiązania dotyczące sterowania zostały opracowane wspólnie z inżynierami Grupy SDF.