PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Deutz-Fahr prezentuje ciągnik zasilany metanem gotowy na normę Stage 5

Targi Agritechnica 8-14 listopada 2015 w Hannoverze obfitowały w producentów, którzy postanowili wyprzedzić obowiązujące normy emisji spalin i pochwalić się swoimi dokonaniami w dziedzinie poszukiwania rozwiązań na jeszcze bardziej ekonomiczne i ekologiczne silniki. Jednym z takich producentów jest Deutz.



Serii 5C nikomu nie trzeba przedstawiać, to po prostu zwyczajny ciągnik ze środka oferty Deuza, ale co jeżeli powiem wam, że widoczny na zdjęciach 5120C nie ma ani filtra cząstek stałych, ani systemu SCR ani AdBlue a pomimo to jest gotów na zbliżającą się normę Stage V. Fantastyka? Wcale nie, bowiem właśnie takimi parametrami odznacza się nowy koncepcyjny ciągnik napędzany metanem.

Deutz-Fahr przy współpracy między innymi z Uniwersytetem w Rostock, stworzył swoją własną koncepcję na ekologiczny i wydajny ciągnik, eliminując przy okazji te komponenty, które do tej pory składy się na większe koszta eksploatacji.

Koncepcyjny ciągnik jest napędzany 3.6 l silnikiem o mocy maksymalnej 115 KM, który został dostosowany do pracy na gazowym paliwie. Co ciekawe, jako baza nie posłużył silnik o zapłonie iskrowym, a zwyczajny silnik wysokoprężny. Podstawową modyfikacją było zamienienie wtryskiwaczy systemu CR na świece zapłonowe, a samego układu zasilania olejem napędowym na system dozowania gazu ziemnego. Modyfikacji uległo także kilka innych komponentów silnika takich jak: tłoki oraz układ wylotowy, gdyż gaz ma wyższą temperaturę spalania niż olej napędowy. Użycie seryjnego silnika wysokoprężnego, znacznie obniżyło koszty konstruowania tego rozwiązania, gdyż nie trzeba było specjalnie adoptować silnika o zapłonie iskrowym.

Z zewnątrz, zaprezentowana maszyna nie różni się zbytnio od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Jedynie tylne słupki kabiny, są osłonięte przez dodatkowe plastikowe osłony. Również pod względem użytkowym, nic ma nie ulec zmianie, moment obrotowy ma pozostać ten sam. Dodatkowym atutem gazowego rozwiązania ma być cichsza praca oraz zerowa emisja CO2 pod warunkiem używania biometanu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • @up 2015-11-14 20:49:38
    Dodam, że na Politechnice Warszawskiej, również jest ciągnik napędzany CNG, co do zasadności rozwiązania, na pewno jest to lepsze wyjście niż "downsizing". A jeżeli idzie o "CPNy" wystarczyłoby zachęcić ich właścicieli do inwestycji w takie instalacje, podobnie użytkowników samochodów.
  • A.P. 2015-11-14 16:31:57
    to nie jest na propan-butan tylko metan czyli stacji nie znajdziesz w pobliżu bo jest ich z 50 na cały kraj za to jak byś miał biogazownię to paliwo za free
    ciekawe ile na pełnych butlach zrobić się da i co ile trzeba je wymieniać (utrata atestu na nie) bo wytrzymałość ciśnieniową mają 20-to krotnie większa to od zwykłych lpg to i cenę będą miały większą
  • ukasz 2015-11-14 16:20:17
    czemu mój koment nie widnieje czyzby promowe=anie deutza
  • W-40 2015-11-14 15:47:40
    Ale nowość ! Już ponad 20 lat temu na pol-agrze był zwykły ursus napędzany gazem propan-butan
  • Bronek ze wsi 2015-11-14 08:17:14
    na którym orlenie zatankuje tego ciapka ?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.233.99
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!