To doświadczenie i wierność określonemu typowi produktów sprawiają, że na tle maszyn dużych koncernów, które siłą rzeczy muszą dzielić uwagę między mnogość swoich produktów, inżynierowie Goldoni mogli skupić się na dopracowywaniu ciągników pod konkretne potrzeby. Efektem ich pracy są dwie podstawowe serie małych ciągników: seria pojazdów użytkowych oraz pokaźna oferta ciągników jednoosiowych.

W tym artykule postanowiliśmy zaprezentować ciągniki serii Energy, które sam producent określa mianem specjalistycznych o napędzie na cztery koła (obok serii ciągników łamanych). Energy to propozycja ze środka oferty Goldoni, mniejsze maszyny to serie: Ronin i Star. Zaś większe; Star, Quasar oraz zeszłoroczna nowość Q-110 z unikalnym jak na tę klasę rozłożeniem masy 50/50 na obie osie.

Napęd włoskich Energii

Oba modele, tj. Energy 60 i Energy 80, są napędzane włoskimi silnikami produkcji VM Motori, które od kilku lat należy do światowego giganta FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Jednak to, co zapewne mogłoby zainteresować wielu pasjonatów motoryzacji, to ile wspólnego mają silniki ciągników Goldoni z innym produktem VM Motori wysokoprężnym silnikiem 2,5, który słynął ze swojej niezbyt udanej konstrukcji (pękające bloki, niewydolny układ chłodzenia, dzielona aluminiowa głowica). Na szczęście motory D754 TE3 – 4cyl. i mniejszy pozbawiony jednego cylindra brat, nie mają zupełnie nic wspólnego z tamtą wpadką, notabene skierowaną początkowo do napędu małych łodzi – stąd problemy po przeniesieniu do aut osobowych.

W mocniejszym ciągniku (Energy 80), silnik ma pojemność 2970 cm3 – czyli całkiem przyzwoitą, biorąc pod uwagę klasę ciągnika, moc maksymalną 75 KM (250 Nm przy 1600 obr/min) oraz to, że mamy do dyspozycji dosyć kulturalnie pracujące cztery cylindry. Jeżeli dodać do tego prostą turbosprężarkę (z zaworem upustowym), chłodzenie cieczą i 50 litrowy zbiornik paliwa otrzymujemy propozycję godną uwagi. Producent deklaruje, że podczas pracy ciągnik zużywa 238 g/kWh (przy prędkości 1600 obr/min).

Jednostka pozbawiona jednego cylindra, jest o 19 KM słabsza i dysponuje 56 KM i momentem 195 Nm już przy 1400 obr/min. Podobnie jak w modelu Energy 80, mamy prostą turbosprężarkę, 50 litrów zapasu paliwa w zbiorniku i spalanie na bardzo podobnym poziomie, według producenta 235 g/kWh.