PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Do sadu i nie tylko – Goldoni Energy

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 11-08-2016 07:41

Tagi:

Choć firma Goldoni nie jest w Polsce jeszcze tak dobrze znana, jak chociażby inni producenci małych ciągników, to ciągniki z Modeny mają jeden istotny atut: osiemdziesięcioletnie doświadczenie producenta wyspecjalizowanego w małych maszynach.



To doświadczenie i wierność określonemu typowi produktów sprawiają, że na tle maszyn dużych koncernów, które siłą rzeczy muszą dzielić uwagę między mnogość swoich produktów, inżynierowie Goldoni mogli skupić się na dopracowywaniu ciągników pod konkretne potrzeby. Efektem ich pracy są dwie podstawowe serie małych ciągników: seria pojazdów użytkowych oraz pokaźna oferta ciągników jednoosiowych.

W tym artykule postanowiliśmy zaprezentować ciągniki serii Energy, które sam producent określa mianem specjalistycznych o napędzie na cztery koła (obok serii ciągników łamanych). Energy to propozycja ze środka oferty Goldoni, mniejsze maszyny to serie: Ronin i Star. Zaś większe; Star, Quasar oraz zeszłoroczna nowość Q-110 z unikalnym jak na tę klasę rozłożeniem masy 50/50 na obie osie.

Napęd włoskich Energii

Oba modele, tj. Energy 60 i Energy 80, są napędzane włoskimi silnikami produkcji VM Motori, które od kilku lat należy do światowego giganta FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Jednak to, co zapewne mogłoby zainteresować wielu pasjonatów motoryzacji, to ile wspólnego mają silniki ciągników Goldoni z innym produktem VM Motori wysokoprężnym silnikiem 2,5, który słynął ze swojej niezbyt udanej konstrukcji (pękające bloki, niewydolny układ chłodzenia, dzielona aluminiowa głowica). Na szczęście motory D754 TE3 – 4cyl. i mniejszy pozbawiony jednego cylindra brat, nie mają zupełnie nic wspólnego z tamtą wpadką, notabene skierowaną początkowo do napędu małych łodzi – stąd problemy po przeniesieniu do aut osobowych.

W mocniejszym ciągniku (Energy 80), silnik ma pojemność 2970 cm3 – czyli całkiem przyzwoitą, biorąc pod uwagę klasę ciągnika, moc maksymalną 75 KM (250 Nm przy 1600 obr/min) oraz to, że mamy do dyspozycji dosyć kulturalnie pracujące cztery cylindry. Jeżeli dodać do tego prostą turbosprężarkę (z zaworem upustowym), chłodzenie cieczą i 50 litrowy zbiornik paliwa otrzymujemy propozycję godną uwagi. Producent deklaruje, że podczas pracy ciągnik zużywa 238 g/kWh (przy prędkości 1600 obr/min).

Jednostka pozbawiona jednego cylindra, jest o 19 KM słabsza i dysponuje 56 KM i momentem 195 Nm już przy 1400 obr/min. Podobnie jak w modelu Energy 80, mamy prostą turbosprężarkę, 50 litrów zapasu paliwa w zbiorniku i spalanie na bardzo podobnym poziomie, według producenta 235 g/kWh.

Skrzynia Dual Power – przyzwoity komfort i niskie koszty obsługi?

Goldoni podkreśla w swoich prospektach, że do elektroniki ma stosunek raczej ambiwalentny, w związku z czym w ich produktach została ona ograniczona do minimum. Widać to na przykładzie układu napędowego, którego sercem jest synchronizowana przekładnia Dual Power z mechanicznym rewersem i ośmioma lub szesnastoma przełożeniami (16x8 lub 8x8). Za przekładnią znajdziemy pojedyncze suche sprzęgło (w wersji 80 tarcza 10 cali, zaś w 60 tarcza 9 cali).

Pierwsze istotne różnice ujawniają się wraz ze sposobem rozdziału napędu. Choć w obu ciągnikach mamy w standardzie napęd na wszystkie koła, to w Energy 60 przedni napęd dołączany jest mechanicznie z funkcją automatycznej blokady (w przypadku uślizgu kół). Zakres prędkości jazdy to od 0,9 do 30 km/h, w ofercie są też biegi pełzające (do 0,4 km/h). Podczas gdy Energy 80 oferuje elektrohydrauliczne sterowanie napędami, z wielotarczowym sprzęgłem załączającym przedni napęd oraz zakres prędkości jazdy od 1 do 40 km/h (również z biegami pełzającymi w opcji).

Kolejną różnicę znajdziemy w układzie hamulcowym: słabsza wersja ma hamowaną oś tylną (wielotarczowe w kąpieli olejowej), zaś mocniejsza dodatkowo z hamowaną osią przednią.

Oba modele są wyposażone w zabezpieczenie Push & Start, które wymaga pełnego wciśnięcia pedału sprzęgła w celu odblokowania możliwości uruchomienia maszyny. Wspomaganie kierownicy również jest standardem, na plus zasługuje bardzo mały promień zawracania według producenta około 3 metrów.

Napędy i hydraulika

W obu wersjach mamy do czynienia z tylnym WOM oferującym możliwość pracy zarówno zależnej jak i niezależnej z dwiema prędkościami 540 i 750, w opcji również 540/1000, sterowanym oczywiście mechanicznie. Niestety, przedni WOM dostępny jest tylko w wersji Energy 80 (całość za dopłatą), niezależny z prędkością 1000 i obrotem przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, sprzęgło elektromagnetyczne sterowane elektrycznie (przyciskiem z kabiny).

Układ hydrauliczny (w obu modelach) bazuje na pompie o wydatku 38 l/min. Model E80 ma w standardzie dwie pary złącz z tłu z możliwością dodania trzeciej oraz trzech kolejnych z przodu, zaś E60 może dysponować tylko trzema parami z tyłu (dwie w podstawie).

Oba ciągniki dysponują takim samym podnośnikiem tylnym kat. 1 i 2 o udźwigu 2300 kg i regulacją pozycyjną oraz siłową. Model E80 można dodatkowo doposażyć w przedni TUZ kat. 1 i !N o udźwigu 1000 kg.

Kabina i dodatkowe wyposażenie

Decydując się na wersję z kabiną, do obu ciągników dostaniemy autorską konstrukcję Goldoni model GL9. W skład jej standardowego wyposażenia wchodzą między innymi: uchylne okna, wycieraczki (p+t) z jedną prędkością i przednim spryskiwaczem, roleta przeciwsłoneczna, dmuchawa z nagrzewnicą i filtrem kabinowym, otwór do montażu radia (1-DIN) wraz z głośnikami oraz cztery światła robocze (2 z tyłu i 2 z przodu). Do tego możemy dodać klimatyzację i filtr węglowy.

Wymiary i masa

Model Energy 80 odznacza się niezwykle kompaktowymi wymiarami oraz niską masą własną:

  • rozstaw osi: 1831 mm
  • szerokość (min-max): 1290-1770 mm
  • wysokość (z ramą ROPS / z kabiną): 2148 mm / 2169 mm
  • prześwit: 212-267 mm
  • promień zawracania: 2900 mm
  • masa własna (z ramą, z kabiną, max. Dociążony) : 1930 kg / 2070 kg / 3050 kg

Model Energy 60 jest oczywiście jeszcze mniejszy, a co za tym idzie zwinniejszy:

  • rozstaw osi: 1690 mm
  • szerokość (min-max): 1290-1766 mm
  • wysokość (z ramą ROPS / z kabiną): 2075 mm / 2121 mm
  • prześwit: 242-257 mm
  • promień zawracania: 2600 mm
  • masa własna (z ramą, z kabiną, max. Dociążony) : 1850 kg / 2030 kg / 3050 kg

Cena

Tu dochodzimy do kwestii, która dość znacząco może popsuć wizerunek atrakcyjnej oferty. Według aktualnego cennika producenta (we Włoszech), za podstawową wersję Energy 60 (z ramą ROPS) trzeba zapłacić netto około 28 tys. euro (z kabiną 33 tys. euro). Energy 80 to jeszcze większy wydatek, wersja z ramą to 32 tys. euro zaś z kabiną 38 tys. euro. Za komplet (do 80) na przód WOM+TUZ trzeba dopłacić około 4 tys. euro. W Polsce dystrybucją ciągników Goldoni zajmuje się Centrum Techniki Rolniczej.

Pewnego rodzaju alternatywą mogą być używane ciągniki serii Aster (od 33 do 44 KM), które można znaleźć za połowę ceny nowego Energy 60, w całkiem przyzwoitym stanie i dodatkami w postaci ładowacza, kabiny czy obciążników.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • ktusinki 2016-08-11 10:34:15
    no i ten ursus panstwowy to na pewno lepszy od tego prywaciorza
  • Henryk 2016-08-11 10:16:25
    ceny z księżyca. Za 30 euro to kupiłbym małego ursusa typu 2812, zrobiłbym kapitalkę, i zostało by 80 000 tysi. Niech zabiorą dopłaty, bo one wykończą polskie rolnictwo.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.119.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!