Spalanie oleju napędowego związane jest z powstawianiem wielu niepożądanych substancji. Aby uporać się z ich niekorzystnym wpływem na środowisko, powstał szereg systemów, które są odpowiedzialne, za wyłapanie ich ze spalin lub przekształcenie w związki mniej toksyczne.

Do drugiej z tych grup należy katalizator oksydacyjny, a właściwe reaktor oksydacyjny lub konwerter oksydacyjny (katalityczny), bowiem katalizatorem są związki platyny umieszczone na ceramicznym wkładzie (podobnie jak w przypadku katalizatora z silnika o zapłonie iskrowym, który formalnie jest trój-funkcyjnym reaktorem katalitycznym z katalizatorem w postaci palladu, platyny i rodu).

Do czego służy DOC?

Odpowiedź jest dość oczywista. Bez względu na temperaturę spalania oleju napędowego, zawsze będą powstawały porcje tlenku węgla CO oraz węglowodorów HC. Obie te substancje (w przypadku węglowodorów grupa substancji), mają negatywny wpływ na środowisko.

Tlenek węgla, czyli czad ma właściwości toksyczne, ponadto wraz z węglowodorami może tworzyć równie toksyczne aldehydy. To właśnie aldehydy są odpowiedzialne, za charakterystyczny nieprzyjemny zapach spalin powstałych w wyniku pracy silnika o zapłonie samoczynnym. A reaktor oksydacyjny potrafi pozbyć się dokładnie tych aldehydów, które za to odpowiadają, choć jest to zupełnie niezamierzony dodatkowy efekt.

Budowa DOC

DOC budową przypomina trój-funkcyjny reaktor katalityczny znany z samochodów osobowych wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym. A więc mamy szczelną metalową obudowę, wewnątrz której znajduje się ceramiczny wkład z licznymi kanalikami pokrytymi związkami platyny. Opór stawiany przez DOC jest znacznie mniejszy niż w przypadku filtra DPF, bowiem kanaliki są znacznie krótsze, mają większą średnicę i nie są zaślepione.

Oksydacja, czyli utlenianie jest możliwe z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki obecności platyny, która znacznie obniża wymaganą temperaturę całego procesu, początek utleniania zaczyna się już od 200oC, aby przy około 550-600oC osiągnąć niemal 90% skuteczności w przypadku CO i niektórych węglowodorów (HC). Po drugie, dzięki obecności dużych ilości tlenu w spalinach silnika o zapłonie samoczynnym.