PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

DPF – czym jest filtr cząstek stałych

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 10-03-2016 07:30

Tagi:

Filtr cząstek stałych już dawno zagościł nie tylko w autach osobowych czy ciężarowych, lecz także w wielu maszynach rolniczych. A czym konkretnie jest ów filtr? Jakie są jego zadania i jak działa?



Zacznijmy od początku, czyli od winowajcy cząstek stałych - pyłu PM ( ang. Particulate Matter). Cząstki stałem są jednym ze składników sadzy, powstającej wskutek niecałkowitego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Owe niecałkowite spalanie zachodzi wtedy, gdy temperatura w cylindrze jest zbyt niska (zimny silnik podczas rozruchu, jazda z małymi prędkościami obrotowymi), a także, gdy mieszanka jest zbyt bogata np. podczas gwałtownego przyśpieszania. Powstawanie sadzy może też być w dużej mierze efektem niesprawnego układu wtryskującego podającego zbyt dużo oleju napędowego.

Choć same cząstki stałe (węgiel bezpostaciowy), nie są aż tak groźne dla środowiska jak mogłoby wynikać z tego co słyszymy, to ogromnym problemem jest ich łatwość łączenia się z innymi składkami zawartymi w sadzy. Tutaj należy dopatrywać się prawdziwej toksyczności "PM-ów", które niemal natychmiast łączą się z węglowodorami (HC), a wraz z obniżeniem temperatury także z tlenkami siarki, fosforu oraz metali, parą wodną oraz siarczanami. Tak „wzbogacona” cząsteczka okazuje się najbardziej toksycznym dla zdrowia składnikiem spalin.

DPF (ang. Diesel Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych, jak wskazuje nazwa, jest zorientowany na redukcję cząstek stałych, ale z uwagi na to, że te zazwyczaj łączą się one z innymi związkami, te mogą być również przy okazji „odfiltrowane”. No właśnie, na czym polega ta filtracja? Zasada działania jest bardzo prosta i analogiczna do każdego innego filtra.

Budowa DPF-u

Sercem DPF-u jest wkład wykonany z materiału ceramicznego o budowie podobnej do wkładów w katalizatorach (przekrój – plaster miodu). Jednakże kanaliki we wkładzie mają większą średnicę i porowate ścianki. Ponadto są pokryte tlenkami glinu i ceru, stanowiącymi fundament dla cząstek platyny (chlorek platyny i pochodne związki metaloorganiczne, czyli to, co stanowi katalizator reakcji).

Jeżeli budowa wkładu filtra przypomina kocioł rurowy, to niektóre z końców (po obu stronach) są zaślepione. Spaliny chcąc przejść przez taką przeszkodę muszą przecisnąć się przez pory zostawiając większe cząsteczki uwięzione wewnątrz zaślepionych kanalików.

Istnieją także inne struktury filtrów DPF, np. przypominające walcowy filtr powietrza z kanalikami zwężającymi się ku wylotowi. Jednak zasada działania, zawsze jest taka sama.

Co z wyłapanymi cząsteczkami?

Do tego momentu wszystko wygląda bardzo prosto i ładnie. Groźne dla środowiska cząsteczki stałe i skumulowane przez nie tlenki metali i siarki zostały wyłapane i są składowane wewnątrz kanalików. No właśnie, przecież filtr nie ma nieskończonej pojemności. Prędzej czy później (raczej prędzej - kilka zbiorników paliwa) zostałby zapchany całkowicie i uniemożliwiły korzystanie z maszyny. O to, żeby do tego nie doszło, dbają dwa czujniki ciśnienia (na wejściu i na wyjściu), które sygnalizują kiedy filtr zaczyna się zapychać.

Tu dochodzimy do największej wady tego elementu, czyli oczyszczania. Oczyszczanie jest przeprowadzane na drodze wypalenia cząstek, które przecież składają się z  palnego węgla, po którym powinien pozostać dwutlenek węgla, para wodna i pozostałe składniki w postaci tlenków lub jako metale.

Aby taki proces mógł przebiegać, potrzeba jest temperatura około 600 stopni C. Obecność platyny umożliwia rozpoczęcie tego procesu nieco wcześniej, jednakże mimo to, silnik powinien wówczas pracować na wyższych obrotach (co najmniej od połowy zakresu obrotowego).

Nie zawsze filtr jest w stanie oczyścić się sam, czasem potrzebuje bodźca od operatora (starsze rozwiązania), czyli wprowadzenia na wyższe obroty (np. 1800 obr./min.) i utrzymania na nich dopóty dopóki popioły nie zostaną dopalone (najczęściej kilkanaście minut). Za każdym razem, kiedy zachodzi potrzeba aktywnej regeneracji filtra, operator jest o tym powiadamiany zapalającą się kontrolką lub innym komunikatem.

W nowszych maszynach taki proces może rozpocząć się automatycznie, czyli maszyna sama podniesie obroty i zacznie podawać dodatkowe paliwo aby zwiększyć temperaturę.

Jeszcze innym rozwiązaniem, jest umieszczenie dodatkowego wtryskiwacza, który w razie potrzeby może podać dodatkową dawkę paliwa bezpośrednio do filtra, co pozwoli na podniesienie w nim temperatury.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • hju 2018-03-07 08:36:11
    a w moim c-330 to gdzie on jest ? żadnych głupot , ciapek plus zetor i kasa zostaje w kieszeni
  • Jakub 2018-03-07 02:24:37
    Z tego co wiem, to co do jego działania jest wiele zastrzeżeń. Natomiast serwis nie ma zastrzeżeń, żeby powiedzieć 1500 zł za nowy filtr. Już wolę się wcześnej ubezpieczyć i regularnie dolewa dodatek do paliwa dla przeczyszczenia DPF (K2 taki wypuściło)>
  • Sisu 2017-12-28 14:36:31
    Niebawem? Chyba cie lekko pogielo. To jest polska. Tu sie nawet katalizator sprzedaje.
  • TURBO-Elmar 2017-12-28 14:31:19
    Witam

    Tak jak w pierwszym poście, przyłączam się do sugestii i sugeruję również regenerować filtry cząstek stałych DPF i FAP. Niebawem proces kontroli emisji spalin dotknie wszystkich i samochody, które powinny mieć a nie mają filtra nie przejdą chociażby przeglądu.

    Regeneracja to idealne rozwiązanie i nieduży koszt. Nasza firma oferuje usługi takie jak regeneracja filtrów DPF FAP oraz katalizatorów. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na ten temat i szczegółową ofertą na https://www.dpf.mielec.pl
  • Eurovat 2017-11-24 22:35:59
    Proponuje zregenerować DPF niż go usuwać. Jesteśmy jedyna firma w Polsce, która stosuje wielostopniowa regeneracje przy pomocy specjalistycznych urządzeń i pozwala zoptymalizować koszt naprawy filtra cząstek stałych w maszynach rolniczych.
    www.eurovat.info.pl
  • Auto-klinika 2017-03-10 14:26:17
    Generalnie w europie jest już zakaz wycinania filtrów. ponieważ zostały wprowadzone żeby redukować ilość spalin. W Niemczech i innych krajach policja posiada testery spalin i daje kary za usuwanie filtrów cząsteczek stałych. Koncerny powinny zaprojektować je żeby działały bez obsługowo, lecz niestety tak ich nie wykonali. Dlaczego? Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co ;)

    Posiadamy serwis auto-klinika.pl w Katowicach i jeżeli ktoś ma problem z zapchanym filtrem przez nagar to polecamy usługę czyszczenie przez wodorowanie.

    Czyścimy układ wpuszczając wodór do układu spalania, było już u nas 20 samochodów z problemem dpf i jak dotąd mamy 100% skuteczność przywrócenia funkcjonowania samochodu.
    Filmik: https://youtu.be/H1c9_QIiiL4
  • adi 2016-03-11 10:57:19
    W Zetorze to zamiast DPF wstaw filtr serwisowy, defakto rurę, zablokuj EGR i ciesz się lepszym ciągnikiem. A zielonych (ekologów) czyli defakto niedojrzałych czerwonych pozamykać w rezerwatach tak jak ze swoimi czerwonymi robili amerykanie.
  • czytelnik 2016-03-11 09:14:03
    polacy masowo usuwają filtry cząstek stałych
  • Dpf 2016-03-11 08:11:18
    Kubota ma obroty 1500, też trwa ok 15 ale w ładowarce teleskopowej już troszkę częściej bo co średnio 25mth (czasami uda się w trakcie pracy;))
  • Silnik 2016-03-10 12:16:27
    Do Typ: Są różne rodzaje dpfów i ty na pewno masz ten z wtryskiem który pomaga w wypaleniu, dlatego nie masz potrzeby aby wchodzić na wysokie obroty. Kazdy producent zrobił to troszkę inaczej i ten artykuł właśnie o tym jest. Generalnie gdybyś nie miał dpfa to twój traktor tez pracował by inaczej! Przy adblue nic się nie zmienia do tego co jest do tej pory i to taki plus.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.25.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!