PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

EAT – kompleksowe oczyszczanie spalin

EAT – kompleksowe oczyszczanie spalin Z jednej strony ułatwienie dla producentów, z drugiej zaś potencjalne zwiększenie kosztów eksploatacji, czyli EAT; Fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 04-07-2016 10:04

Tagi:

DPF, SCR, EGR, DOC... przyszła kolej na zebranie w całość wszystkich poznanych systemów oczyszczania spalin i podsumowanie, czym właściwe jest często przewijający się skrót "EAT".



EAT czyli "Exhaust After Treatment systems" lub bardziej zrozumiale systemy oczyszczania spalin, to ostatnimi czasy jeden z ważniejszych modułów, znajdujących się w nowoczesnych maszynach. Już od czasu wprowadzenia norm Stage III/IV, jeden komponent, dbający o eliminowanie szkodliwych substancji przestał być wystarczający, a obok silników zaczęły wyrastać pokaźnych rozmiarów cylindryczne obudowy kryjące w sobie jakieś dziwaczne, skomplikowane (niepotrzebne?) elementy.

W kilku ostatnich artykułach rozszyfrowywaliśmy tajemnicze skróty i wyjaśnialiśmy, czym dokładnie są poszczególne systemy oraz za co odpowiadają. Dowiedzieliśmy się, że większość z nich zostało zaadoptowanych z instalacji przemysłowych, gdzie trafiły wprost ze stołów w laboratoriach.

Technologie „katalizatorów” w Dieslu

O ile w silnikach o zapłonie iskrowym (benzyna, gaz, alkohol itd.), sprawa jest prosta i wystarczy do układu wylotowego wstawić prosty trój-funkcyjny reaktor katalityczny (potocznie katalizator) o tyle w przypadku silników Diesla jest nieco gorzej. Spośród poznanych systemów, aż cztery zaliczają się do grupy tzw. katalizatorów dla Diesla, a są to:

  • DOC – czyli reaktor utleniający
  • SCR – czyli selektywna redukcja katalityczna za pomocą mocznika
  • LNC (DeNOx) – czyli selektywna redukcja węglowodorami
  • adsorbery NOx – czyli potocznie aktywne pułapki na tlenki azotu

Wszystkie pozostałe systemy są swojego rodzaju uzupełnieniem, które mogą być stosowane dodatkowo, w zależności od tego, jaką strategię przyjmie producent. Przykładowo silnik wysterowany w taki sposób, aby temperatura spalania była stale wysoka, będzie emitował więcej tlenków azotu, które powstają właśnie w wysokich temperaturach. Niemniej dzięki temu, emisja cząstek stałych (PM) będzie minimalna, co pozwala na zrezygnowanie z filtra cząstek stałych.

Drugą metodą może być takie dobranie parametrów pracy, by silnik nie osiągał wysokich temperatur, a więc emisja NOx była minimalna, zaś większa sadzy. Wtedy można zrezygnować z elementów silnie redukujących NOx, ale trzeba zająć się cząstkami stałymi. W takim rozwiązaniu na bank znajdziemy zawór EGR (obniżanie temperatury spalania) oraz filtr DPF.

Ułatwienie dla producentów

Nie dziwi więc fakt, że wszystkie te eko-komponenty są coraz chętniej grupowane w odrębny system EAT. Dzięki temu producent silnika może spokojnie projektować jednostkę, do której w zależności od potrzeb zostanie wgrane odpowiednie oprogramowanie z mapami wtrysku oraz dodany właściwy komponent bezpośrednio w układ wylotowy. Oczywiście z punktu widzenia użytkownika, któremu po odpowiednim przebiegu przyjdzie do wymiany specjalnie „zintegrowanego” systemu, może nie być do śmiechu.

Zgodnie z najnowszymi standardami elementy, bazujące na wkładach ceramicznych z katalizatorem (np. SCR, DPF, LNC) powinny wytrzymać minimum około 8 lat (5000 mth), nim ulegną normalnemu eksploatacyjnemu zużyciu. Zakładając, że użytkownik będzie dbał o dopilnowanie wymian filtrów, oleju i tankowanie właściwego paliwa.

Jak będzie w praktyce? Co z pozostałymi, bardziej podatnymi na awarię, elementami? Na to pytanie będzie można niebawem odpowiedzieć, gdy więcej maszyn wyposażonych w takie scalone wieloskładnikowe systemy zaczną przekraczać tę magiczną barierę. Jest już sporo sprzętu, który z systemami SCR lub DPF przepracował znacznie więcej niż określone minimum. Nie mamy zbyt wiele sygnałów o zwiększonej awaryjności takich układów.

Póki co jedno jest pewne, EAT wkrótce stanie się bardzo ważnym kryterium podczas wyboru nowej maszyny. Zarówno pod względem tego, co wchodzi w jego skład jak i możliwości ewentualnych wymian bez konieczności zakupu całości.

Technologie oczyszczania spalin

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.128.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!