Ciągniki Massey Ferguson to jedne z najbardziej rozpoznawalnych maszyn i to nie tylko w Polsce czy krajach byłej Jugosławii, gdzie produkowane były na licencji, ale w wielu innych zakątkach świata, w których MF zakładał swoje fabryki. Wiele serii z lat 80. i 90. wciąż jest produkowanych, czy to przez koncern AGCO, do którego obecnie MF należy, czy też spółki z nim współpracujące.

W Europie czerwone ciągniki kojarzone są jako maszyny, oferujące wysoki komfort pracy, jakość wykonania i posiadające to coś, co sprawia, że wielu klientów po prostu zakochuje się w swoich ciągnikach na zawsze i pozostaje wierna marce. Jednak nie zawsze tak było.

Błyskotliwy Irlandczyk i liczne sojusze

Historia marki, a przynajmniej jej połowy zaczęła się w 1909 roku kiedy 25 letni Henry George Ferguson zapisał się w historii jako pierwszy Irlandczyk, który oderwał się od ziemi w zbudowanym przez siebie samolocie. Niestety lot nie zakończył się zbyt pomyśle, nie zniechęciło to jednak młodego konstruktora do porzucenia fachu, skupił się jednak na bardziej przyziemnych pojazdach.

Pod szyldem Harry Ferguson Limited, sprzedawał różne maszyny i pojazdy (Maxwell, Star, Vauxhall) z czasem do oferty dołączyły ciągniki. W 1917r. zaprezentował jeden z pierwszych zawieszanych pługów (ówcześnie dominowały zaczepiane pługi koleśne), który można było agregować z samochodem Ford Model T. Pomysł chwycił, zarówno rolników jak i samego Fergusona.

Pierwszymi strategicznymi partnerami zostali bracia Sherman: Eber i George, którzy zajmowali się sprzedażą maszyn Forda w stanie Nowy York. Nowa firma Ferguson-Sherman była okazją do zagłębienia się w branżę rolniczą i to dosłownie, bowiem Ferguson od początku dostrzegał ułomność wczesnych systemów zaczepiania narzędzi. Tak narodziła się współpraca, z której wniknęło powstanie linii pługów pasujących do system Duplex (cztery punkty zaczepienia z ręczną regulacją na sprężynie) stosowanego w ciągnikach Forda. Co ważniejsze, dzięki braciom Sherman, Ferguson spotkał się z Henrym Fordem, spotkanie okazało się bardzo owocne. Ferguson, bazując na dotychczasowych rozwiązaniach (czteropunktowy system Duplex i trzypunktowy system mechaniczny), stworzył nowy rodzaj zaczepu: trzypunktowego z regulacją hydrauliczną. Zaczep Fergusona pozwalał na precyzyjne i komfortowe prowadzenia narzędzi, dzięki czemu orka stała się łatwiejsza i mniej absorbująca.