Firma Palmse Metall OÜ to przedsiębiorstwo produkcyjne pochodzenia estońskiego i właściciel znaku towarowego Palmse Trailer. Spółka Palmse Metall OÜ rozpoczęła produkcję przyczep w 2005 roku na terenie powiatu Lääne-Viru w Estonii.

Palmse Trailers to firma z typowo fińskim podejściem, jeżeli chodzi o stosunek do produkcji maszyn - ma być solidnie i tak, aby żadne warunki nas nie zaskoczyły. Za zakładem w Estonii stoi wszak firma Fińska (Palms), która zajmowała się produkcją osprzętu do prac leśnych oraz transportu drewna.

Przyczepa z żurawiem hydraulicznym

Pierwsza z nich – model 8610 o ładowności 8 ton jest wyposażona w HDS (żuraw hydrauliczny), który zwiększa jej użyteczność o możliwość załadunku i rozładunku bez użycia dodatkowej maszyny w postaci ładowarki czy ciągnika z ładowaczem. Co ciekawe, mimo stosunkowo małej ładowności, producent postawił na tandem, co jest rzadko spotykane w takich konstrukcjach. Powodem było oczywiście pierwotne zastosowanie, czyli prace leśne.

W zaprezentowanej wersji, z niskimi burtami, przyczepa ma 4,2 m3 pojemności, jednakże bez problemu można zamówić wersję z wyższymi burtami, a także o większej ładowności. Żuraw hydrauliczny jest produkowany przez macierzystą firmę Palms i cechuje się udźwigiem 840 kg (do 4 m) oraz 480 kg na maksymalnym zasięgu, który wynosi 6,7 m.

Przyczepa z HDS-em, w niektórych sytuacjach, może stanowić alternatywę dla ładowaczy czołowych czy ładowarek. Zastępując je chociażby podczas dowożenia na pole materiału siewnego czy nawozów zarówno w big-bagach jak i luzem. Wymienne chwytaki poradzą sobie zarówno z załadunkiem materiałów sypkich jak i podnoszeniem worków.

Kompaktowa „dziesięciotonówka”

Drugą ciekawostką z Estońskich zakładów była przyczepa skorupowa – model 1011, zaskakująca swoją ładownością maksymalną wynoszą 10 ton przy bardzo kompaktowej budowie. Stosunkowo niewielkie gabaryty sprawiają, że manewry na ciasnych podwórzach czy nawet wewnątrz budynków gospodarczych nie nastręczają trudności.

Oczywiście w ofercie producenta znajdziemy również większe modele (do 22 ton). Każdą przyczepę można skonfigurować w zależności od potrzeb. Osie mogą być nieresorowane lub resorowane na resorach parabolicznych, w większych modelach dostępny jest także dyszel z hydraulicznym zawieszeniem. Układ hamulcowy, zależnie od preferencji klienta, może być pneumatyczny lub hydrauliczny.

Podobnie jak w przypadku modelu z HDS-em, także tutaj mamy do czynienia z dobrej jakości stalą, grubymi blachami i przemyślaną solidną ramą. To oczywiście przekłada się na cenę, za zaprezentowany 10 tonowy model trzeba zapłacić około 50 tys. zł brutto.