W poprzednich artykułach pisaliśmy o rodzajach turbosprężarek i ich budowie. Wyodrębniliśmy najnowsze osiągnięcie, jakim są turbosprężarki o zmiennej geometii (VGT) i przy okazji wyjaśniliśmy, na czym dokładnie polega ich zdolność do zmiany geometrii. Dokonaliśmy również krótkiego porównania rozwiązań VGT z turbosprężarkami wyposażonymi w zawór upustowy.

Teraz przyszła kolej na omówienie sprawy najważniejszej, czyli eksploatacji. W końcu bez względu na to czy nasza maszyna jest wyposażona w bardziej, czy mniej skomplikowaną turbosprężarkę, zaniedbania mogą nas doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych zjawisk, które dla mechanika oznaczają zarobek, a dla nas użytkowników niepotrzebny wydatek.

W pierwszej kolejności przypomnijmy sobie dwa fakty. Bez względu na rodzaj sterowania przepływem, w każdej turbosprężarce znajdziemy łożysko ślizgowe, czyli takie, w którym bieżnie stanowią powierzchnie wałka i obudowy zaś elementem zmniejszającym tarcie i umożliwiającym obrót jest olej. Olej z kolei musi być stale doprowadzany i odprowadzany poprzez kanały, bowiem prócz pośredniczenia między elementami, odbiera również od nich ciepło.

Drugą istotną sprawą jest prędkość, z jaką może obracać się wałek łączącym turbinę i sprężarkę. Dla starszych rozwiązań, było to od około 100 000 do 150 000 obr/min, nowszych konstrukcjach prędkość ta może wynosić nawet 200-300 tys. obr/min. Ponadto, temperatura spalin w silniku o zapłonie samoczynnym wynosi około 600-700 oC, w zależności od wysterowania silnika.

Oczywiście postęp w dziedzinie materiałowej, umożliwił konstruowanie znacznie wydajniejszych i trwalszych elementów, jednakże zwiększanie stopnia komplikacji i prędkości obrotowych powoduje, że całość wcale nie musi mieć dłuższej żywotności niż starsze konstrukcje. Zaawansowane turbosprężarki mają zapewniać przede wszystkim poprawę sprawności, stawiając przy tym znacznie większe wymagania co do ich obsługi.

Zdecydowanie najistotniejszym wymaganiem, jakie stawia przed użytkownikiem silnik wyposażony w turbosprężarkę, i to bez względu czy jest to zatrważające VGT, turbosprężarka z zaworem upustowym czy najprostsza konstrukcja pozbawiona czegokolwiek, jest czystość układu. Czystość zarówno dostarczanego powietrza, jak i oleju silnikowego, którym smarowane jest także łożysko turbosprężarki.