PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak użytkować maszyny w niskich temperaturach?

Autor: Karol Wieteska

Dodano: 05-01-2017 10:46

Tagi:

Nawet najnowsze i najlepsze maszyny wymagają naszej uwagi podczas użytkowania w warunkach niskich temperatur. Nie są to skomplikowane czynności, a ich przeprowadzenie pozwoli nam uniknąć przykrych niespodzianek. Na co zatem zwrócić uwagę?



Zadbać o płyn chłodniczy

Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy wykonać dla uniknięcia dużych kosztów ewentualnej naprawy jeszcze przed nastaniem tęgiego mrozu, jest sprawdzenie temperatury zamarzania płynu chłodniczego. Służy do tego prosty przyrząd zwany areometrem (jego koszt to 20-30 zł). Po napełnieniu go płynem wskazówka pokaże przybliżoną temperaturę zamarzania. Jeśli jest ona wyższa niż -20 stopni, płyn należy spuścić z układu i zalać nowym, o właściwych parametrach, czyli punkcie zamarzania na poziomie około -35 st.

Takie działanie jest bezwzględnie konieczne (chyba, że jesteśmy pewni co do płynu, który jest regularnie wymieniany lub sprawdzany) i może uchronić nas przed wymianą bloku silnika lub chłodnicy, co zwłaszcza w najnowszych maszynach może kosztować bardzo dużo. Teoretycznie istnieje możliwość dolania do układu koncentratu płynu chłodniczego, tak by podnieść jego parametry, ale mechanicy nie zalecają tego rozwiązania, bo nigdy nie mamy pewności o jakich parametrach uzyskamy właściwy płyn.

Nie można zapominać również o płynie do spryskiwaczy. Brak zastosowania niezamarzającego czynnika, pomijając już niemożność oczyszczenia szyby, może np. spowodować uszkodzenie pompki spryskiwacza, która w nowych ciągnikach również nie jest tanim elementem.

Rozgrzać olej do pracy

Wspominając o płynach eksploatacyjnych, trzeba też pamiętać o oleju w silniku i przekładni. Obecnie stosowane oleje są wielosezonowe i nie wymagają zmiany na okres zimowy na takie o mniejszej lepkości, gdyż ich parametry pozwalają na uruchomienie maszyny również przy niskich temperaturach.

– Należy jednak pamiętać, by po uruchomieniu ciągnika – zanim ruszy do ciężkiej pracy – pozwolić, aby olej osiągnął wymaganą temperaturę. Rozgrzanie oleju jest też bardzo istotne w przypadku układu przeniesienia napędu. To ważne zwłaszcza w maszynach wyposażonych w skrzynie bezstopniowe lub powershift, ponieważ jeśli olej będzie zbyt zimny (musi osiągnąć min. 40 st.), to skrzynia nie będzie załączać wyższych biegów – przypomina Przemysław Kłosiński, kierownik serwisu w firmie Farmasz z Bogdanki k. Brzezin.

- Ponadto przy pozostawianiu w spoczynku ciągnika na okres zimowy niedopuszczalną rzeczą jest spuszczanie oleju z silnika i przekładni na ten okres, a niestety niektórzy rolnicy to robią. Olej w tych podzespołach zabezpiecza je przed korozją – dodaje.

Sprawny akumulator to podstawa

Niezbędną czynnością jest utrzymywanie w stanie pełnego naładowania akumulatora ciągnika, gdyż tylko jego pełna sprawność pozwoli nam uruchomić maszynę nawet podczas tęgich mrozów, oczywiście o ile pozostałe elementy, jak np. świece żarowe, są sprawne.

Napięcie w stanie spoczynku powinno zawierać się w przedziale od 12,2 do 12,6 V, a podczas pracy na biegu jałowym od 14 do 14,7 V w zależności od poboru prądu. Jeśli napięcie jest niższe, wskazuje to na uszkodzenie lub zwyczajne zużycie akumulatora.

Jeśli natomiast nie zamierzamy korzystać z danej maszyny, akumulator warto wymontować i umieścić w miejscu o temperaturze pokojowej, ale absolutnie nie w pobliżu źródeł ciepła (czyli np. przy kaloryferze). W takim stanie też powinno się go okresowo sprawdzać (zalecane co 3 miesiące) i w razie potrzeby doładować.

To nic, że AdBlue zamarza

Ostatnią kwestią, istotną zwłaszcza dla posiadaczy najnowszych maszyn wyposażonych w system SCR z roztworem mocznika, jest praca takiego układu zimą. Układ jest odporny na działanie niskich temperatur i pomimo tego, że punkt zamarzania roztworu AdBlue wynosi -11°C, to płyn jest podawany do wtryskiwacza dopiero wtedy, kiedy za pomocą specjalnych grzałek zamontowanych w zbiorniku zostanie rozpuszczony i osiągnie właściwą temperaturę pracy.

Najczęściej dzieje się to po ok. 30 min od uruchomienia silnika i przez ten czas ciągnik pracuje bez „ekologii”. Według zapewnień producentów nie ma także obawy o zamarznięcie pozostałego płynu w przewodach, gdyż specjalne pompki wysysają pozostałości z powrotem do zbiornika. Bardziej należy pamiętać o tym, aby mieć niezamarznięty płyn potrzebny na do uzupełnienia zbiornika przy tankowaniu.

Uwaga na szyby i uszczelki

Przygotowując się do zimowej eksploatacji, nie należy zapominać o takich „drobiazgach” jak spuszczenie nagromadzonej wody z instalacji pneumatycznej czy zabezpieczenie uszczelek drzwi specjalnym silikonem. Zabezpieczenie uszczelek jest ważne, gdyż w przypadku przymarznięcia będziemy mieli duże kłopoty z dostaniem się do kabiny. W przypadku otwierania „na siłę” uszczelki można rozerwać, a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzić drzwi.

W przypadku szyb trzeba także pamiętać, że jeśli używamy maszyny zimą podczas dużych mrozów, na przykład w pracy z paszowozem, którym wjeżdża się do ciepłej obory, to musimy uruchomić odpowiednio wcześniej ogrzewanie w kabinie i stopniowo ją nagrzać, by uniknąć w ten sposób szoku termicznego, który jest zabójczy dla hartowanego szkła, w jakie wyposażone są kabiny najnowszych maszyn.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (24)

  • śmiech z małorolnych 2017-01-07 18:54:28
    @xm wrócić na ryczałt to chyba rozważają indywidua twojego pokroju tylko. Jak ktos tylko taczką robi i opiera sia na tym co dziadki albo rodzice mu zostawili to być może mu się vat nie opłaca (chociaż tez bym polemizował). Nie ma sensu dalej prowadzić rozmowy. Warto by było gdybyś częściej używał kolego interpunkcji,nawet w nerwach. Twój post jest zrozumiały chyba tylko dla ciebie. Pozdrawiam. Miłego ciągania tych nowych zachodnich gratów. Chwała bogu ze chociaż ty masz na wiosce porządny ciągnik bo byli by wszyscy zgubieni
  • Farmer z Wlkp 2017-01-06 23:02:54
    Jak dbasz tak masz. Proste
  • xm 2017-01-06 22:48:50
    powiem krotko jeden hooj. Ja zaplace vat a ty nie dostaniesz i nie zaplacisz a jak przychodu nie masz na fakturach to nie masz jak kupic a jak masz to bez vatu i niedlugo z faktura smsy bedziecie odpisywac jak stoje za takim vatowcem w kolejce w agromie:-) a niektorzy z vatowco to nawet twierdza ze na ryczalt po zakupach wroca:-) a mi to lotto te wszystkie koszty i spowiedzi w US.
  • śmiech z małorolnych 2017-01-06 21:47:01
    No zgadza się - nie czuje. Ja oranżadę leję tylko do nagrzewnic więc nie wiem jak się na niej robi. Byś przeszedł na vat to byś nie musiał ryzykować po publicznych drogach ciągać zachodnie wynalazki z czerwonym w baku. Widać faktycznie z ciebie bamber skoro na ryczałcie się bogacisz.
  • xm 2017-01-06 20:57:09
    Wlasnie, dobrze napisales .nie ma ryzyka.. takich awarii, wiem co to odpalanie ciagnika z marszu, codzienie odpalam bo sluzy do zadawania paszy wiec nie bulwersuj sie tak bo nie wiesz z jakim malorolnym piszesz:-) co do artykulu to rozumiem dokladnie, sam autor wspomnial o niedogodnosci pracy skrzyni bezstopniowej z nierozgrzanym olejem ale to akurat nawet nie jest zwiazane z odpalaniem statku codzienie czy co tydzien ale nie w tym rzecz, pisales cos o wyjasnianiu wiec opisalem ci cala historie tylko dlatego ze pisales cos o mokrym sprzegle, przekladni i niewiedzy. w kazdym razie potwierdzam pompa nie kleka w polu tez zadnej roznicy czy na oleju napedowym czy grzewczym, tylko koszty ciut mniejsze na tym drugim. Czujesz to? Watpie.
  • śmiech z małorolnych 2017-01-06 19:38:19
    Widzę oburzyło się małorolne towarzystwo. Wam sie wydaje ze jak rozpalicie na noc ognisko pod mtzetem albo 80 i rano odpali żeby zawieść świniaka na spęd to znaczy ze to super sprzęt.nie zrozumieliście chłopki treści artykułu.chodzi o odpalanie sprzętu z marszu-codziennie.wchodzisz.podgrzewasz i odpalasz.bez dwu dniowych przygotowań do wyprawy na rampę do sąsiedniej wsi. Czujecie to? Wątpię. Do xm. Wyjechal zachodnim i zgasł bo ma paliwo po uju. Wiem że trudno ci zrozumiec ze w ciągniku miga byc dokładne filtry które mogą się zapchać parafiną.wynika to z tego ze z waszych eksponatów wymontowaliście te swoje parciane filterki żeby oranżada mogła swobodnie przepływać.u was nie ma ryzyka ze pompa klęknie.nawet jesli to założycie od szamba z obi i różnicy w polu nie będzie.bajo jajo chłopki małorolne
  • wpieriod 2017-01-06 14:35:27
    wuju stasiu to nie mtz tylko kirovetz i w latach 70 miał jeszcze skrzynie z trzema biegami zalaczanymi pod obciazeniem taki komunistyczny powershit no i ta skrzynia działala w klimacie przy którym polskie - 15 to tropiki.
  • siberian husky 2017-01-06 10:54:51
    xm chłopaki pisza ze zachodnich traktorów nie da rady pociagnac w zimie bo im olej zamarzł az sie sprzegło mokre zrobiło a tu patrz jednak ruski da rade pociagnac tylko czy dobrze go targałes tego wynalazka odpalił ?
  • xm 2017-01-06 10:22:43
    to moze ja Ci chlopku wyjasnie? Bylo tak odpalil wyjechal na droge publiczna i amen a na drodze wstyd jak hu* wlascicielowi (nie wiedzac czemu?!? Naturalnie ze jak cos jest nie dostosowane do warunkow polskich zim ma prawo niedomagc) ja tam sie nie pytalem co tam za sprzeglo jest i olej bo guzik mnie to obchodzi co on tam akurat w swoim statku ma chociaz interesuje sie technika w rolnictwie i jej awaryjnoscia, a po tym epizodzie zainteresowalem sie tez jak dostosowuje sie zachodnie ciagniki do pracy w niskich temp skandynawi i wyszlo na to ze chyba jedynie valtre doposazona w elekt podgrzewacz moznaby kupic by cieszyc sie eksploatacja nowoczesnego ciagnika zima. a to co na linie po polu targalem to bylo z zachodu:-) a jak tam mu sie sprawuje mokre sprzeglo i wszystkie inne przekladnie to nie wiem bo to wstydliwy czlowiek jest i nawet jak cos to nie powie, w kazdym raziem moze zegnac na mnie i rosyjska technike co go ciagla :-)
  • serwis dla frajerów 2017-01-06 10:06:26
    śmiech z dużo rolnych mało wam gleby to śnieg orać bo tylko ryć umiecie
    do najprostszych awarii w ciągniku serwis wzywacie
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!