PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak zadbać o zbiornik paliwa

Jak zadbać o zbiornik paliwa Nawet najlepsze paliwo będzie lane na darmo jeżeli zbiornik jest źródłem zanieczyszczeń fot. KH

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 10-09-2016 06:32

Tagi:

Zbiornik paliwa - choć element niepozorny - odgrywa bardzo ważną rolę. W końcu to w nim znajduje się paliwo, które trafia do silnika maszyny. A skoro staramy się wybierać jak najlepsze paliwa, to przydałoby się również zadbać o to, aby ich jakoś była zachowana do samego końca.



W przypadku maszyn, które użytkowane są przez cały rok i do ich baków regularnie trafia świeże paliwo, korozja raczej nie stanowi problemu (oczywiście ten problem nie będzie także dotyczył zbiorników wykonanych z tworzywa sztucznego). Inaczej, gdy dana maszyna, po wykonanej pracy idzie "w odstawkę" z opróżnionym zbiornikiem. Im dłuższy przestój, tym większa szansa na to, że wewnętrzne ścianki zbiornika zaczną pokrywać się rdzawym nalotem.

Poza korozją wewnętrzną, zdarzają się także uszkodzenia mechaniczne: pęknięcia, rozerwania czy korozja zewnętrzna, która również może być odpowiedzialna za nieszczelność, jeżeli nie zostanie w porę zaleczona.

 Mechaniczne czyszczenie z rdzy

Jednym z najprostszych sposobów oczyszczenia wnętrza zbiornika paliwa z rdzy jest metoda mechaniczna znana między innymi posiadaczom jednośladów. Polega ona na zdemontowaniu zbiornika paliwa z maszyny, opróżnieniu go i pozbawieniu wszelkich dodatkowych elementów jak pływaki, pompy, kraniki itp.

Do wnętrza baku wrzucamy odliczoną garść nakrętek, warto wiedzieć ile ich wrzuciliśmy aby po zakończeniu zabiegu mieć pewność, że żadna nie pozostała wewnątrz. Następnie należy wprawić zbiornik w drgania aby nakrętki pełniące rolę ścierniwa mogły wykonać swoją pracę.

 W przypadku małych zbiorników (takich jak wspomniane motocyklowe, lub od agregatów prądotwórczych) możemy zrobić to ręcznie, poprzez energiczne potrząsanie, co jednak będzie wymagało od nas sporego wysiłku, bowiem dokładne oczyszczenie powierzchni ścianek wymaga czasu. Jedną z metod mogącą nas wyręczyć w tej czynności, jest zamocowanie zbiornika wewnątrz zwykłej betoniarki i ustawieniu jej na wolne obroty. Poleca się wlać również niedużą (ok. 0,5 l) porcję paliwa, którą co jakiś czas trzeba wymieniać. Gdy po jakimś czasie (w zależności od ilości rdzy) wylewane paliwo będzie w miarę czyste, można uznać zabieg za zakończony.

 No tak, tylko o ile usunięcie rdzy ze zbiornika silnika S-15, motocyklowego czy od małego ciągnika będzie dość proste i efektywne o tyle w przypadku zbiorników kombajnów zbożowych czy od ciężkich ciągników będzie raczej trudne.

 Chemiczne czyszczenie z rdzy

 Na szczęście obecnie na rynku możemy znaleźć bardzo bogaty asortyment środków, specjalnie przeznaczonych do czyszczenia zbiorników. I w tym miejscu należałoby się zastanowić, czy chcemy jedynie oczyścić zbiornik, czy może warto by było zainwestować także w jego konserwację?

Jeżeli dana maszyna będzie regularnie używana (tankowana) to sama obecność oleju pędowego lub benzyny powinna wystarczyć, jednakże gdy w planach mamy sezonowe użytkowanie, to dodatkowa konserwacja może okazać się dobrą inwestycją.

W przypadku samego czyszczenia wystarczy nam odrdzewiacz. Do wyboru mamy dwie metody: na gorąco np. Fedox (mieszany z gorącą wodą) oraz odrdzewiacze na zimno - tu także może wystąpić konieczność sporządzenia roztworu z wodą (zimną). Informacje o skuteczności preparatu jaki planujemy kupić najlepiej zweryfikować szukając opinii użytkowników na forach poświęconych jednośladom lub zabytkowym samochodom.

Ważne, żeby po odrdzewianiu dokładnie wypłukać zbiornik. Tu najlepszy będzie aceton, który pozwoli nam dokładnie usunąć resztki odrdzewiacza a ponadto szybko odparowuje, w odróżnieniu od wody, która może pozostać uwięziona w zakamarkach.

 Konserwacja i renowacja

Jeżeli nasz zbiornik jest już oczyszczony, lub kupiliśmy (zrobiliśmy) nowy i chcielibyśmy zwiększyć jego trwałość, mamy do wyboru równie bogatą paletę środków. Począwszy od preparatów, które maja za zadanie wykończyć powierzchnię po odrdzewiaczu i utworzyć "grunt" pod dalsze prace np. Fertan, przez środki bazujące na żywicach np. Tapox, które łączą się ze ściankami tworząc nieprzepuszczalną antykorozyjną powłokę, po specjalne farby poliuretanowe odporne na działanie produktów ropopochodnych w tym oleju napędowego czy benzyny (także mieszanki do 2 suw.) np. Radopur.

 Są także całe zestawy, które pozwolą nam na kompleksowe oczyszczenie, odrdzewienie i regenerację zbiornika np. Superkit francuskiego producenta chemii Restom. Nie jest to jednak mały wydatek, bowiem chcąc zregenerować zbiornik 70~110 l przy pomocy zestawu Restom, trzeba wydać 94 euro (płukanka, odrdzewiacz, żywica z utwardzaczem).

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Ryś 2016-09-12 13:27:35
    Zbiorniki paliwa można też kupić na http://www.autoakcesoria.com.pl/sklep/zbiorniki
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.230.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!