PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak załatać dużą dziurę w oponie?

Koszt zakupu nowych opon do ciągnika czy maszyny rolniczej to dziś niebagatelny wydatek. W przypadkach dużych uszkodzeń opony wulkanizatorzy są jednak bezradni. Jest jednak metoda, która pozwala naprawić nawet bardzo pokaźne dziury.



Metodę tą od 7 lat z powodzeniem stosuje Jan Pluta, pierwszy w Polsce posiadacz tytułu mistrzowskiego w zastosowaniu technologii Tap Rap i współwłaściciel firmy „Vegas Opony” w Strzałkowie pod Radomiem (Mazowieckie). Tap Rap to włoska technologia naprawy „na gorąco”. Polega ona na wgrzewaniu wkładów naprawczych w powstałe w oponie ubytki. Używane w Tap Rap wkłady umożliwiają nie tylko uzupełnienie ubytków gumy, ale również rekonstrukcję osnowy. Osnowa, zwana też karkasem, to szkielet opony odpowiedzialny za utrzymanie jej właściwego kształtu oraz za przenoszenie obciążeń, powstających w trakcie jazdy.

Tap Rap to technologia dedykowana dla opon radialnych, a więc opartych na karkasie z linek stalowych. Przy pomocy wgrzewanych wkładów łatamy więc nie tylko dziurę, ale i uzupełniamy przerwane linki. Wkład dopasowuje się do budowy i kształtu opony. W ten sposób odzyskuje ona pierwotną sprawność i własności trakcyjne. Metoda bazuje na tej samej technologii, jakiej używają producenci opon.

Jan Pluta doszedł do wniosku, iż tą samą metodą metodę zastosować można również do naprawy opon rolniczych z karkasem tekstylnym. Jedynym ograniczeniem była dostępność odpowiednich wkładów naprawczych. Fachowiec znalazł jednak producenta, który sprostał temu zadaniu.

-Wszystkie zakłady wulkanizacyjne oferują dziś naprawy w technologii „na zimno”, a więc z wykorzystaniem już zwulkanizowanych wkładów naprawczych – wyjaśnia Jan Pluta. –Ta technologia dominuje od 20 lat, bo usługa jest tania i nie wymaga od wulkanizatora kosztownych inwestycji w sprzęt. Metoda ta nie jest jednak skuteczna w przypadku większych uszkodzeń czołowych, a przede wszystkim uszkodzeń bocznych opony. Przyklejenie zwulkanizowanego wkładu naprawczego powoduje stwardnienie i usztywnienie opony w miejscu naprawy. Obciążenia i czynniki atmosferyczne doprowadzają szybko do oddzielenia się wkładu od opony. Dzieła zniszczenia dopełnia zaś dostająca się z zewnątrz wilgoć. Karkas stalowy rdzewieje, a szmaciany parcieje.

-Tu może pomóc jedynie naprawa „na gorąco”, bo wtedy wkład naprawczy staje się integralną częścią opony, która odzyskuje swoją pierwotną strukturę, elastyczność i wytrzymałość – twierdzi nasz rozmówca. -Opona w miejscu naprawy nigdy się nie wybrzusza. Poza tym tą metodą możemy odbudować również klocki podparcia. Nie jestem wrogiem zwulkanizowanych wkładów naprawczych – zastrzega wulkanizator.- W swoim serwisie stosuję zarówno technologię „na zimno”, jak i „na gorąco”. Uważam jedynie, że metodę naprawy należy dostosować do rodzaju i rozmiaru uszkodzenia.

W przypadku opon diagonalnych mamy do czynienia z tekstylnym karkasem i siatką opasania, a więc kilkoma warstwami nici, nakładanych pod różnym kątem i zatopionych w gumie. W ten sam sposób zbudowany jest wkład naprawczy.
-Wykorzystując system mat grzewczych i poduszek pneumatycznych o specjalnej konstrukcji, których używa się w Tap Rap, wkład wgrzewany jest do wnętrza opony –tłumaczy specjalista.-Z zewnątrz trzeba ją zwulkanizować i ewentualnie odbudować ubytki w bieżniku. Należy tylko pamiętać, by właściwie dopasować wkład do opony, tak by nici we wkładzie biegły dokładnie pod tym samym kątem, jak w oponie. W przeciwnym razie naprawa będzie nieskuteczna.

Koszty takiej naprawy zaczynają się jednak od 200 zł. Bez względu na rozmiar opony, wartość materiału użytego do naprawy jest bowiem taka sama. O finalnej cenie decyduje przede wszystkim ilość i wielkość użytych do naprawy wkładów.

Więcej na ten temat w najnowszym wydaniu „Farmera”

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • Krychu 2017-12-13 19:58:51
    wielkie podziękowania dla p. Jana
  • Krychu 2017-12-13 19:57:25
    ja znalazłem tą firmę kilka lat temu- potrafią naprawić w taki sposób że się na tym jeździ, do końca!
  • VEGAS 2017-12-12 08:29:55
    Opony, która kosztuje 5 tys. nie wyrzuca się powodu rozcięcia, chyba że nie ma się na co wydawać pieniędzy, a niskie ciśnienie należy stosować tylko podczas uprawy ziemi, a po wyjechaniu na drogę utwardzoną opona powinna być dopompowana, aby nie przełamywać karkasu czyli konstrukcji opony.
  • Polak 2017-12-03 15:07:24
    "normalni, uczciwi rolnicy" XD
  • Polak 2017-12-02 12:36:32
    Pseudo reklama jak masz 5 skibowy plug to i duzo ha to bogaty jestes. Ale sa normalni uczciwi rolnicy nie bogaci i np zetora 7211 czy inne starsze maszyny mozna tak naprawic opone bo po co nowa kupowac i placi niewiadomo ile. Gdzie w mazowieckim sa jeszcze takie zaklady robioce ta metoda
  • jurek 2017-12-01 20:53:11
    obrotowy oczywiscie
  • pseudo reklama 2017-12-01 17:18:55
    Opon się nie naprawia. Zapnij jeden z drugim pług zawieszany piecio skibowy na takiej łatanej oponie i zrób cisnienie 1.5 bara to pogadamy.....
  • Miki2 2017-12-01 15:14:03
    A co to jedyna osoba w polsce co tak opony naprawia?
  • gniewko 2017-12-01 11:47:34
    Z g[[]]na gwozdzia nie ukleisz
  • powrot 2017-12-01 11:43:55
    komuno wroc
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.203.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!