Hydrauliczny napęd i japońskie serce

John Deere pokochał napędy hydrauliczne, dowodem tego jest fakt, że podstawowym rozwiązaniem w ciągnikach serii 1R-4R są właśnie przekładnie eHydro. W wielu modelach nie ma możliwości wybrania innego napędu (np. w serii 3R tylko w modelu 3038R jest możliwość wybrania mechanicznej przekładni PowrReverser).

Takie hydrauliczne rozwiązanie ma swoje plusy, z których największym jest bardo duży komfort użytkowania maszyny np. podczas pracy z ładowaczem czołowym albo przy transporcie czy koszeniu, a to ze względu na brak konieczności wybierania biegów i możliwość zmiany kierunku jazdy za pomocą pedałów.

Oczywiście to, co dla jednych będzie niebywałą zaletą, innym może przeszkadzać. Cóż, przed zakupem warto sprawdzić, które rozwiązanie będzie dla naszego gospodarstwa i prac najodpowiedniejsze.

Przekładnia hydrostatyczna (w Joh Deere znana pod nazwą własną eHydro), ma bardzo prostą budowę i jest szeroko wykorzystywana zarówno w małych jak i dużych maszynach np. koparkach. Wewnątrz obudowy znajdują się: pompa hydrauliczna i silnik hydrauliczny, gdzie co najmniej jeden element ma możliwość zmiany wydatku (pompa) lub chłonności (silnik), dzięki czemu można uzyskać różne przełożenia, a także blok sterujący. Dostawcą głównych komponentów jest znana firma Sauer-Danfoss (znana chociażby z opatentowania zaworu Orbitrol).

Obsługa przekładni jest bardzo prosta. W pierwszej kolejności musimy wybrać jeden z trzech zakresów pracy:

- duży moment obrotowy i mała prędkość,

- ustawienie zrównoważone,

- mały moment i maksymalna prędkość wynosząca 30 km/h.

Następnie należy wybrać kierunek jazdy, czego dokonujemy wciskając jeden z dwóch pedałów (przód, tył).

Napęd trafia na koła tylne lub wszystkie - włączenia napędu 4x4 dokonujemy dźwignią po lewej stronie. Poniżej znajduje się nożny włącznik blokady mechanizmu różnicowego tylnego mostu.

Wraz z przekładnią eHydro zintegrowane są trzy systemy mające ułatwić nam pracę, są to: SpeedMatch, LoadMatch, MotionMatch oraz tempomat, którego obsługa jest identyczna jak w samochodach osobowych.