Wyniki sprzedaży przyczep w październiku br. są kiepskie. Liczba zarejestrowanych przyczep spadła w październiku o 45 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 55 proc., biorąc pod uwagę dane z października 2014 roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.

Rekordowe wyniki sprzedaży nowych przyczep rolniczych w pierwszej połowie 2015 r. napawały optymizmem. Jednak od kilku miesięcy liczba rejestrowanych maszyn systematycznie spada i w październiku osiągnęła bardzo niski poziom 170 sztuk.

– Październikowy wynik jest najgorszym od kiedy monitorujemy rynek przyczep, a więc od co najmniej 6 lat. Spodziewaliśmy się co prawda, że sprzedaż nie przekroczy poziomu 300 sztuk, ale październikowy popyt na przyczepy jest rekordowo niski. Rynek z całą pewnością nasycił się w pierwszym półroczu i obecnie potrzebna jest zdecydowanie większa presja ze strony producentów i dealerów. Mam tutaj na myśli podjęcie bardziej odważnych działań promocyjnych, które będą w stanie wykreować potrzebę zakupu po stronie rolnika – mówi Mariusz Chrobot, z firmy Martin & Jacob.

Liderem w sprzedaży przyczep rolniczych niezmiennie pozostaje Pronar. W październiku zarejestrowano 62 przyczepy tego producenta, a więc o 44 proc. mniej niż we wrześniu i o 47 proc. mniej niż przed dwunastoma miesiącami.

Daleko za liderem, z 28 sprzedanymi sztukami, znalazł się Metal-Fach. Popyt na przyczepy drugiego na podium producenta z Sokółki również znacząco spadł w porównaniu do września – o 48 proc. i października ubiegłego roku – o 53 proc.

Ostatnie miejsce w zwycięskiej trójce przypada czterem wytwórcom, którzy sprzedali w tym miesiącu po 8 maszyn. Są to Zasław, Meprozet, Ursus i PPHU Wodziński.

W klasyfikacji najchętniej wybieranych pod względem ładowności przyczep nastąpiła niespodziewana zmiana prowadzącego. Segment 6000-6999 kg pokonał w październiku niekwestionowanego lidera poprzednich miesięcy – przedział 10-12 ton. W omawianym okresie zarejestrowano 34 przyczepy o tej ładowności, co i tak oznacza spadek sprzedaży o 38 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014.

Na drugie miejsce podium spadł dotychczasowy lider tej klasyfikacji – przedział 10-12 ton. W październiku w tym segmencie ładowności odnotowano liczbę rejestracji na poziomie 32 sztuk. Oznacza to duży – 72 proc. spadek w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy sprzedano 115 takich przyczep.

Trzecim pod względem popularności okazał się segment 13-17 ton. Zarejestrowano 24 sztuki o takiej ładowności, czyli o 42 sztuki mniej niż 12 miesięcy wcześniej.