W poprzedniej części wyjaśniliśmy o co chodzi z bi- i twinturbo i przeszliśmy do opisu systemu sekwencyjnego doładowania. Pora kontynuować temat i przyjrzeć się dwóm pozostałym systemom, czyli doładowaniu równoległemu i stopniowemu.

Doładowanie równoległe (Bi-turbo)

Skoro zostajemy przy zastosowaniu dwóch turbosprężarek (np. dużej mocy silniki 6-cylindrowe AGCO Sisu Power), a wariant z małą i dużą mamy za sobą to czas na połączenie dwóch o takiej samej wydajności.

Wraz z postępami w inżynierii materiałowej, która umożliwiała konstruowanie coraz to wytrzymalszych siników, rósł apetyt na diesle o większych mocach, a co za tym idzie na znacznie wydajniejsze (większe) turbosprężarki. Cała ta pogoń musiała kiedyś doprowadzić do zmiany koncepcji, miało to miejsce mniej więcej wtedy, gdy obudowa turbosprężarki zaczynała dorównywać kadłubowi silnika, czego efektem było stworzenie konfiguracji równoległej.

Nie był to może szczyt technicznych możliwości, a raczej prosty wybieg, mający uchronić silniki przed stosowaniem turbosprężarek wielkości niemalże samych silników. Poza tym, prościej się po prostu nie dało.

Konstrukcyjnie, takie rozwiązanie polega na zainstalowaniu do doładowanego silnika drugiej, takiej samej, turbosprężarki. W ujęciu praktycznym, było to nieco bardziej skomplikowane bowiem należało tak zestroić obie turbosprężarki, aby ich jednoczesna praca faktycznie zwiększała ilość powietrza, a nie znosiła się w wyniku niedoskonałości jednego z wirników, zużycia czy odległości od silnika.

Najprostszym wariantem tego rozwiązania jest podzielenie doładowania na strony tj. jedna turbosprężarka jest zasilana przez jedną połowę cylindrów a druga przez drugą. W przypadku maszyn roboczych, oczywistym jest, że owo rozwiązanie znajdziemy niemal wyłącznie w największych jednostkach 8,10,12 i o większej liczbie cylindrów.

Drugim sposobem skojarzenia ze sobą dwóch turbosprężarek pracujących równolegle, jest zastosowanie specjalnego zaworu łączącego oba kanały. W praktyce takie rozwiązanie jest rzadko spotykane w maszynach rolniczych, tu o wiele lepiej sprawdzi się prosta turbosprężarka z zaworem upustowym, VGT lub doładowanie sekwencyjne.

W przypadku sześciocylindrowych silników rzędowych (raczej starszych), zastosowanie doładowania równoległego najczęściej wiąże się z nieco bardziej złożoną geometrią układu wylotowego.