Silnik i przekładnia HST

Po podniesieniu do góry maski koreańskiego mini ciągnika LS J23, naszym oczom ukaże się silnik japońskiej marki Mitsubishi. Trzycylindrowy, bez doładowania o pojemności 1125 cm3 i mocy maksymalnej 23 KM uzyskiwanej przy 2700 obr/min. To prosta i solidna konstrukcja, która pozwala na wykonanie wielu czynności serwisowych we własnym zakresie, a w końcu o to chodzi. Nasz pomocniczy ciągnik nie powinien generować dodatkowych komplikacji.

Przekładnia HST, jest dziełem koreańskich inżynierów z LS Tractor i w odróżnieniu do prostszych kuzynów znanych z samojezdnych kosiarek, zapewnia możliwość przenoszenia większego momentu obrotowego jak i pracy w dwóch zakresach: wolnym od 0-13 km/h oraz szybszym 0-17,5 km/h.

Co prawda, takie rozwiązanie w połączeniu z bardzo małą masą własną (830-875 kg) ogranicza nam możliwości użycia ciągnika w typowo rolniczych pracach, jednakże funkcja szybkiej zmiana kierunku jazdy za pomocą dźwigni znacznie poprawia komfort prac porządkowych czy np. załadunku siewników czy rozsiewaczy. Ponad to J23 ma napęd na wszystkie koła. W dodatku przełączania napędów dokonujemy elektrohydraulicznie.

Zaskakująco praktyczny

 Mimo, że LS J23hst to jeden z najmniejszych ciągników jakie opisywaliśmy, potrafi zadziwić swoim wyposażeniem. W podstawowej wersji może pochwalić się niezależnym tylnym wałem odbioru mocy, sterowanym elektrohydraulicznie, z prędkością 540 obr./min. oraz środkowym WOM z prędkością 2000 obr./min.

 Tylny podnośnik z regulacją pozycyjną (kat I) ma udźwig 650 kg – na końcach cięgieł, zaś opcjonalny przedni TUZ (około 5000 zł brutto) będzie miał udźwig 500 kg. Oczywiście do przedniego TUZ można dołożyć także przedni WOM z prędkością 1000 obr./min.

Również układ hydrauliczny, jak na tak niepozorną maszynę, prezentuje się całkiem przyzwoicie. Podstawę stanowi sekcja pomp o wydatku 17 l/min oraz 10 l/min, pompa o mniejszym wydatku obsługuje hydrauliczne wspomaganie kierownicy, zaś o większym napędza narzędzia.

 W bazowej wersji znajdziemy jedną parę złączy hydraulicznych (tył), dodanie drugiej pary do wydatek rzędu 800 zł brutto. Dzięki temu, J23 HST może pracować z ładowaczem czołowym (koszt doposażenia w granicach 10-12 tys. zł brutto).