PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Massey Ferguson? Na pierwszy rzut oka - tak

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 05-12-2017 08:54

Tagi:

Zamiast projektować ciągniki od nowa można wykupić licencję na sprawdzone maszyny. Taką drogę obrał turecki Hattat, przygotowując swoją nową linię ciągników "Classic Line" wzorowaną na maszynach Massey Ferguson.



Międzynarodowe targi to szansa nie tylko, by zapoznać się z premierami nowości, lecz także zerknąć na wszelakie ciekawostki z branży. Zwłaszcza, że podczas takiej wystawy jak Agritechnica, można sprawdzić co słychać poza Unią Europejską i zobaczyć, jakie pomysły mają producenci, którzy nie muszą stawiać czoła wyśrubowanym i skomplikowanym normom i dyrektywom.

"Stary dobry Massey” wrócił ?

Prosta i nieco kanciata maska, prostokątne reflektory umieszczone wysoko na całkowicie płaskim pasie przednim a do tego dobrze znana czerwień i czarne napisy. Ten ciągnik zdecydowanie wygląda znajomo, wręcz swojsko. Czyżby stara dobra seria ciągników Massey Ferguson powróciła? Okazuje się, że tak, choć oczywiście nie jako Massey Ferguson. Zaskoczenie i powrót do przeszłości zafundowała nam turecka firma Hattat Tractör, której produkty są również dostępne w Polsce – o debiucie tureckiego producenta pisaliśmy tutaj.

Zaprezentowana na Agritechnice linia "Classic Series" to rezultat przejęcia licencji od firmy MF, na produkcję jej dawnych ciągników. I co ciekawe, było to przejęcie dość konsekwentne bowiem pod maską tureckich klasyków znajdziemy silniki Perkinsa, oczywiście nie spełniające europejskich norm emisji spalin, za to cechujące się prostą budową i tanią eksploatacją. Nie są to jednak silniki z lat 80, a ich nowsze wersje (np. 1104D-44TA w modelach 295, 305, 398 o mocach od 93 do 110 KM).

Jedną z nowości jest zastosowanie przedniego napędu Hema, produkowanego przez tureckie konsorcjum Hattat Holding, a stosowanego chociażby w kilku modelach Valtry.

Kolejnym „świeżym” elementem jest kabina – przestronna, z nową kolumną kierownicy jak i kierownicą, zegarami i dźwigniami – plastik jest wszechobecny ale sprawia wrażenie solidnego.

Ofertę klasycznych MF-ów w wydaniu tureckim otwierają trzycylindrowe modele 240 S – 50 KM Stage 3A przystosowane do pracy w sadach lub na polach (różnice są subtelne), oraz 275 i 290 odpowiednio o mocy 74 i 82 KM z normą Stage 0. Dalej znajdziemy ciągniki polowe: 266 G, 275 S, 285 S o mocach od 68 do 82 KM – Stage 3A, w specyfikacjach 2x4 i 4x4 z przekładniami 12x4.

Po prostu prosty ciągnik

Ofertę wieńczą wspomniane wcześniej ciągniki 295, 305, 398. Każdy napędza 4,4-litrowy czterocylindrowy motor Perkinsa, turbodoładowany i z chłodnicą powietrza – jest "oldschoolowo", ale nie prymitywnie. Choć jeżeli chodzi o obsługę, to mamy do czynienia z prawdziwym wysypem mechanicznego sterowania. Ręcznie włączymy: blokadę mostu, przedni napęd, hamulec postojowy i kilka innych rzeczy.

Nie ma się jednak co zrażać, gdyż do dyspozycji jest synchronizowana przekładnia 12x4 z nadbiegiem (maksymalna prędkość jazdy to 35 km/h), wspomaganie układu kierowniczego, dwutarczowe suche sprzęgło, pompa o wydatku 72 l/min, podnośnik z funkcją automatycznego podnoszenia i udźwigiem 4000 kg, 4 pary wyjść hydraulicznych. Jeżeli dodać do tego 3,6 tony masy własnej (bez obciążników) i atrakcyjne ceny, turecka propozycja zaczyna rysować się jako całkiem niezła alternatywa dla ciągników niby prostych, ale wciąż pełnych udogodnień, których część klientów wcale nie wymaga a musi za nie płacić.

Tylko co z tego, skoro nie zobaczymy tych ciągników w ofercie dilerów marki Hattat w Polsce? To fakt, jednak dla chcącego nic trudnego, toteż na krajowych portalach aukcyjnych nie brakuje ogłoszeń z nowymi Massey Fergusonami, tyle że... tureckimi.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Daywis 2018-02-06 12:52:59
    Silnik 1104D-44TA posiada Euro 3 (do 130 kw nie wiem czy nadal obowiązuje ) Kto wie jakiej marki jest przekładnia w traktorach Hattat 12/4 w czy firmy Hemi bo taki
    JUMZ 10244H posiada silnik mmz 245 (Euro 3) skrzynia i przedni napęd Hemi 16/8
  • zdzichu 2017-12-05 21:17:42
    @Beart, leciutką popierdółkę z połową silnika do pyrkania po sadach
  • Wlkp 2017-12-05 20:12:37
    I tak wlasnie historia zatoczyla kolo. Bedziemy do tego wracac. Te normy to jak ta cala unia, petla zaciska sie coraz mocniej.
  • Beart 2017-12-05 20:11:56
    Za 100 netto można wyszukać u nas 75 km,cena szału nie robi
  • aaa 2017-12-05 18:19:40
    Bardziej chodziło mi o to, że jeżeli Hattat chciałby zawojować tymi modelami rynek to cena jest czynnikiem decydującym. Ogólnie stara, sprawdzona konstrukcja w nowym wydaniu. To jakby kupić golfa II z rocznika 2017 😊
  • biedron 2017-12-05 13:38:18
    jeśli 100 tys. netto za 82 KM i jakość jest bliska dawnej MF-owskiej, to nie jest drogo. To jest spory ciągnik
  • zdzichu 2017-12-05 13:32:00
    @aaa widziałem, ale biorąc pod uwagę, że to ten sam motor co w 110 KM i reszta wyposażenia taka sama to jeden czort czy podstawę kupi się z 82 czy 110 konikami
  • Rav 2017-12-05 13:29:53
    Też bym brał z rozsądną cenę. Ale ten hamulec bez Wi-Fi no nie wiem. Co tu się będzie psuło? Jak żyć?
  • aaa 2017-12-05 13:02:20
    Na aledrogo jest model 82 kucyki z przednim napędem za 101 tyś netto. Moim zdaniem szału nie ma za tą cene
  • mechanik 2017-12-05 11:19:02
    Nieprawdopodobna historia! Hamulec postojowy włączany ręcznie?! Przecież tym nie da się jeździć. Powinno być załączane przez WiFi ze smartfonowej apki z serwomechanizmem sterowanym komputerowo i czujnikiem kompensującym obciążenie hamowanych kół.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.163.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!