Przyglądnęliśmy się procesowi produkcji ciągników Johne Deree w Mannheim w Niemczech, gdzie powstaje m. in. seria ciągników 5M, która cieszy się bardzo dużą popularnością na polskim rynku. Pokażemy, w jaki sposób największa firma produkująca maszyny rolnicze na świecie dba o jakość swoich produktów.

Druga co do wielkości…

Fabryka w Mannheim jest drugą pod względem wielkości produkcji fabryką zielono-żółtych ciągników, zaraz po oddziale firmy zlokalizowanym w Ameryce Północnej. Tylko w 2010 r. w niemieckiej fabryce wyprodukowano 33 tys. maszyn w zakresie mocy od 70 do 200 KM. W hierarchii jednostek biznesowych John Deere, Mannheim jest najważniejszym ośrodkiem produkującym ciągniki rolnicze, które trafiają na rynek do ponad 100 krajów na Świecie. W listopadzie 2009 r. rozpoczęto tam produkcję ciągników serii 5M, która w całkowitej strukturze produkcji fabryki w Mannheim stanowi 10-proc. odsetek. Na serię składają się cztery modele ciągników o mocy od 70 do 100 KM. Maszyny charakteryzują się kompaktową budową i stosukowo niską ceną. Przeznaczone są przede wszystkim dla gospodarstw rodzinnych.

Poza serią 5M w Niemczech produkowane są także: seria 5R z wyposażeniem Premium, ciągniki serii 6000 oraz flagowe modele fabryki w Mannheim – maszyny serii 7000. Fabryka jest zlokalizowana na powierzchni 42 ha, gdzie wydzielone są trzy jednostki organizacyjne: układy napędowe i przekładnie, produkcja elementów do przekładni (wałki, koła zębate) oraz linia montażowa. Zakład działa w systemie dwuzmianowym. Podczas pierwszej zmiany z taśmy montażowej zakładu w Mannheim co 3 min. i 20 sekund zjeżdża gotowy ciągnik. Na drugiej zmianie, przy niepełnej obsadzie linii przez pracowników, kolejne ciągniki są składane co 9 minut.

Perfekcyjna organizacja

Jak wspominaliśmy fabryka produkuje na rynki ponad 100 krajów, a każdy ciągnik jest przygotowywany pod indywidualne zamówienie odbiorcy. Większość komponentów jest wytwarzana na miejscu – w Mannheim, ale nie wszystkie. Na przykład silniki do ciągników pochodzą z fabryki John Deere we Francji, a kabiny w  Bruchsal  Dlatego na linii produkcyjnej każdy element oraz podzespół ma swój kod kreskowy. Zadaniem pracownika jest zczytanie każdej części z kodem specjalnym skanerem i dopasowanie do innych elementów według specyfikacji zamówienia. Taka organizacja pracy fabryki była możliwa także dzięki temu, że pracownicy zostali podzielnie na mniejsze zespoły wykonujące ściśle określone etapy montażowe. W ten sposób proces montażu został skrócony. Najbardziej jednak przyczyniło się to dbałości o jakość i wdrożenie punktów kontroli jakości.