PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

90 KM za 135 tys. brutto? Nowy Solis 90

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 27-03-2017 10:30

Tagi:

Producent ciągników rolniczych z Indii – firma Solis, znana jest z prostych i bardzo atrakcyjnie wycenionych ciągników. Jednak przy okazji zaprezentowania odświeżonej wersji modelu 90, podczas targów Agrotech 2017, okazało się, że czasy prosto ciosanych ciągników mogą niebawem odejść do lamusa.



O ile w przypadku maszyn o małych mocach normy emisji spalin nie stanowią większego wyzwania, o tyle w ciągnikach powyżej 75 KM niezbędne jest przekonstruowanie jednostki napędowej lub uzupełnienie jej o dodatkowe układy oczyszczania spalin. Nie inaczej stało się w przypadku najmocniejszego oferowanego w kraju Solisa 90.

Zmiany w silniku na plus

Bazujący na konstrukcji Zetora, motor 4105CTI poddano kilku modyfikacjom. Przede wszystkim zmianie uległ stopień sprężania, z 18,5:1 do 16,4:1 – pokłosie zastosowanie większego ciśnienia doładowania. A to przełożyło się na wzrost mocy znamionowej z 84,3 do 88,7 KM przy 2200 obr./min., oraz momentu obrotowego z 360 do 375 Nm przy 1500 obr/min. Bez zmian pozostała liczba cylindrów oraz pojemność – 4087 cm3. Doszedł natomiast układ SCR, a co za tym idzie bak zmniejszył się z 98 do 85 litrów, tak aby można było zmieścić dodatkowy zbiornik na płyn AdBlue. Zbiorniki z tworzywa zostały osłonięte obudową z blachy.

Rozszerzenie możliwości przekładni

Choć przekładnia pozostała ta sama co w modelu przed liftingiem (12x12 z mechanicznym rewersem), pojawiła się opcja dołożenia biegów pełzających (0,54 km/h) jak i nadbiegu pozwalającego na jazdę z prędkością 40 km/h. Również pod względem możliwości udźwigu (Kat. II 2500 kg) i hydrauliki (46,93 l/min), odświeżona 90-tka nie różni się znacznie, za wyjątkiem możliwości dodania funkcji Liftomatic - czyli funkcję dzięki której możliwy jest powrót narzędzia na ustawioną wcześniej głębokość roboczą  za pomocą jednej dźwigni.

Więcej zmian jest widocznych w gabarytach maszyny. Nowy Solis 90 jest nieco dłuższy (3885-4285 mm w stosunku do 4160 mm), a także nieco szerszy i wyższy. Jednak co najważniejsze, jest znacznie lepiej dociążony. Poprzednia wersja, bez dodatkowych obciążników, ważyła 2835 kg w wersji z ramą lub 3110 kg z kabiną. Po zmianach masa wersji z ramą to aż 3255 kg, zaś Solis z kabiną waży 3375 kg. To zdecydowanie zmiana na plus, zważywszy na moc ciągnika i chęć pozycjonowania go także jako ciągnik główny w mniejszych gospodarstwach.

Zupełnie nowa kabina i stylistyka

Wchodząc do hali E kieleckich targów, w pierwszej kolejności trafiało się na stoisko naszego Farmera, za którym w równym rządku dumnie prezentowały się ciągniki Landini. Lecz jeden wyraźnie odstawał swoim ciemniejszym lakierem od poprzedników. Wnikliwsze spojrzenie na subtelny emblemat z boku maski, "to Solis!".

W istocie, trzeba przyznać, że w stosunku do aktualnej stylistyki hinduskich ciągników, zaprezentowana na Agrotechu 90-tka, mogła zmylić nieuważnego widza. Śmiała linia, wyważona ilość dodatków, ledowe światła w połączeniu z klasyczną soczewką oraz wstawki z drobnej czarnej siatki, to coś co do tej pory było domeną producentów z Europy, no a przynajmniej europejskich stylistów. Trzeba przyznać, że na tle "zgrabnych Włoszek", orientalnemu ciągnikowi niczego nie brakowało.

Jednak wygląd maski, czy błotników to nie wszystko, w końcu z punktu widzenia traktorzysty najważniejsza jest kabina, ta w 90-tce również jest nowa. Na wstępie warto podkreślić, że Solis, który najprawdopodobniej będzie kosztował około 135 tys. zł brutto, należy do ciągników raczej tzw. budżetowych, a w tym segmencie niewielu producentów przykłada jakąkolwiek uwagę do detali, a czasem umykają im nie tylko one.

Pierwszy, ogromny, plus należy przyznać za rozwiązanie jeszcze przed kabiną, a mianowicie schodków, które nie dość, że są wykonane bardzo solidnie to umożliwiają bardzo wygodne wchodzenie i wychodzenie z maszyny. Również zajęcie miejsca na fotelu nie nastręcza problemów, kabina jest naprawdę przestronna i nawet wysokie osoby nie będą musiały się kulić podczas wchodzenia.

Dźwignie zostały zgrupowane w sposób klasyczny, może trochę staromodny, ale za to wszystko jest pod ręką. Zegary są czytelne i prezentują się całkiem nowocześnie. Na każdej z dwóch tarcz mamy po dwa kluczowe parametry, zaś pomiędzy nimi znajduje się ekran komputera pokładowego. Pewną niedogodność może jednak stanowić brak dodatkowego siedzenia.

Zmodernizowany Solis 90 ma szansę nieco namieszać w swoim segmencie maszyn, choć do takiej mocy przydałaby się bardziej rozbudowana przekładnia np. 24x24 z możliwością dołożenia bez sprzęgłowego rewersu, lub wzmacniacza momentu. Jednak patrząc po śmiałej stylistyce, Solis może nas jeszcze nie raz zaskoczyć.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • bamber 2017-03-28 20:26:57
    @ rolnik licencje na ciapka (3cyl.) to wykupił Escort czyli Farmtrac i do tej pory go sprzedają (535), Solis od zawsze cisnął na wzorach Zetorów, Merców i MFów

  • rolnik 2017-03-28 20:04:50
    Ładny traktor , zaczynali od licencji na c 330 a teraz taki fajny ciagnik produkuja i jeszce opłaca im sie go do europy wiezc zeby w Polsce sprzedac masakra
  • gruby 2017-03-28 10:39:37
    @ beart a ile trzeba wybulić za 90km od konkurencji ? Tylko Ursus i Zetor mają podobne ceny, reszta już dawno odleciała w kosmos
  • ajato 2017-03-28 08:47:42
    wole indyjski wynalazek, jak ruskie padlo...
  • beart 2017-03-28 07:28:14
    135 tys to ma być atrakcyjna cena ? za indyjski wynalazek
  • rolas 2017-03-27 14:07:31
    @ekojajo bo? cały zadek jak w ursusach, zetorach czy innych wynalazkach - Carraro 12x12, motor z Proximy lekko obrobiony z screm, jedyne co oni tam zrobili to ta kabina i fikuśna maska. Poskładane do kupy pewnie nie gorzej niż inne ciągniki co płyną do nas w paczkach i tylko im koła dokręcają
  • ekojajo 2017-03-27 12:07:21
    Plastiki,plastiki.Zabawka.Chciałem usiąść na podnośniku a ważę obecnie 123 kg to pan przyleciał z gębą,że chce pourywać .W jedną stronę na pole pojedzie,ale powrót raczej w częściach.Ja bym jednak promował Ursusa i wszystko co polskie.Maszyny też
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.216.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!