PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

AGRIFARM = oszczędność, moc, trwałość

Autor: Dostarczony przez: Fuchs Oil Corporation Sp. z o.o.

Dodano: 07-04-2016 15:08

Wymagania stawiane współczesnym ciągnikom, kombajnom i maszynom rolniczym są niezwykle wysokie. Muszą być ekologiczne i jednocześnie gwarantować dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producenci starają się wykorzystać wszystkie potencjalne możliwości poprawy sprawności i wydajności maszyn. Nie da się jednak tego zrobić bez zastosowania nowoczesnych środków smarnych, które mają niebagatelny wpływ na pracę i trwałość silnika, skrzyni biegów czy mostu napędowego.



Gospodarstwa rolne posiadające w swoim parku maszyn różnego rodzaju maszyny rolnicze dążą do ujednolicania kupowanych środków smarnych. Mniejsza liczba różnych olejów i smarów jest korzystna zarówno z punktu widzenia magazynowania, jak i serwisowania. Należy jednak zdać sobie sprawę, że zagadnienie to nie jest proste, gdyż ściśle zależy od ilości poszczególnych rodzajów maszyn (różne marki, różny wiek, różny stopień zużycia). Zmiany w konstrukcji silników wymusiły m.in. konieczność opracowania nowych receptur olejów służących do ich smarowania. Podstawową cechą współczesnych nowoczesnych olejów silnikowych jest kompatybilność z systemami oczyszczania spalin wykorzystywanymi w celu spełnienia najwyższych norm TIER 4 oraz STAGE IV. Głównie chodzi o ochronę filtra cząstek stałych (DPF), który służy do ograniczenia emisji szkodliwych dla zdrowia produktów spalania, m.in. sadzy.

Można jednak nakreślić pewne ogólne zasady prawidłowego postępowania. Przy wyborze oleju należy bezwzględnie kierować się zaleceniami producenta maszyny, który znając szczegóły jego budowy i warunki pracy określa parametry lepkościowe i jakościowe oraz normy producenta. Zależą one m.in. od klimatu w którym ma pracować np. ciągnik, stąd w zależności od rynku, do tego samego silnika zalecane mogą być oleje klasy SAE 10W-30, SAE 10W-40 czy 15W-40. Wiadomo, że silniki starszej generacji w kilkunastoletnich lub starszych maszynach są często już dość mocno wypracowane i w ich przypadku warto zastosować oleje o wyższej lepkości, np. AGRIFARM MOT SAE 15W-50. Olej ten doszczelnia silnik oraz utrzymuje właściwe ciśnienie oleju podczas prac w wysokich temperaturach (dotyczy to w szczególności kombajnów zbożowych). W nowoczesnych jednostkach napędowych maszyn rolniczych zaleca się najczęściej oleje silnikowe o lepkości SAE 10W-40.
Bardzo ważne są też wymagania jakościowe poszczególnych producentów maszyn – określa je klasyfikacja jakościowa API lub nowsza ACEA. Różne dopuszczenia producentów wynikają z określonych oczekiwań, np. odpowiedniej wytrzymałości, zawartości siarki, fosforu i popiołu siarczanowego w składzie. Zmieniają się one w zależności od wielu czynników np. ciśnienia doładowania, systemu wtryskowego i budowy układu wydechowego. Przykładowo do ciągników, kombajnów wyposażonych w nowoczesne układy oczyszczania spalin (DPF, EGR, SCR) zaleca się m.in. oleje o specyfikacji ACEA E9 o niskiej zawartości SAPS w połączeniu z olejem napędowym o niskiej zawartości siarki.

W przypadku jednak posiadania przez firmę maszyn różnych marek, z ekonomicznego punktu widzenia nie jest uzasadnione kupowanie wielu różnych olejów w celu idealnego dopasowania się do wymagań każdego producenta z osobna. W takim przypadku należy wybrać olej spełniający przede wszystkim ogólne wymagania odnośnie jakości, które predestynują olej do zastosowań w silnikach z filtrami cząstek stałych – będzie to olej spełniający normy ACEA E6 czy też ACEA E9. Dodatkowo im więcej norm producentów będzie spełniał dany olej, tym lepiej, gdyż oznacza to, że został sprawdzony z powodzeniem w wielu testach. Przykładem tego typu oleju jest TITAN CARGO MAXX SAE 10W-40 XTL – oparty o tzw. technologię XTL. W porównaniu z podobnym olejem (ta sama klasa lepkości) produkt marki Fuchs może zapewnić, co wynika z testów porównawczych, oszczędność paliwa na poziomie 0,5%, redukcję osadów w turbosprężarce o 11%, a także zmniejszenie zużycia oleju o 27%.
W silnikach nie posiadających filtrów cząstek stałych DPF możemy zastosować AGRIFARM MOT SAE 15W-40, który oferuje wymierne korzyści: utrzymanie czystości, ochronę przed osadami związanymi z sadzą, ochronę przed powstawaniem szlamu, ochronę przed korozją np. w czasie długotrwałego postoju kombajnu w okresach pomiędzy żniwami.

AGRIFARM MOT SAE 15W-40 powoduje, że silnik jest smarowany w sposób prawidłowy, a także zapewnia jego doskonałą ochronę przed zużyciem, m.in. ochronę turbosprężarki, tłoków oraz tulei cylindrowych, ochronę układu rozrządu oraz pozostałych zespołów silnika.
Jeżeli mowa o olejach przekładniowych to przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na fakt, że spełnianie przez środek smarny powszechnie znanej normy API GL-5 czy też API GL-4 decyduje o zastosowaniu w danej konstrukcji (ze względu na odporność na naciski – olej GL-5 zawiera znacznie więcej dodatków typu EP), ale nie daje informacji o trwałości oleju tzn. okresie pomiędzy wymianami. Zatem dobierając olej przekładniowy do danego podzespołu, np. mostu napędowego, należy zastanowić się na jakie przebiegi planowany jest serwis. Przy małych przebiegach wystarczą podstawowe oleje o małej ilości dodatków wraz z bazami typowo mineralnymi. Przykładem takiego oleju jest AGRIFARM GEAR SAE 80W-90. W innym razie zalecanym jest wybranie bardziej zaawansowanych produktów, takich jak TITAN SUPERGEAR MC SAE 80W-90.

W przypadku olejów hydraulicznych zdecydowanie słuszne jest dobieranie olejów o klasie jakości HVLP (wg DIN 51524), nawet gdy w firmie znajdują się przede wszystkim maszyny rolnicze wymagające oleju prostszego tzn. HLP (wg DIN 51524). Jest to spowodowane faktem, że ten pierwszy z wymienionych środków smarnych ma znacznie większy wskaźnik lepkości, a zatem jego płynność nie ulega zmianom tak mocno przy wahaniach temperatury, jak w przypadku drugiego. Daje to korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa, szczególnie w niskich temperaturach, gdyż moc potrzebna do napędu pompy hydraulicznej pochodzi od silnika pojazdu. Dodatkowo warto podkreślić, że na żywotność układu hydraulicznego wpływa czystość oleju, a zatem warto zwrócić uwagę czy warunki przechowywania lub transportu są prawidłowe. W przypadku maszyn starszych, wyeksploatowanych, dobierając olej hydrauliczny można stosować klasę lepkości o rząd wielkości większą niż zalecana (np. ISO VG 68 zamiast ISO VG 46). Olejem o doskonałych parametrach temperaturowych, prawidłowej klasie czystości w przypadku zastosowania w układach hydrauliki maszyn rolniczych jest AGRIFARM HYDRATEC HVI 46.

Powyżej omówione zagadnienia to niewielki fragment problematyki właściwego doboru środka smarnego przy założeniu optymalizacji kosztów. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie, jednakże stosując produkty bardziej zaawansowane technicznie, minimalizujemy ryzyko usterki, dzięki czemu mamy wpływ na ograniczenie ryzyka przestojów danego pojazdu, a co za tym idzie strat jakie z tego tytułu ponosi firma.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.160.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!