Nazwa ANTS jest grą słów – litery A, N, T i S pochodzą od produkowanych obecnie serii ciągników Valtra, ale „ants” to również po angielsku „mrówki”. Mrówka jest owadem społecznym, a w dodatku jest bardzo silna jak na swoje wymiary. Te właśnie cechy są dobrze widoczne w modelu koncepcyjnym ANTS.

W 2050 r. liczba ludności na naszej planecie będzie wynosić około dziewięciu miliardów, jednak gruntów rolnych będzie mniej niż dziś. Rolnicy będą potrzebować zaawansowanych technologii, aby wykarmić coraz liczniejszą populację, a poza żywnością będą też wytwarzać energię. Koncepcja ANTS ma pozwolić stawić czoła wyzwaniom przyszłości.

ANTS to rozwiązanie modułowe, na które składają się dwa moduły podstawowe: „żołnierz” o mocy ok. 100 kW i „robotnica” o mocy 200 kW. Oba mogą pracować razem lub indywidualnie. Gdy wykonywana praca wymaga nadzoru człowieka, do każdego modułu można zamontować kabinę.
Do ciężkich prac wymagających udziału operatora moduły można złączyć w jedną całość, co polega na zmniejszeniu rozstawu tylnych kół jednego modułu, wsunięciu ich między koła przednie drugiego modułu i połączenie przegubem. Tak utworzony pojazd to „królowa”, o łącznej mocy 400 kW.

Kabinę stanowi kapsuła, którą można montować na każdym module. Jest ona obrotowa i można ją ustawić z przodu, z tyłu lub na górze modułu podstawowego. Kabina jest opuszczana na ziemię, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę podczas wsiadania lub wysiadania.

Obsługa maszyny przez operatora jest maksymalnie uproszczona. Większość poleceń jest wydawana głosowo. Informacje istotne dla wykonywanego zadania są wyświetlane na szybach kabiny, służących wtedy za wyświetlacz przezierny.

Maszyna jest wyposażona w zaawansowane funkcje komunikacyjne. Kompozytowa konstrukcja kabiny zapewnia bezpieczeństwo, a operator ma nieograniczoną widoczność we wszystkich kierunkach. Znany z ciągników Valtra układ TwinTrac został rozwinięty do maksimum, ponieważ za sprawą ruchomej kabiny ciągnik koncepcyjny ANTS tak naprawdę nie ma ustalonego przodu ani tyłu.

W kolejnych dekadach nastąpi ogromny postęp w technikach energetycznych. Pojazd będzie napędzany silnikami elektrycznymi, a zasilający go prąd będzie można dostarczać z różnych źródeł, na przykład wydajnych akumulatorów, ogniw paliwowych, turbogeneratorów lub wysokiej klasy silników spalinowych, zdolnych maksymalnie wykorzystać produkowany w gospodarstwie biogaz i biopaliwa. Źródło zasilania będzie można modułowo wymieniać zależnie od potrzeb.

Ciągnik koncepcyjny ANTS został wykonany w skali 1:5 przez firmę Lighthaus z Gothenburga we współpracy z działem projektowym Valtra. Model będzie pokazywany na licznych targach i wystawach, w tym najprawdopodobniej również podczas marcowego Agrotechu w Kielcach.