Najprostszym sposobem jest oczywiście oddanie pojazdu do punktu serwisowego, gdzie zrobią to za nas fachowcy. Ale podstawowe czynności konserwacyjne, można wykonać również samodzielnie w garażu, a przy tym zaoszczędzić pieniądze i zapoznać się odrobinę z techniczną stroną maszyn.

Dwa podstawowe zadania konserwacyjne dla ATV to:
• czyszczenie lub wymiana filtra powietrza;
• kontrola stanu oleju lub jego wymiana.
Umiejętność i regularne wykonywanie tych dwóch działań sprawi, że silnik w naszym wszędołazie będzie działał sprawnie przez długie lata.

Filtr powietrza

W większości quadów fabrycznie stosowane są papierowe karbowane filtry powietrza, które zapewniają oczyszczenie powietrza przed wprowadzeniem go do silnika. Zwykle po dobrym dniu jazdy filtry te chwytają dużo kurzu i zanieczyszczeń. A im tego więcej, tym mniej powietrza przepuszcza filtr. A z tym wiąże się bezpośrednio wzrost zużycia paliwa. Zanieczyszczenie powietrza spowoduje też przyspieszone zużycie niektórych elementów wewnętrznych silnika takich jak głowica i zawory.

Filtry harmonijkowe należy wymieniać częściej, gdy quady użytkowane są bardzo intensywnie. Nie jest natomiast zalecane ich czyszczenie. Istnieje jednak kilka zamiennych filtrów powietrza, które mogą być czyszczone, na przykład wykonane z gąbki. W warunkach dużego zapylenia zaleca się używanie dwóch filtrów gąbkowych, ponieważ są one bardzo skuteczne w zatrzymywaniu zanieczyszczeń. Po oczyszczeniu ich wymagane jest, aby elementy filtra pokryć warstwą oleju, który z powodu lepkości pomaga zatrzymać drobne cząsteczki, które mogłyby doprowadzić do ogromnych problemów z silnikiem. Najlepiej jest postępować zgodnie z procedurami producentów co do czyszczenia i ponownego pokrycia olejem. Należy zachować ostrożność, aby nie przedobrzyć z ilością oleju. Zbyt duża jego ilość może powodować problemy z czujnikiem przepływu powietrza, który wpływa na czujnik wtryskiwanego do silników paliwa.

Olej silnikowy

Silniki w ATV mają niewielkie pojemności i biorąc pod uwagę wysokie prędkości obrotowe przy których pracują, wymagają specjalnego oleju (głównie syntetycznego), aby smarowanie silnika było skuteczne i efektywnie zmniejszało tarcie. Zawsze należy używać takiego oleju, jaki zaleca producent ATV. Przykładowo, Yamaha zaleca stosowanie zaprojektowanych przez siebie środków smarnych Yamalube (pod tą nazwą dostępne są także środki czyszczące i konserwujące).