Maszyny, które mieliśmy okazję zobaczyć w czasie spotkania, pokazują, że Austriacy ze Steyra i Pӧttingera nie pozostają w tyle za konkurencją i podnoszą kolejną technologiczną poprzeczkę. Zmiany, jakie wprowadził Steyr w ciągnikach Multi i Profi - wzorowane na większych i bardziej zaawansowanych seriach - zdecydowanie podnoszą wszechstronność ich zastosowania i komfort pracy. Podobnie jest z nowymi maszynami Pöttingera, które zyskały kilka istotnych rozwiązań z topowych modeli, aby zwiększyć wydajność i jednocześnie zaoferować n ajwyższą jakość paszy.

WIELOZADANIOWIEC Z ST. VALENTIN

Ciągniki o mocy w przedziale 100-120 KM są maszynami chętnie wybieranymi przez rolników - głównie ze względu na uniwersalność zastosowania. Aby sprostać wymaganiom użytkowników tego typu maszyn, marka Steyr wprowadziła sporo zmian do serii Multi. Ciągniki cały czas dostępne są w trzech wariantach mocy: 97, 107 oraz 117 KM (nieznacznie zmieniły się moce znamionowe wynoszące wcześniej odpowiednio: 99, 107 i 114 KM), a aby spełniały normy spalin Tier IV, silniki wyposażono w układ SCR. Zastosowano w nich także m.in. zawór recyrkulacji spalin EGR.

Wprawne oko od razu zauważy stylistyczne nawiązanie do sztandarowego modelu Optum, o którym pisaliśmy już na łamach "Farmera". Jednakże stylistyka to niejedyny element modernizacji tych maszyn. Przyglądając się bliżej, zauważymy m.in. amortyzowaną hydraulicznie przednią oś (dostępna w opcji), której nie uświadczyliśmy w poprzednich modelach tej serii. Istotną zmianą w stosunku do poprzedników jest zmodernizowana przekładnia 32x32 z powershuttle, z rewersem bezsprzęgłowym, oferująca cztery główne biegi oraz cztery półbiegi przełączalne pod obciążeniem, które w trybie transportowym mogą być zmieniane automatycznie. Za dobranie odpowiednich obrotów silnika i przełożenia do aktualnego obciążenia maszyny odpowiada układ Ecotronik. Za jego pomocą operator ustawia suwakiem umieszczonym na prawej konsoli tylko zakres zmiany półbiegów pod obciążeniem. W ciężkiej pracy w trybie automatycznym przekładnia zmienia bieg na kolejny i redukuje przy wyższych obrotach. W trakcie lekkiej pracy operator może wybrać tryb Eco. Zmiana przełożeń odbywa się wtedy przy niskich obrotach.