PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Beczka na lata

Beczka na lata

Autor: Janusz Zarajczyk, Katarzyna Zalewska

Dodano: 19-10-2013 07:09

Tagi:

Jakość wykonania beczki, technologia napełniania, rodzaj podwozia i sprzęgu, cena - to przykłady kilku czynników decydujących o wyborze wozu asenizacyjnego.



Do głównych zastosowań wozów asenizacyjnych należy wypompowanie gnojowicy i zanieczyszczeń, ale też transport, rozlewanie na pola, użytki zielone, podlewanie, zraszanie i nawożenie upraw. Pod tym względem oferowane maszyny nie różnią się zbyt mocno.

Wozy asenizacyjne, które są sygnowane przez sprzedawców na naszym ryku, produkowane są przez takie firmy jak: Joskin, Meyer-Lochne (Recordia), Ursus, Meprozet, Sipma, Pomot Chojna, Pichon, Wielton, etc.

Kompresor: PRÓŻNIOWY CZY PRZEPŁYWOWY?

Najważniejszym czynnikiem przy doborze wozu asenizacyjnego powinna być charakterystyka gospodarstwa.

Przykładowo, gdy mamy zbiornik gnojowicy położony ponad poziomem gruntu i poniżej poziomu od 1,5 do 2 m, sprawdzi się tu wóz asenizacyjny o napełnianiu próżniowym (podciśnieniowym).

W tego typu kompresory jest wyposażona większość wozów asenizacyjnych oferowanych na polskim rynku.

Pompy podciśnieniowe mogą pracować skutecznie do głębokości około dwóch metrów, ponieważ wraz ze wzrostem głębokości zasysania spada prędkość napełniania beczki i pojawia się efekt pienienia się gnojowicy. Powoduje to, że wóz asenizacyjny może zostać napełniony na przykład tylko do dwóch trzecich pojemności. Poziom napełnienia można kontrolować za pomocą wskaźnika wizualnego (rura przezroczysta) czy też wizjera, ewentualnie wskazówki. Długa praca kompresora może spowodować przekroczenie maksymalnej temperatury urządzenia, podanej przez producenta, co z kolei może prowadzić do przegrzania i awarii.

Jeżeli w gospodarstwie mamy zbiorniki wkopane i ich głębokość przekracza dwa metry, a w sumie poziom, z którego będzie wypompowywana gnojowica, może zawierać się w przedziale od dwóch do czterech metrów, wówczas możemy zastosować wóz asenizacyjny z pompą przepływową, na przykład Rekordia PW1800 lub Joskin 10000 MEB.

Pompy przepływowe, w odróżnieniu od próżniowych, cechują się znacznie wyższym podciśnieniem ssania i mogą zasysać gnojowicę ze znacznie większej głębokości.

Aby zwiększyć wydajność pomp próżniowych, producenci stosują akceleratory (przyspieszacze). Urządzenia te wpływają istotnie na przyspieszenie przepływu gęstej gnojowicy, a co za tym idzie - skrócenie czasu napełnienia beczki i ograniczenie efektu pienienia się gnojowicy. Na czas napełniania beczki gnojowicą wpływa również średnica węża ssawnego.

Po dwozie podstawą szybkiego transportu

Układ jezdny wozu asenizacyjnego stanowi jego integralny zespół i od jego budowy zależy między innymi zapotrzebowanie na moc, szybkość transportu oraz komfort jazdy.

Jeśli koła jezdne są połączone z ramą główną za pomocą resorów, istotnie podnosi to komfort pracy z wozem asenizacyjnym.

Natomiast zastosowanie dużych i szerokich kół poprawia właściwości trakcyjne wozu asenizacyjnego i powoduje spadek zapotrzebowania na moc.

Wóz asenizacyjny na dużych i szerokich kołach jest znacznie lżejszy w uciągu i może pracować z mniejszym ciągnikiem, aniżeli na małych i wąskich kołach.

Ale nie ma nic za darmo. Jeśli kupujący wybierze wóz asenizacyjny wyposażony w duże i szerokie opony, będzie musiał dopłacić do ceny wyjściowej wozu. Jednak taki wybór z perspektywy czasu generuje znaczne oszczędności w paliwie, a co za tym idzie - w rachunku ekonomicznym. Jako przykład można podać ciągnik Ursus 11024 lub 11034, o mocy 110 KM, który może być agregowany z wozem asenizacyjnym o pojemności 12000 litrów na układzie jezdnym typu tandem wyposażonym w opony o wymiarach 550/50R22. Ten sam ciągnik, z takim samym obciążeniem, może również bez problemów współpracować z wozem asenizacyjnym o pojemność 18000 litrów, ale kołach o wymiarach: 850/50 30,5. Przy większych odległościach pomiędzy miejscem napełniania i rozlewania gnojowicy oraz przy sporej jej ilości, już po dwóch latach eksploatacji wozu asenizacyjnego różnica w cenie zakupu (wynikająca z zastosowania szerszych opon) powinna się zwrócić.

Ważniejszy uciąg czy komfort jazdy?

Kolejnym istotnym parametrem konstrukcji wozu asenizacyjnego, który znacznie wpływa na komfort pracy, jest punkt sprzęgu z ciągnikiem.

Konstrukcje wozów asenizacyjnych przewidują sprzęg dolny lub górny. Dolny punkt zaczepienia dociąża w istotny sposób tylne koła ciągnika i bez wątpienia poprawia ich trakcję. Wadą tego rozwiązania jest pogorszenie trakcji przednich kół ciągnika, czego konsekwencją jest spadek przyczepności i pogorszenie sterowności.

Nie bez znaczenia jest również to, z jaką siłą zaczep wozu działa na dolny punkt sprzęgu, czyli jaki jest nacisk. Z doświadczeń i testów, jakie zostały zrealizowane w Europie Zachodniej, wynika jednoznacznie, iż odpowiednim naciskiem na dolny zaczep jest wartość wynosząca maksymalnie 4000 kg. Powoduje ona dociążenie tylnych kół ciągnika, a jednocześnie nie pogarsza w znaczny sposób sterowności i przyczepności kół przednich. Oczywiście nacisk 4000 kg jest dopuszczalny dla ciągników rolniczych o mocy powyżej 100 KM. Dlatego ważnym elementem przy wyborze wozu asenizacyjnego jest sprawdzenie, jaki nacisk na dolny punkt sprzęgu z ciągnikiem on generuje. Niektórzy producenci wozów asenizacyjnych z dolnym punktem sprzęgu nie podają jego siły nacisku na dolny zaczep ciągnika.

Jeśli chodzi o komfort jazdy, zaczep górny jest znacznie bardziej korzystny, nawet w porównaniu do sprzęgu dolnego z zastosowanym systemem resorowania. Trzeba jednak pamiętać, że górny zaczep w ciągnikach nie jest przystosowany do przyjmowania dużych obciążeń pionowych. Duże beczkowozy przystosowane do sprzężenia z górnym zaczepem powinny mieć odpowiednio rozłożony środek ciężkości, tak żeby generować na niego niewielki nacisk - na przykład do 2000 kg. Ponadto trzeba pamiętać, że układ jezdny ma zawsze określoną dopuszczalną prędkość poruszania się. Tanie beczki mają często limit prędkości na poziomie 25 km/h. Jeśli jednak zależy nam na transporcie z wyższymi prędkościami, warto wybrać sprzęt z wyższą dopuszczalną prędkością, co najmniej 40 km/h.

Zbiornik najlepiej mocny i lekki...

Istotną cechą charakteryzującą budowę wozu asenizacyjnego są materiały zastosowane do budowy beczki: czy to tworzywo sztuczne, czy też stal malowana lub cynkowana ogniowo. Ostatni sposób jest obecnie najbardziej rozpowszechniony (Rekordia 11200, Joskin Modulo 2 12000, Pichon 12400). Natomiast beczki wykonane z tworzyw sztucznych są znacznie mniej rozpowszechnione, ale ich popularność rośnie (Rekordia GFK 31000l, Bauer 18000 l, Zunchammer 12500l). Ich zaletą jest przede wszystkim mniejsza masa.

Jednak nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z ryzyka, jakie wynika z zakupu wozu z beczką wykonaną z tworzywa. Otóż niewłaściwie wykonana rama i układ jezdny bez jakiejkolwiek amortyzacji mogą spowodować pęknięcia zbiornika, a tym samym uszkodzenia całej beczki. Znane są już przypadki pęknięć zbiorników i to nie tylko u jednego producenta. Powstały one w większości na skutek błędów konstrukcyjnych lub oszczędności w materiałach, z których są wytwarzane. Dlatego przed zakupem wozu asenizacyjnego z tworzywa należy zapoznać się dokładnie z konstrukcją i warunkami gwarancji, bo może się okazać, że uszkodzenie wynikłe po wjeździe w głębszą dziurę czy też po szybkiej jeździe lub gwałtownym hamowaniu nie podlega reklamacji.

Wybierając wóz asenizacyjny, warto też zwrócić uwagę na sposób osadzenia wewnętrznych grodzi beczki. Najlepiej jeśli producent je wspawuje w przekrój beczki, a dopiero potem następuje proces cynkowania. Mamy wtedy gwarancję dokładnego pokrycia wszystkich krawędzi. Niektórzy jednak przytwierdzają je tam później lub stosują połączenia śrubowe. Z kolei grubość ścianek (zazwyczaj od 4 do 8 mm) jest gwarancją sztywności konstrukcji. Trzeba jednak pamiętać, że grubsza ściana wzmacnia beczkę, ale zwiększa jej masę, a więc również zapotrzebowanie na moc ciągnika i zastosowanie szerszych kół.

Z kolei o technologii malowania beczek wozów asenizacyjnych zdecydowanie można powiedzieć, że odchodzi ona do lamusa.

Dzieje się tak z powodu krótkotrwałej ochrony stali i tym samym krótszej żywotności maszyny.

Reasumując, wybór wozu asenizacyjnego nie jest prosty, ponieważ jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie. Do najważniejszych trzeba zaliczyć rodzaj pompy, układ jezdny i zaczep; jeżeli chcemy dokonać właściwego wyboru, musimy bardzo dokładnie zapoznać się ze specyfikacją danej maszyny. Należy więc także zwrócić uwagę na grubość blach zbiornika i jakość stali, z jakiej zostały one wykonane, a także na parametry warstwy cynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.243.51
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!