W systemach z wymuszonym kierowaniem osie przyczepy sterowane są w określonym wcześniej (stałym) stosunku do kąta skrętu ciągnika. Jeżeli ustawienie podstawowe jest tak wybrane, że wymuszony skręt osi przyczepy w stosunku do promienia skrętu ciągnika jest bardzo mały, wpływa to wprawdzie pozytywnie na stabilność przy większych prędkościach jazdy, ale jednocześnie działa negatywnie na zwrotność pojazdu z przyczepą. Możliwe jest też silne ścieranie opon na wąskich zakrętach o małym promieniu.

Z kolei zwiększenie kąta skrętu kierowanych osi polepsza zwrotność, jednakże dzieje się to kosztem stabilności jazdy.

„Novum" Claasa to system całkowicie automatycznie uzależniający od prędkości jazdy ustawienie układu wymuszonego kierowania kół przyczepy. Układ dostosowuje go optymalnie do aktualnej sytuacji.

Automatyczne ustawianie pozwala unikać błędów obsługi w tym zakresie - system wybiera zawsze optymalny kompromis pomiędzy zwrotnością i stabilnością jazdy. Dodatkowo na wąskich zakrętach system kontrolujący kąt skrętu ostrzega akustycznie operatora, zanim jeszcze dojdzie do kolizji pomiędzy ciągnikiem i dyszlem przyczepy.

Podobał się artykuł? Podziel się!