PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bizon - silnik SW 400 to mocna strona kombajnu, odc. 2 (wideo)

Bizon - silnik SW 400 to mocna strona kombajnu, odc. 2 (wideo) Silnik SW 400 powstał na licencji firmy Leyland. W Rekordzie montowana była wersja z turbodoładowaniem o mocy 125 KM, fot.kh

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 07-12-2018 17:10

Tagi:

Dlaczego nowe silniki SW 400 stosowane w Bizonach "brały olej" i czemu nie udało się rozwiązać problemu zatykania plewami osłony chłodnicy Bizona Super? Jak sprężynka z długopisu rozwiązała problem układu paliwowego - o tych i wielu innych rzeczach dowiecie się z kolejnego odcinka naszego filmu - tym razem o silniku.



Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kombajny Bizon – w tym przede wszystkim modele Bizon Super – zrewolucjonizowały żniwa, a tym samym w znaczącym stopniu przyczyniły się do rozwoju polskiego rolnictwa. Po mało wydajnej Vistuli, wprowadzenie Bizona Super było ogromnym przeskokiem w wydajności i jakości pracy. Jednak droga do skonstruowania nowego kombajnu i wdrożenia produkcji delikatnie mówiąc - nie była usłana różami. Jak to było i z jakimi problemami musiała borykać się fabryka i jej konstruktorzy i pracownicy – o tym dowiecie się od Pana Józefa Dębskiego, wieloletniego pracownika FMŻ i współkonstruktora kombajnów Bizon, a obecnie specjalisty ds. maszyn żniwnych marki New Holland.

Jubileusz 50-lecia powstania Bizona skłonił nas do opracowania cyklu materiałów, w których zagłębiamy się w historię kombajnów, ale poruszymy również kwestie techniczne dotyczące poszczególnych podzespołów tych maszyn: silnika, układu żniwnego, elektrycznego, jezdnego itd. Zachęcamy do zadawania pytań w komentarzach pod filmem na stronie lub na naszym kanale YouTube. Najciekawsze z nich skierujemy do Pana Józefa, a odpowiedzi opublikujemy w kolejnych odcinkach. Dla autorów najbardziej interesujących, opublikowanych pytań, przewidujemy ciekawe upominki.

 Oto drugi odcinek naszego filmu  - tym razem poruszamy temat silników.

Zobacz też 2 części 1 odcinka o historii tych kombajnów:

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 1/2

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 2/2

Kolejne odcinki będziemy publikowali co tydzień - w każdy piątek. Następny już 14 XII. Oglądajcie nas!

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (40)

  • tomek 2018-12-11 20:59:42
    Jaka jest różnica między silnikiem przemysłowym a samochodowym czy tylko ustawieniem pompy wtryskowej
    • Add 2018-12-11 22:45:53
      Poza pompą w silniku Bizona wał korbowy jest azotowany.
  • :) 2018-12-11 19:53:22
    Warto zapytać Pana Józefa o stosowane przednie opony, bo z nimi też prawdopodobnie wiąże się licencja na wytrzymałe opony i pewnie dlatego dość późno zastosowano szersze ogumienie, a na początku to te wąskie opony również sprowadzano z zagranicy bo był problem zastosowaniem odpowiednio wytrzymałych opon.
  • adi 2018-12-11 13:44:40
    A może byście coś zrobili z konstruktorami Ursusa np. tutaj pojawia się Pan Eligiusz Szymański. Obecnie Główny Konstruktor Farmtraka a niegdyś konstruktor w Ursusie. farmtrac.pl/filmy/eligiusz-szymanski-glowny-konstruktor/ youtu.be/k1aph_rzWAQ?t=137
  • l 2018-12-10 12:03:21
    Świetny pomysł z tym cyklem filmików i bardzo dobrze, że swoją wiedzą i wspomnieniami dzieli się z nami osoba, która przez lata była częścią zarówno FMŻ , Bizon Sp. oraz NH. Podoba mi się , że pan Józef bardzo szczegółowo i systematycznie, ale równocześnie w ciekawy sposób opowiada o sprawach , do których ciężko by było dotrzeć nawet osobom dość mocno interesującym się tematem. Myślę, że warto by poświęcić kolejne odcinki omówieniu pozostałych modeli Bizonów, co prawda nie tak popularnych jak Super, jednak bardzo ciekawych, czy wręcz tajemniczych. -Gigant : układ automatycznej regulacji przepustowości (podobno początkowo kombajny zbyt gwałtownie zmieniały prędkość, ale ostatecznie dopracowano ten układ), testy na Węgrzech , dlaczego zaprzestano rozwoju i modernizacji tego kombajnu? Początkowo planowano produkcję na poziomie 1500 szt. rocznie a łącznie wyprodukowano zaledwie około 700 sztuk. Czy wiązało się to ze znacznymi opóźnieniami „2 etapu rozbudowy fabryki” , który miał się zakończyć w 1979 r . a trwał do połowy lat 80-tych ? Słyszałem opinie , że fabryka miała nakaz skupienia się na rozwoju ilościowej produkcji modelu Super , kosztem rozwoju kombajnu o dużej przepustowości. Zastanawiająca jest też decyzja o likwidacji OBR w 1982r. Jak ten fakt wpłynął na działalność fabryki ? - Rekord: dlaczego pierwsze egzemplarze były numerowane w serii Super, dopiero od 1980r. zastosowano osobną numerację. Czy Z058 miał być kolejną modernizacją modelu Super a więc zastąpić Z056 jednak problemy ekonomiczno – materiałowe wymusiły produkcję wersji „ekonomicznej Z056” i „premium Z058” ? -BS: tu ciekawy jest oprócz wytrząsacza 5 bębnowego także 3 bębnowy układ : bęben główny - odrzutnik - separator . Skąd tyle innowacji i co ważne, działało to bardzo dobrze? Problemem były drobne niedopracowania „elementów towarzyszących”, ale zasadnicza konstrukcja była udana. Wiem, że testowano również wersję BX: 3 bębny i klawisze, podobno można było taką wersję zamówić ? Przy okazji co oznaczają literki „LX” w modelu Z165 ? Co przekonało Białorusinów do zakupu całkiem sporej partii BSów, podobno w czasie testów porównawczych nasze kombajny radziły sobie całkiem dobrze ? Podobno w połowie lat 90tych Bizon, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej, planował zbudowanie kombajnu o dużej przepustowości. Jak mocno były zaawansowane prace nad tą konstrukcją.
  • Michał N. 2018-12-09 15:37:46
    1. Z czego wynikały nazwy Z040, Z050, Z058 itp (skąd zmiana z KZS-3 na późniejsze nazewnictwo). 2. Jakie były najważniejsze różnice pomiędzy głównymi modelami (poza wyglądem) 3. Jakie były wszystkie dodatkowe wersje Bizonów Z041, Z042, Z061, Z057 itp. Może nawet po jednym odcinku poświecić na daną wersję? I jak to wyglądało z wersjami dodatkowymi (Z056/6 itp). 4. Może coś o Z120 - Czyli BS z długim ogonem :-) 5. Jakie projekty nie ujrzały światła (jakieś ciekawe prototypy nowych konstrukcji lub udoskonalenia istniejących) 6. Czy jest szansa na jakieś wydawnictwo z ciekawymi materiałami z historii Bizonów (np niepublikowane zdjęcia o Rekinie lub prototypów). Pozdrawiam
    • Michal N. 2018-12-12 20:36:00
      Można też coś wspomnieć o kolorach. Bo poza różnymi krajowymi (czerwone, pomarańczowe, brązowe, niebieskie) były też ciekawe kolory dla wersji eksportowych. Np niebieskie Bizony America, albo zielone Rekordy wysyłane do Libii (dziś na taką informację natrafiłem). Czy poza takimi nazwami jak Bizon America i Bizon Normal były też jeszcze jakieś inne egzotyczne warianty nazw?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!