Do oferty Case IH właśnie wprowadzono nową serię ciągników Optum CVX, której odpowiednik w marce Steyr stanowią modele Terrus CVT. - Ciągniki charakteryzują się cechami łączącymi największe zalety serii Puma CVX i Magnum. Jeśli chodzi o moc, jest to już segment Magnum, z kolei manewrowość jest zachowana jak dla Pumy - mówi Michał Waszkiewicz, specjalista ds. produktu Case IH oraz Steyr.

Maszyny to nie tylko nowa klasa mocy, gabarytów i masy. Znajdziemy w nich także kilka rozwiązań nieoferowanych do tej pory w ciągnikach Grupy CNH, jak również u konkurencyjnych marek.

MISA OLEJOWA JAK RAMA

Przyglądając się nowym ciągnikom, warto przyjrzeć się bliżej jednostkom napędowym, które generują moc znamionową 270 i 300 KM - odpowiednio dla dwóch modeli z każdej marki. Wydawać by się mogło, że 6-cylindrowe motory o pojemności 6,7 l to silniki przeniesione z Pumy CVX (lub Steyra CVT). Owszem, pojemność pozostała ta sama, ale w praktyce należy mówić raczej o nowych jednostkach napędowych, bo na potrzeby „większych braci” zostały one gruntownie zmodernizowane. Jedną z ważniejszych modyfikacji jest wstawienie bardzo masywnej misy olejowej, której zadaniem - oprócz standardowej roli w pracy silnika - jest przenoszenie obciążeń między przednim mostem a tylnym układem przeniesienia napędu. Ważąca 236 kg misa (w Pumie jest 132 kg) jest swoistą ramą - obciążenia nie są już przenoszone częściowo przez blok silnika i misę (przedni most był mocowany do misy i bloku). W potężnej misie znalazło się teraz także miejsce na umieszczenie mocowania wahacza przedniej osi z zawieszeniem siodłowym - tym samym stosowanym wmniejszych modelach serii Magnum.

HAMOWANIE SILNIKIEM

Kolejną zmianą przy silniku jest zastosowanie nowej, wzmocnionej głowicy silnika. Modyfikacje pozwoliły na podwyższenie ciśnienia sprężania w cylindrach, które jest potrzebne dla uzyskania wyższych mocy. Na lepsze osiągi silnika ma również wpływ turbosprężarka o zmiennej geometrii (eVGT) i z zaworem klapowym, który jest wykorzystywany do hamowania silnikiem. Ciągniki Optum CVX i Steyr Terrus CVT są jedynymi w gamie maszyn tych marek o mocy powyżej 300 KM, wyposażonymi w technologię pojedynczej turbosprężarki eVGT. Warto też dodać, że maszyny w wyposażeniu opcjonalnym mogą mieć dodatkowy pedał służący do hamowania silnikiem - przydatny podczas transportu z dużymi ładunkami. Podczas takiego hamowania nie tylko zamknięty zostaje zawór klapowy, lecz także zatrzymywana jest praca wtryskiwaczy paliwa, wentylator włącza tryb maksymalnej wydajności chłodzenia, a turbina eVGT zwiększa kąt nachylenia łopatek, dzięki czemu gazy z większym oporem opuszczają silnik, co przekłada się na jego szybsze wyhamowanie. Te rozwiązania powodują, że pobór energii może zostać zwiększony do 30 kW, co w znacznym stopniu pomoże skutecznie wyhamować zestaw transportowy. Wyposażenie opcjonalne obejmuje również system hamowania ABS, ale tu trzeba pamiętać, że spełni on swoją funkcję tylko tedy wtedy, jeśli będzie w niego wyposażona również przyczepa.