PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Case IH Optum CVX oraz Steyr Terrus CVT - nowa klasa premium

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 06-03-2016 08:33

Tagi:

Diabeł tkwi w szczegółach - mówi stare powiedzenie. Dlatego też przyjrzeliśmy się bliżej detalom i sprawdziliśmy, jakie unikalne rozwiązania kryją się w nowych ciągnikach Case IH Optum CVX oraz Steyr Terrus CVT.



Do oferty Case IH właśnie wprowadzono nową serię ciągników Optum CVX, której odpowiednik w marce Steyr stanowią modele Terrus CVT. - Ciągniki charakteryzują się cechami łączącymi największe zalety serii Puma CVX i Magnum. Jeśli chodzi o moc, jest to już segment Magnum, z kolei manewrowość jest zachowana jak dla Pumy - mówi Michał Waszkiewicz, specjalista ds. produktu Case IH oraz Steyr.

Maszyny to nie tylko nowa klasa mocy, gabarytów i masy. Znajdziemy w nich także kilka rozwiązań nieoferowanych do tej pory w ciągnikach Grupy CNH, jak również u konkurencyjnych marek.

MISA OLEJOWA JAK RAMA

Przyglądając się nowym ciągnikom, warto przyjrzeć się bliżej jednostkom napędowym, które generują moc znamionową 270 i 300 KM - odpowiednio dla dwóch modeli z każdej marki. Wydawać by się mogło, że 6-cylindrowe motory o pojemności 6,7 l to silniki przeniesione z Pumy CVX (lub Steyra CVT). Owszem, pojemność pozostała ta sama, ale w praktyce należy mówić raczej o nowych jednostkach napędowych, bo na potrzeby „większych braci” zostały one gruntownie zmodernizowane. Jedną z ważniejszych modyfikacji jest wstawienie bardzo masywnej misy olejowej, której zadaniem - oprócz standardowej roli w pracy silnika - jest przenoszenie obciążeń między przednim mostem a tylnym układem przeniesienia napędu. Ważąca 236 kg misa (w Pumie jest 132 kg) jest swoistą ramą - obciążenia nie są już przenoszone częściowo przez blok silnika i misę (przedni most był mocowany do misy i bloku). W potężnej misie znalazło się teraz także miejsce na umieszczenie mocowania wahacza przedniej osi z zawieszeniem siodłowym - tym samym stosowanym wmniejszych modelach serii Magnum.

HAMOWANIE SILNIKIEM

Kolejną zmianą przy silniku jest zastosowanie nowej, wzmocnionej głowicy silnika. Modyfikacje pozwoliły na podwyższenie ciśnienia sprężania w cylindrach, które jest potrzebne dla uzyskania wyższych mocy. Na lepsze osiągi silnika ma również wpływ turbosprężarka o zmiennej geometrii (eVGT) i z zaworem klapowym, który jest wykorzystywany do hamowania silnikiem. Ciągniki Optum CVX i Steyr Terrus CVT są jedynymi w gamie maszyn tych marek o mocy powyżej 300 KM, wyposażonymi w technologię pojedynczej turbosprężarki eVGT. Warto też dodać, że maszyny w wyposażeniu opcjonalnym mogą mieć dodatkowy pedał służący do hamowania silnikiem - przydatny podczas transportu z dużymi ładunkami. Podczas takiego hamowania nie tylko zamknięty zostaje zawór klapowy, lecz także zatrzymywana jest praca wtryskiwaczy paliwa, wentylator włącza tryb maksymalnej wydajności chłodzenia, a turbina eVGT zwiększa kąt nachylenia łopatek, dzięki czemu gazy z większym oporem opuszczają silnik, co przekłada się na jego szybsze wyhamowanie. Te rozwiązania powodują, że pobór energii może zostać zwiększony do 30 kW, co w znacznym stopniu pomoże skutecznie wyhamować zestaw transportowy. Wyposażenie opcjonalne obejmuje również system hamowania ABS, ale tu trzeba pamiętać, że spełni on swoją funkcję tylko tedy wtedy, jeśli będzie w niego wyposażona również przyczepa.

„INTELIGENTNY” WENTYLATOR

Wśród nowych rozwiązań związanych z pracą silnika należy też wymienić możliwe do wyboru opcje napędu wentylatora. Może mieć on na przykład samonastawne łopatki, które automatycznie ustawiają kąt pracy w zależności od potrzeby chłodzenia: od 40oC - w celu maksymalnego chłodzenia podczas dużych obciążeń, poprzez 0oC, aby oszczędzić paliwo, gdy chłodzenie nie jest wymagane, aż po odwrócenie łopatek na -400C w celu oczyszczenia chłodnic. Oprócz oszczędności w zużyciu energii, a więc również paliwa, rozwiązanie ma na celu zredukowanie czasu potrzebnego na obsługę maszyn oraz jest kompatybilne ze wspomnianym hamulcem silnikowym.

Aby zwiększyć efektywność wykorzystania ciągników, zastosowano również duże zbiorniki paliwa, o pojemności 630 l dla ON i 96 l dla płynu AdBlue. Przykładowo, dla największych ciągników Puma CVX było to odpowiednio: 390 i 48 l.

KOMFORT NA WYSOKIM POZIOMIE

W traktorach zastosowano układ przeniesienia napędu z przekładnią bezstopniową z ciągników Case IH Puma CVX/Steyr CVT. Tutaj też jednak znajdziemy coś nowego, a mianowicie funkcję wymuszonej redukcji przełożenia. Oznacza to, że podczas wciśnięcia do oporu pedału gazu przekładnia redukuje przełożenie, aby osiągnąć maksymalne przyspieszenie - taki samochodowy „kick down”.

Do sterowania najważniejszymi funkcjami ciągnika służy znany użytkownikom dużych maszyn Case IH - podłokietnik Multicontrol-ler z monitorem AFS 700. Parametry pracy poszczególnych podzespołów ciągnika można śledzić na panelu wyświetlaczy umieszczonym w przednim, prawym słupku kabiny.

Kabina z Pumy CVX jest obszerna i oferuje bardzo dobrą widoczność. Operator ciągnika nie powinien mieć powodów do narzekań na komfort pracy. Producent daje do wyboru kilka pakietów wyposażenia kabiny, z których „najbogatszy” obejmuje m.in.: skórzane fotele kierowcy i pasażera, skórzane obicie kierownicy, podgrzewane lusterka wsteczne z lustrem martwego punktu, dywaniki z przeszyciami z logo marki. Same kabiny są amortyzowane mechanicznie. Podczas krótkich jazd testowych trudno było znaleźć słabe punkty w kabinach ciągników. Jest świetnie wyciszona. Pewne obiekcje mieliśmy jedynie w kwestii wykończenia kilku detali, na przykład niepasującego do reszty włącznika WOM czy braku poręcznego uchwytu na telefon. Ogólnie jednak całość tworzy bardzo przyjazne, ergonomiczne środowisko pracy. Dużym atutem jest szeroki wybór oświetlenia roboczego - od 8 do 20 reflektorów, w tym również w technologii LED.

DODATKI „HI-END”

To, co cechuje maszyny klasy premium, to również zaawansowane dodatki i funkcje. Tak też jest w przypadku nowych ciągników Case IH Optum CVX i Steyr Terrus CVT. Wśród innowacyjnych rozwiązań znajdziemy na przykład układ kierowniczy z jednostkę serwo, która umożliwia mu pracę w trybie reaktywnym, co oznacza, że po pokonaniu zakrętu koła powracają do położenia na wprost. Traktory są, oczywiście, przygotowane również do prowadzenia za pomocą systemów rolnictwa precyzyjnego i współpracy z sygnałem RTK, który według przedstawicieli producenta jest już udostępniany na terenie całego kraju przez lokalnych dilerów marek Case IH i Steyr. Maszyny wyposażono standardowo w interfejs ISOBUS klasy II (z możliwością wyboru fabrycznie montowanej wersji ISOBUS klasy III) ze złączem wyprowadzonym również na przedni TUZ. Innowacyjnym rozwiązaniem są także czujniki ciśnienia w ogumieniu pozwalające na bezprzewodową kontrolę ciśnienia powietrza na monitorze AFS kół ciągnika, a także współpracujących maszyn.

To jest ciągnik klasy premium i nie musi się sprzedawać masowo. To droga maszyna i przy nim nie możemy sobie pozwolić na cenowe wojny. Jest to ciągnik dla konkretnego klienta, który za oferowane w nim rozwiązania jest gotów zapłacić i wie, jak je wykorzystać - podsumowuje Piotr Szewczuk, szef sprzedaży Case IH i Steyr na Polskę. Pierwsze ciągniki Case IH Optum CVX i Steyr Terrus CVT trafiły już do dilerów tych marek.

 

Artykuł pochodzi z lutowego wydania magazynu "Farmer"

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Edward 2016-03-07 10:33:12
    U mnie było tak - koledzy około 2005 nakupowali zachodniego sprzętu - jelenie i inne cuda po 200 km. Ja zostałem przy starym 1614 i case 1455. Wolałem dokupić ziemi póki cena w miarę korzystna była. Dziś mam 115 ha. a oni płaczą że ziemi nie ma największy ma 42. A sprzęt stoi niewykorzystany albo niesprawny... Więc z tym sprzętem jest tak jak z domem. Nie wzniesiesz dachu nim nie zrobić ścian. A stary sprzęt jest o wiele trwalszy niż nowe cudeńska naszpikowane elektroniką i plastykiem.
  • Steyr6225 2016-03-06 18:21:02
    Co sie czepiacie,Case lub steyra .W moim przypadku nie kupie ciagnika zielonego ,bo bym go nie znalazl w trawie,Piwko lubie a wodeczka nie wzgardze.
  • 6620 2016-03-06 16:03:27
    sprzęt dla bogatych ale jak kto ma kasę to kupi John Deera albo Fenda
  • mirro 2016-03-06 10:38:45
    No to chłopaki wzięli się za robotę. Szkoda ze tak późno bo hamulec silnikowy był w Fendach już w latach 90-tych w Favoritach 800. Silniki te były też montowane w Starach. No wynalazek na miarę XXI wieku.
  • ajato 2016-03-06 09:27:51
    sprzet dla bogatych...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.112.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!