Czym różni się ciągnik przegubowy od konwencjonalnej maszyny? Najważniejsza różnica jest widoczna właściwie na pierwszy rzut oka – skręt wykonuje się poprzez łamanie ramy. To rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim maszyna jest zwrotna – ma niewielki promień skrętu. Bez problemu mieści się w wąskich alejkach i na podjazdach.

Po słoweńsku
Dobrym przykładem ciągnika przegubowego są ciągniki AGT słoweńskiej firmy Agromehanika. W Polsce dostępne w ofercie m.in. firmy Hortmasz ze Skierniewic. Maszyny te mają różne moce: AGT 830 posiada silnik 30-konny, AGT 835 – o 6 KM więcej, a AGT 850 to już maszyna wyposażona w silnik o mocy 48 KM. Silniki montowane w tych konstrukcjach to Lombardini. Modele AGT 830 i 835 wyposażono w wysokoprężne jednostki odpowiednio dwu- i trzycylindrową (stopień sprężania 17,5/1). Jest niewielka różnica w pojemność obu maszyn (1248 i 1649 cm3). A co za tym idzie, cylindry w mniejszym modelu są nieco większe (95 mm) od tych w AGT 835 (88 mm). Maksymalny moment obrotowy w mniejszym AGT wynosi 80 Nm i osiągany jest przy prędkości obrotowej silnika 2200 obr./min. W AGT 835 – o 19 Nm większy i osiągany przy niższych obrotach (2100 obr./min). Jest jeszcze jedna różnica dotycząca silników: pierwszy jest chłodzony powietrzem, a drugi cieczą. Obie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 3.

Obie maszyny mają niecałe 3 m długości i cztery jednakowej wielkości koła. Standardowo nie posiadają kabiny. W wypadku maszyn sadowniczych bardzo ważna jest również wysokość (2 m), a przede wszystkim szerokość ciągnika, która w obu modelach wynosi 1,13 m. Rozstaw kół reguluje się od 90 do 100 cm, a prześwit pod maszyną wynosi 26 cm. Obie maszyny mają taką samą masę – 980 kg. Zarówno jeden, jak i drugi model może ciągnąć przyczepę o masie nieprzekraczającej 3 t. Obie maszyny mają taką samą średnicą zawracania wynoszącą 4,6 m.

Układ napędowy w maszynach AGT stanowi synchronizowana skrzynia biegów z ośmioma przełożeniami do przodu i czterema do tyłu. Prędkość maksymalna wynosi aż 30 km/h.  Hydrauliczny układ, koła 7,50 x 16, tylny TUZ, wejście hydrauliczne i lusterka wsteczne to standard. Dla jednych to dużo, dla innych mało. Nikt jednak nie może narzekać na wyposażenie dodatkowe (montowane fabrycznie): hydrauliczny przedni TUZ, przedni WOM, większe koła (do wyboru ze specjalnym bieżnikiem na trawę lub do lasu), obciążniki, kabina (nawet ogrzewana).